یک وکیل دادگستری گفت: بر اساس قانون و با سه علت فقهی، قانونی و عقلی می‌توان تهیه جهیزیه را از وظایف مرد دانست چرا که جهیزیه جزء نفقه زن محسوب می‌شود که البته تهیه وسایل خانه باید متناسب با وضعیت زن در خانه پدری باشد.
کد خبر: ۷۰۵۶۲۰
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۳ 20 January 2019
ازدواج یکی از مسائل مهم در زندگی هر فردی به شمار می‌رود که می‌تواند بر تمام ابعاد زندگی انسان مؤثر باشد، اما در این روز‌ها با توجه به شرایط و وضعیت اقتصادی بدی که جوانان با آن روبرو شده‌اند این امر مهم را دیگر یک نوع خیال و توهم و رویایی شیرین می‌دانند که هیچوقت به واقعیت تبدیل نخواهد شد.

به گزارش ایسنا، از زمانی نه چندان دور آداب و رسوم دیرینه ازدواج، بخش مهمی از این امر خداپسندانه را تشکیل می‌دهد که یکی از این رسوم، تهیه جهیزیه توسط عروس است که با شروع زندگی مشترکشان، جهیزیه خود را در خانه بختشان می‌چیند.

این آداب و رسوم دیرینه سبب ایجاد تفکر غلط و واهی برای خانواده داماد شده است مبنی بر اینکه عروس حتما همراه خود باید توشه زندگی و جهیزیه بیاورد و اگر دختری این شرط را قبول نکرده باشد برخلاف شرایط خوبش، به سراغ دختری دیگر می‌روند تا عروس و توشه زندگیش را با هم به خانه پسرشان بیاورند.

یک وکیل دادگستری با بیان اینکه عرف و عادت نمی‌تواند جایگزین قانون جامعه باشد تهیه جهیزیه توسط دختر را فقط یک لطف و هدیه برای زندگی مشترکشان دانست.

نرگس نصیری بزنجانی  اظهار کرد: از جمله مقدمات شروع زندگی مشترک زوجین، تهیه‌ی لوازم و اسباب خانه شامل کلیه‌ی اثاث مورد نیاز منزل، اسباب رفاهی و دیگر امکانات است که معمولا در عرف جامعه تهیه آن بر عهده دختر است.

وی ادامه داد: بر اساس قانون و با سه علت فقهی، قانونی و عقلی می‌توان تهیه جهیزیه را از وظایف مرد دانست چرا که جهیزیه جزء نفقه زن محسوب می‌شود که البته تهیه وسایل خانه باید متناسب با وضعیت زن در خانه پدری باشد.

نصیری بزنجانی خاطرنشان کرد: طبق ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی، وسایل خانگی را که همان جهیزیه باشد از اجزا نفقه دانسته که شوهر ملزم به فراهم کردن آن‌ها است که قانون‌گذار در راستای ضمانت اجرایی این قانون در ماده ۶۴۲ قانون مجازات اسلامی، مجازات ترک نفقه را ۳ تا ۵ ماه زندان تعیین کرده است.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه زن می‌تواند پس از شروع زندگی، درخواست استرداد جهیزیه خود را داشته باشد عنوان کرد: طبق ماده ۱۱۱۸ قانون مدنی، زن مستقلا می‌تواند در دارایی خود هر تصرفی را که می‌خواهد بکند و درخواست استرداد جهیزیه خود را از مقام قضایی داشته باشد که این موضوع نشان‌دهنده استقلال مالی زن بر جهیزیه است.

وی بیان کرد: زن باید برای استرداد جهیزیه مدارک کافی را به مقام قضایی در راستای اثبات مالک بودن اثاث و اسباب منزل ارائه دهد که این مدارک شامل سیاهه جهیزیه همراه با امضای چند شاهد و امضای داماد و فاکتور‌های خرید است.

به گفته این وکیل دادگستری، دختر هیچ وظیفه‌ای در تهیه جهیزیه ندارد اگر چه در جامعه این وظیفه بر عهده دختر است، اما این موضوع فقط بر اساس عرف و عادت است و بر خلاف حرف قانون پیش می‌رود.

نصیری بزنجانی در پایان افزود: با توجه به شرایط بد اقتصادی در این روزها، سهولت امر ازدواج فقط با درک متقابل طرفین از یکدیگر و چشم‌پوشی از بسیاری از خواسته‌ها است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار