یکی از روانشناسان استان معتقد است: اینکه دختر یا پسری به سبب زیبایی‌های ظاهری، جذب یکدیگر شوند، ایرادی ندارد؛ اما مشکل از آنجایی پدید می‌آید که برای جذب دیگران به خود، به صورت افراطی، اقدام به عمل‌های زیبایی و آرایش‌های غلیظ و زننده می‌کنند. 
کد خبر: ۷۰۵۸۳۷
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳ 21 January 2019
هرگاه صحبت از زیبایی و جذابیت می‌شود، اکثر مردم، فردی با ظاهر زیبا و اندام متناسب در ذهن خود تصور می‌کنند، این موضوع نشان دهنده تأثیر ویژگی‌های ظاهری انسان‌ها، در ایجاد ذهنیت و شکل گیری ارتباط آن‌ها با یکدیگر است. 

به گزارش ایسنا، از دیدگاه هنرمندان و زیبایی‌شناسان منظور از زیبایی و جذابیت، میزان مقبولیت یک موضوع در نگاه مخاطب است، که باعث کشش و جذب شدن فرد به آن موضوع یا فرد می‌شود، در واقع زیبایی سبب ایجاد احساس عشق، دوست داشتن، لذت، آرامش و حتی اعتماد و اطمینان در یک فرد می‌شود که بر اساس آن پایه‌های ارتباطی خود با دیگران را بنا می‌کند. 

علم زیبا شناسی یا فلسفه شناخت حسی، به مواردی نظیر جذابیت، عمق و وسعت توجه کرده و آن‌ها را ملاک زیبایی یا عدم آن قرار داده‌اند، اما از نظر روانشناسان ترکیب این موارد با احساسی که در فرد ایجاد می‌شود تعریف زیبایی است. 

با توجه به مطالب گفته شده و تغییر طرز تفکر و بینش جامعه، امروزه ظاهر و چهره‌ی افراد به عنوان ملاک و معیار انتخاب در نظر گرفته شده است، از این رو نظر مردم را در این خصوص جویا شدیم. 

خانم جوانی که جراحی زیبایی بینی انجام داده بود، نظر خود را در مورد ملاک و فاکتور‌های زیبایی و جذابیت، چنین بیان کرد: من چهره‌های استخوانی با مو‌های مشکی می‌پسندم و افراد بور توجهم را جلب نمی‌کنند، اخلاق و نحوه‌ی صحبت کردن افراد هم تأثیر گذار هست، اما برای من ظاهر از اهمیت بیشتری برخوردار است. 

آقایی که از مناظر شهری عکاسی می‌کرد، نظر مشابهی داشته و می‌گوید: بیشتر افراد زیبایی را امری درونی و وابسته به اخلاق و رفتار می‌دانند درحالی که تمام آدم‌های روی زمین در برخورد با یکدیگر، اولین چیزی که بدان توجه کرده، زیبایی و ویژگی‌های ظاهری افراد است و در مرحله‌ی بعد سایر موارد را ملاک قرار می‌دهند؛ افراد به اصطلاح چشم و ابرو مشکی توجه من را جلب می‌کند و یکی از ملاک‌های انتخاب همسرم همین موضوع خواهد بود. 

فروشنده‌ی لوازم آرایشی و بهداشتی، اظهار کرد: من به سبب کاری که دارم به طور دائم باید با معیار‌های زیبایی روز و مد خود را تطبیق دهم، البته از این موضوع گله‌ای ندارم، اما یکی از دغدغه‌های مهم زندگی‌ام زیبایی و زیبا دیده شدن است و برای آن هرکاری انجام می‌دهم؛ من صورت‌های عملی و پروتزی را نمی‌پسندم، اما صورت‌هایی که برجستگی هایشان به وضوح مشخص است را دوست دارم. 

خانم میانسالی گفت: هنگامی که نوجوان و جوان بودم افرادی که به اصطلاح بزک کرده بودند توجه من را جلب می‌کردند به خصوص افرادی که پوستی صاف و سفید و لبخندی زیبا و چشمان روشن داشتند، اما در حال حاضر زیبایی را در رفتار و کردار آدم‌ها جستجو می‌کنم. 

معلم ادبیاتی در این خصوص اظهار کرد: در تمام ادوار زیبایی ظاهری مورد توجه بوده است حتی در اشعار بزرگانی، چون سعدی و حافظ هم به آن اشاره شده است؛ اما از نظر من زیبایی ظاهری، رابطه‌ی مستقیمی با باطن و سیرت افراد دارد و بدون این موارد جلوه‌ای ندارد. 

بنابر نظرات مردم، زیبایی در نظر آن‌ها از مهم‌ترین ویژگی‌ها و معیار‌های انتخاب است، البته باید به این نکته اشاره کرد که گرایش به زیبایی و زیباآفرینی امری فطری و درونی بوده که در درون انسان وجود دارد، خداوند این زیبایی را در سرشت انسان ملحوظ و پنهان کرده، تا به تناسب روحی که از روح زیبای خویش در کالبَد انسان دمیده است، انسان را به سوی ذات زیبای خود سوق دهد و از انسان موجودی زیبا آفرین سازد، اما این میزان توجه به ویژگی‌های ظاهری و دوری از فضائل اخلاقی مشکل ساز بوده در همین راستا به تحلیل نظرات مردم پرداختیم. 

یکی از روانشناسان استان معتقد است: انسان همیشه خواستار زیبایی و تکامل آن بوده که این امر با سرشت او تنیده شده است. 

بیتا چهاردولی اضافه کرد: تکامل در زنان و مردان نسبت به گذشته بیشتر شده، ایده آل‌های آنان تغییر یافته و به سمت جهانی شدن سوق پیدا کرده است. 

وی ادامه داد: اینکه دختر یا پسری به سبب زیبایی‌های ظاهری، جذب یکدیگر شوند، ایرادی ندارد؛ اما مشکل از آنجایی پدید می‌آید که برای جذب دیگران به خود، به صورت افراطی، اقدام به عمل‌های زیبایی و آرایش‌های غلیظ و زننده می‌کنند. 

وی افزود: خانم‌های ایرانی برای زیباتر دیده شدن، به طور دائم از لوازم آرایشی استفاده می‌کنند که این موضوع از عدم اعتماد به نفس آن‌ها نشأت می‌گیرد، به گونه‌ای که امروزه کمتر کسی از ظاهر خود راضی بوده و قصد تغییر چهره و اندام خود را نداشته باشد. 

این روانشناس در خصوص تمایل افراد به عمل‌های پرهزینه‌ی زیبایی، اظهار کرد: بیشتر مردم به خصوص بانوان تحت تأثیر افراد معروف یا به اصطلاح سلبریتی و با تقلید از سبک آرایش و پوشش بازیگران خارجی، داخلی و مدل‌ها به انجام این قبیل عمل‌ها روی می‌آورند، البته برخی عوامل خارجی مانند اطرافیان، محل زندگی و سایر موارد هم باعث تشویق آنان به این گونه عمل‌ها می‌شود. 

وی با اشاره به این مطلب که زیبایی امری ذاتی در درون انسان است، تصریح کرد: اینکه یکی از اولویت‌های افراد زیبایی باشد، بد نیست، اما به عنوان تنها یا اصلی‌ترین ملاک انتخاب اشتباه است، زیرا عقلانی نبوده و در بیشتر موارد منجر به طلاق می‌شود. 

وی با بیان اینکه، همیشه در برخورد اول ظاهر افراد باعث جلب توجه می‌شود، ذکر کرد: برای انتخاب شریک زندگی، معیار‌های اخلاقی در مرحله‌ای بالاتر از چهره‌ی زیبا قرار دارد، برای پی ریزی زندگی مشترک باید به سطح خواسته‌ها و توقعات، اعتقادات دینی و مذهبی، وحدت فرهنگی و یکسان بودن وضعیت مالی دو طرف توجه کرد. 

چهاردولی خاطرنشان کرد: در بیشتر مواردی که افراد براساس زیبایی‌های ظاهری و بدون توجه به فاکتور‌های اخلاقی با یکدیگر ازدواج می‌کنند، از لحاظ اخلاقی به مشکل خورده و از هم زده و دلسرد می‌شوند که در نهایت منجر به شکست و جدایی آن‌ها می‌شود. 

این کارشناس در پایان تأکید کرد: قراردادن زیبایی به عنوان یکی از ملاک‌های انتخاب صحیح، درست و عقلانی بوده، اما استفاده از آن به شکل افراطی و تنها معیار، یکی ازبزرگترین اشتباه افراد در طول زندگی شان خواهد بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار