اگر بخواهیم مقام علمی حضرت فاطمه (س) را درک کنیم شایسته است به گفتار او در خطبه فدکیه بنگریم آنجا که استوارترین جملات را در توحید ذات اقدس ربوبی بر زبان جاری می‌کند یا آن هنگام که معرفت و بینش خود را نسبت به رسول اکرم (ص) آشکار می‌سازد، خود سندی محکم بر اقیانوس بی کران علم اوست.
کد خبر: ۷۰۵۱۴۴
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۲ 19 January 2019
داستان شهادت حضرت صدیقه‌ی کبری (س) در صدر اسلام علاوه بر مظلومیت طاقت فرسای حضرت دارای درس‌ها و پیام‌های حیاتی و بسیار مهمی برای تاریخ اسلام و بشر تا ابد الدهر است؛ اینکه اسلام، دین یگانه‌ی تمام و کمال توحیدی باید به هر قیمتی با تمام اصل و وجودش تا قیام قیامت حفظ گردد درسی است که حضرت زهرا (س) با اهدای جان خویش و فرزند شش ماهه‌ی خود این را ثابت کرد.

به گزارش ایسنا، حضرت زهرا (س) در ۲۰ جمادی الثانی بین ۳۵ تا ۴۵ عام الفیل پیش از هجرت در مکه مکرمه چشم به جهان گشود و در ۱۳ جمادی‌الاول یا ۳ جمادی‌الثانی ۱۱ هجری قمری در مدینه ندای حق را لبیک گفت و شعیان هر سال در ایام فاطمیه، با برگزاری مجالس عزا، به سوگواری می‌پردازند.

در روایات شیعه ۲ تاریخ برای شهادت فاطمه زهرا (س) وجود دارد، ایام فاطمیه اول از ۱۳ تا ۱۵ جمادی‌الاول است و فاطمیه دوم از سوم تا پنجم جمادی‌الثانی است که شیعیان به عزاداری برای شهادت حضرت فاطمه، دختر پیامبر اسلام (ص) می‌پردازند.

زندگی حضرت زهرا (س) 

حضرت زهرا (س) در کودکی زیر نظر پدر و مادرش رشد یافت و جوانی ایشان مصادف با ترویج رسالت پیامبر اسلام (ص) برای نشر اسلام بود، بنا به نقلی، ایشان در محاصره شعب ابی‌طالب مادرش را از دست داد و پس از هجرت به مدینه، در سال دوم هجری با حضرت علی بن ابی‌طالب (ع) ازدواج کرد.

حضرت فاطمه (س) یکی از چهارده معصوم به شمار می‌آید که دارای مقام‌های ویژه معنوی مانند عصمت است، ایشان همچنین از اهل بیت پیامبر (ص) و یکی از پنج تن آل عباست، براساس احادیث و روایات اهل سنت و شیعه، برخی آیه‌های قرآن کریم درباره حضرت فاطمه زهرا (س) است.

اسامی و کنیه 

صدّیقه، مبارکه، طاهره، زکیه، راضیه، مرضیه و زهرا از جمله نام‌های مبارک حضرت فاطمه است و مهم‌ترین کنیه ایشان نیز امّ‌ابی‌ها یعنی مادر پدرش، است.

ازدواج حضرت 

ازدواج حضرت فاطمه (س) و امیرمؤمنان حضرت علی (ع) از مهم‌ترین اتفاق‌های تاریخ شیعه است که ثمره این پیوند مبارک و سراسر مملو از عشق و محبت، درخت گهربار امامت است. در تقویم رسمی ایران روز یکم ذی الحجه به عنوان تاریخ این ازدواج تعیین شده است.

 فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی

از جمله نکات برجسته و مهمی که در زندگی این بانوی الهی همچون خورشید می‌درخشد و مسیر سعادت را برای رهپویان طریق بندگی روشن می‌سازد، دفاع از حریم ولایت و امامت است.

ایشان در توصیف حضرت علی (ع) می‌فرمایند: او پیشوایی الهی و ربانی است، تجسم نور و روشنایی است، مرکز توجه تمامی موجودات و عارفان است، فرزندی پاک از خانواده پاکان می‌باشد، گوینده‌ای حق گو و هدایت گر و مرکز و محور امامت و رهبریت است.

اگر بخواهیم مقام علمی حضرت فاطمه (س) را درک کنیم شایسته است به گفتار او در خطبه فدکیه بنگریم آنجا که استوارترین جملات را در توحید ذات اقدس ربوبی بر زبان جاری می‌کند یا آن هنگام که معرفت و بینش خود را نسبت به رسول اکرم (ص) آشکار می‌سازد، خود سندی محکم بر اقیانوس بی کران علم اوست.

احادیث و روایات در مورد حضرت فاطمه (س) 

پیامبر اسلام (ص) در توصیف حضرت فاطمه می‌فرمایند: فاطمه علی‌ها السلام عزیزترین مردم در نزد من است. بی شک خداوند با خشم فاطمه به خشم می‌آید و با خشنودی او خشنود می‌شود. هر کس فاطمه علی‌ها السلام را زیارت کند، مانند این است که مرا زیارت کرده است.

 امام صادق (ع) فرمودند: هر کس چهار رکعت نماز بخواند [هر ۲ رکعت به یک سلام]و در هر رکعت [پس از سوره حمد]پنجاه مرتبه سوره «قل هو الله احد» را بخواند، این نماز، نماز فاطمه علی‌ها السلام است.

 شهادت حضرت

رویداد‌های تلخ، شرایط سخت بیماری و دوری از پدر بیش از پیش شرایط جسمى و وضعیت روحى حضرت زهرا (س) را دشوارتر می‌کرد، اما حضرت فاطمه (س) با اینکه روز به روز پیکرش آب مى‏‌شد، هیچ شِکوه‌ای از بیماری نداشت.

در هنگام یورش حاکمان غاصب به خانه‌اش، حضرت زهرا (س) به گونه‌ای میان درب و دیوار آسیب دیدند که علاوه بر صدمه‌های سخت، جنین ایشان نیز سقط شد و تازیانه‌های بیشماری بر جان و روح او نشست. همه این رویداد‌های تلخ و دردناک حضرت زهرا (س) را به بستر بیماری کشاند و به شهادت ایشان منجر شد.

آثار برجای مانده از حضرت 

مصحف فاطمه، خطبه‌های «فدکیه» و «عیادت»، «حدیث لوح فاطمه» و «دعای نور» از آثار به‌جای‌مانده از این بانوی بزرگ اسلام می‌باشد، در مورد نام حضرت فاطمه زهرا (س) در روایات آمده است: خداوند او را فاطمه نامید چراکه او و دوستدارانش را از آتش جهنم قطع کرده‌است. 

منبع: کتاب پیام یاس نبوی (ترجمه خطبه فدکیه)، زندگی‌نامه چهارده معصوم (محمد عبادزاده کرمانی)
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار