مدیر غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی اسدآباد با اشاره به اینکه رژیم غذایی پرچرب یکی از عوامل زمینه ساز دیابت به شمار می‌رود خاطرنشان کرد:یکی از عوامل افزایش فشار خون مصرف بی رویه نمک بوده و اسید‌های چرب ترانس (چربی‌های مضر) موجب باعث افزایش ابتلا به بیماری‌های قلبی و افزایش سطح LDL و کاهش HDL) معروف به چربی خوب) می‌شود.
کد خبر: ۷۰۵۸۲۶
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹ 21 January 2019
با تغییر شیوه‌های زندگی و عادات غذایی افزایش ابتلا به چاقی، مشکلات قلبی و عروقی، پرفشاری خون و دیابت به مهمترین معضلات بشر تبدیل شده و این در حالی است که این مشکلات با کنترل مواد غذایی مصرفی از نظر کالری، نمک، اسید‌های چرب ترانس و قند به سادگی قابل پیشگیری بوده و یکی از گام‌های مهم در زمینه انتقال این اطلاعات به مصرف کننده استفاده از برچسب رنگی تغذیه‌ای از طریق مواد غذایی بسته بندی شده است. 

به گزارش ایسنا، مدیر غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی اسدآباد گفت:برچسب رنگی تغذیه‌ای از پنج بخش انرژی برحسب کیلوکالری، قند و چربی، نمک و اسید‌های چرب ترانس برحسب گرم تشکیل شده اند.

حسین عفت پناه افزود: منظور از انرژی همان کالری یعنی سوخت مورد نیاز مصرفی سلول‌های بدن بوده که در صورت عدم تعادل در انرژی دریافتی وزن افزایش یافته و به دنبال آن با کاهش عملکرد گیرنده‌های انسولین منجر به افزایش قند خون و در نهایت ابتلا به قند خون خواهد شد.

وی با اشاره به دیابت به عنوان یک اختلال متابولیک که در آن تولید انسولین متوقف شده یا بدن نسبت به انسولین مقاوم می‌شود گفت: عدم کنترل قند و دیابت منجر به عوارض جبران ناپذیر کلیوی، قلبی عروقی و بینایی در افراد مبتلا به دیابت خواهد بود.

عفت پناه با اشاره به اینکه رژیم غذایی پرچرب یکی از عوامل زمینه ساز دیابت به شمار می‌رود خاطر نشان کرد:یکی از عوامل افزایش فشار خون مصرف بی رویه نمک بوده و اسید‌های چرب ترانس (چربی‌های مضر) موجب باعث افزایش ابتلا به بیماری‌های قلبی و افزایش سطح LDL و کاهش HDL) معروف به چربی خوب) می‌شود.

وی یاد آور شد:اندازه‌های درج شده در برچسب رنگی تغذیه‌ای در هر سهم ماده غذایی یا آشامیدنی است که منظور از هر سهم مقدار مصرف آن ماده غذایی در هر نوبت بوده و با توجه به عادات غذایی هر کشور متفاوت می‌باشد. 

عفت پناه با اشاره به مفهوم رنگ‌ها در نشانگر‌های رنگی تغذیه‌ای بر روی بسته بندی مواد غذایی اضافه کرد:رنگ سبز در نشانگر‌های تغذیه‌ای وجود مقادیر کم قند، چربی، نمک و اسید‌های چرب ترانس بوده که این رنگ نشانگر انتخابی کاملا مناسب برای سلامتی شما خواهد بود.

مدیر غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی اسدآباد با بیان اینکه رنگ نارنجی گویای وجود مقادیر متوسط قند، چربی، نمک و اسید‌های چرب ترانس، است و انتخابی نسبتا مناسب برای شماست یادآورشد:رنگ قرمز نیز مقادیر زیاد قند، چربی، نمک و اسید‌های چرب ترانس در مصرف ماده غذایی مورد نظر بوده که با توجه به شرایط وزنی و سلامتی خود در انتخاب مصرف این گروه باید احتیاط کنید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار