یک هنرمند گفت: مشکلات انیمیشن ایران بسیار است به خصوص این روز‌ها که وضعیت مالی سازمان‌ها خوب نیست به ویژه صدا و سیما، انجمن سینمای جوان و حوزه هنری که هر موقع مراجعه می‌کنیم با جمله «بودجه نداریم و کم است» مواجه می‌شویم.
کد خبر: ۷۰۱۹۰۶
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰ 10 January 2019
یک کارگردان انیمیشن با بیان اینکه هنرمندان با حداقل‌ها کار می‌کنند و درگیر جمله «بودجه نداریم» شده‌اند گفت: «آخرین ماهی» به خاطر حجم بالای گرافیکی نیازمند یک رایانه قوی بود، امکاناتم نتوانست پشتیبانی‌ام کند و با سختی فراوان این کار را پیش بردم.

به گزارش فارس، «آخرین ماهی» جدیدترین انیمیشن تولیدی حوزه هنری استان همدان در سال ۹۶ است که با موضوع محیط زیست و به کارگردانی محمود صائمین به اتمام رسیده است.

این فیلم هفت دقیقه‌ای توانسته به همراه ۴۸ اثر دیگر در بخش فیلم کوتاه مسابقه ایران پذیرفته شود.

«آخرین ماهی» داستان ماهیگیری را روایت می‌کند که هر بار که ماهی به قلابش گیر می‌کند دریاچه ناپدید شده و تبدیل به کویر می‌شود و....

عوامل این فیلم کوتاه عبارتند از: انیماتور و کارگردان سیدمحمود صائمین؛ فیلمنامه داوود عبدالملکی، بازیگر: اکبر اندیشه، مدیر تولید: ایرج سعدی، آهنگساز: امیر اردلان، میکس: کاوه کیان، صدا و افکت: مسعود امیدی، تدوین: سیدمحمود صائمین، مدیرفنی: بهمن رحیمی‌­وقار، گرافیک: سپیده نیک­جو، عکاس: سید مصطفی صائمین، پرده آبی: وحید بهخوش، نورپردازی: زهرا پیمبری، منشی صحنه: لیلا اکبری، برنامه‌ریز: نگین نیک­جو، ناظر کیفی: داوود عبدالملکی و تهیه‌کننده: سید محمدباقر حسینی­‌سیر.

بر این اساس گفت‌وگویی با کارگردان این مجموعه داشتیم که در زیر می‌خوانید.

از محتوای انیمیشن «آخرین ماهی» بفرمایید.

صائمین: «آخرین ماهی» با موضوع زیست‌محیطی در تلاش است یادآوری کند منابع دنیا اعم از آب و موجودات زنده در حال از بین رفتن است و باید در نگهداری آن تلاش کرد.

فیلم در نمایی سورئال و سمبلیک موضوع را بیان کرده و خیلی مستقیم وارد بیان این ماجرا نمی‌شود بلکه سعی شده در قالبی زیبا و فضاسازی‌های خیالی موضوع زیست‌محیطی را بیان کند.

برای ساخت این مجموعه چقدر زمان صرف شد؟

صائمین: کار اوایل سال گذشته شروع شد، اما به خاطر سنگینی و حجم بالای کار که نیاز به کامپیوتر قدرتمند داشت، زمان طولانی صرف شد و نزدیک به هشت ماه طول کشید.

 چرا موضوع زیست‌محیطی برای این اثر انتخاب شد؟

صائمین: حوزه هنری همدان پیشنهاد فیلمنامه‌ای را دادند که تبدیل به انیمیشن کنیم، وقتی فیلم‌نامه را خواندم، متوجه شدم که دغدغه بنده نیز همین موضوع است، بنابراین علاقمند به ساخت این مجموعه شدم.

پس شروع به تقسیم‌بندی پلان‌ها، تنظیم تکنیک، فیلم‌برداری زنده در استودیو و تفکیک آن در رایانه و... کردم تا بتوانیم فیلم را تبدیل به فیلمی قابل نمایش کنیم.

چند سال سابقه کار دارید و تاکنون چند اثر تولید کرده‌اید؟

صائمین: ۱۵ سال سابقه تولید انیمیشن دارم و تاکنون حدود ۲ هزار دقیقه انیمیشن تلویزیونی، ۲۰۰ دقیقه انیمیشن جشنواره‌ای، فیلم زنده و کلیپ در کارنامه کاری دارم.

چه شاخصه‌هایی باعث شد این انیمیشن در جشنواره برتر شود؟

صائمین: یکی از شاخص‌های مهم تکنیک اجرایی و ساخت گرافیکی و هنری آن است، مرحله دوم محتوای زیست‌محیطی است که دغدغه اکثر جشنواره‌هاست و مرحله سوم اعتباری است که با تولید کار‌های قبلی ایجاد شده است.

این انیمیشن پخش تلویزیونی و عمومی نیز خواهد داشت؟

صائمین: این مسئله مربوط به تهیه‌کننده است و تهیه‌کننده آن نیز حوزه هنری است که باید تصمیم بگیرد.

در زمان تولید این کار حمایتی از شما صورت گرفت؟

صائمین: نه متاسفانه! این فیلم به خاطر حجم بالای گرافیکی نیازمند رایانه با قدرت بالا بود که متاسفانه نتوانست از من پشتیبانی کند و با کامیپوتر معمولی و با سختی فراوان این کار را کردم.

تنها پشتیبان این کار حوزه هنری بود که حمایت مالی داشت و رقم بالایی نیز نیست، اما چون هدف ما ساخت این فیلم با این موضوع بود به مسئله مالی توجهی نکردیم.

با توجه به اینکه این کار با موضوع محیط زیستی بود، کمک و حمایتی از شما نداشت؟

صائمین: با توجه به اینکه معمولاً سازمان‌ها تخصص انیمیشنی و هنری ندارند، خیلی سرمایه‌گذاری و پشتیبانی نمی‌کنند.

هرچند این فیلم نیز خیلی شعاری زیست‌محیطی نیست بلکه جنبه هنری و فیلم‌سازی دارد و همین عامل باعث می‌شود سازمان محیط زیست نیز نتواند حمایت کند مگر اینکه فیلم ساخته شود، اعتبار جشنواره‌ای بگیرد و برای فیلم بعدی آن‌ها کمک کنند.

مشکلاتی که در زمینه فنی انیمیشن دارید، چیست؟

صائمین: مشکلات انیمیشن ایران بسیار است به خصوص این روز‌ها که وضعیت مالی سازمان‌ها خوب نیست به ویژه صدا و سیما، انجمن سینمای جوان و حوزه هنری که هر موقع مراجعه می‌کنیم با جمله «بودجه نداریم و کم است» مواجه می‌شویم.

هنرمندان با حداقل‌ها کار می‌کنند و بازار کار آن‌ها به پشتیبانی این مراکز برمی‌گردد که اگر حمایتی نباشد، هنرمند یا نمی‌تواند فیلم بسازد یا متحمل هزینه شخصی هنگفتی می‌شود که اگر برنگردد، سخت است.

اما وضعیت انیمیشن از نظر هنری و ساختاری بسیار عالی است و قابلیت رقابت با کار‌های هنری بین‌المللی استاندارد را دارد، اما پشتیبانی مالی حداقل است مگر اندکی که بودجه‌هایی را برای ساخت فیلم دارند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار