معاون مجمع بهیاری و نماینده بهیاران خراسان رضوی با بیان اینکه متاسفانه وزارت بهداشت طرح را تغییر داده و عنوانی به نام «بهیاری» باقی نمانده است، گفت: با این معضلات اگر شرح وظایف ما درست شود، مشکل استخدام دولتی نخواهیم داشت و در درمانگاه کار می‌کنیم.
کد خبر: ۷۰۱۶۵۱
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۴ 09 January 2019
قرار بود عده‌ای به عنوان بهیار، جذب سیستم درمانی شوند، اما تبدیل وضعیت آن‌ها به کمک‌پرستار باعث گلایه‌مندی و بلاتکلیفی این افراد شده است، البته رئیس نظام پرستاری همدان در این خصوص نظر دیگری دارد.

به گزارش فارس، جمعی از افرادی که قبلاً به عنوان «بهیار» آموزش دیده بودند و قرار بود در سیستم درمانی به کار گرفته شوند به خاطر عدم توجه به این موضوع از بلاتکلیفی خود گلایه‌مندند و خواستار رسیدگی به این وضعیت شده‌اند.

این افراد عنوان می‌کنند این طرح در راستای اجرای تحول نظام سلامت و جبران کمبود نیروی کادر درمان، به مدت یک سال اجرا شد، اما بعد‌ها تغییراتی ایجاد شد که به معنای نقض تعهدات قبلی آن‌ها بود.

یکی از این معترضان در این زمینه اعلام کرد: سال ۹۴ و در راستای طرح تحول نظام سلامت طرح بهیاری با هزینه ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و ۳۰۰ ساعت تئوری و یک‌هزار و ۸۰ ساعت کارورزی در تمام بخش‌های بیمارستانی اجرا شد.

وی گفت: متاسفانه این طرح با کارشکنی نظام پرستاری و بدعهدی مسؤولان وزارت بهداشت دچار تغییرات بنیادی شده است.

این معترض به حذف تمام موارد شرح وظایف تخصصی و به جای ماندن شرح وظایف کمک بهیار و بیماربر اشاره کرد و افزود: تغییر عنوان دوره از بهیاری به کمک‌پرستاری، رنگ روپوش از سفید به کرم‌یاسی و شرایط سنی و تحصیلات از جمله موارد است.

وی عدم پایبندی به تعهد جذب ۱۰ هزار نفر از سوی وزارت بهداشت را مطرح کرد و گفت: بیش از ۲۰ هزار نفر در دوره‌ها شرکت کرده‌اند، اما با وجود وعده‌های قبلی، نیرو‌ها بر اساس تعهد جذب نشده‌اند که این موضوع نشان از بدعهدی‌های وزارت بهداشت دارد.

این معترض با بیان اینکه ۲۲ هزار جوان در کشور درگیر این مسئله هستند افزود: بعد از سه سال تنها ۷۰۰ نفر، آن هم به عنوان نیروی خدمات یا کمک‌پرستار و نه بهیار جذب شده‌اند و هنوز هم با وعده استخدام از مردم ناآگاه کلاهبرداری می‌شود.

دانشجویان پرستاری را علیه ما شوراندند

امروز معاون مجمع بهیاری و نماینده بهیاران خراسان رضوی، مدیر انجمن بهیاری ایران و چند نفر از نمایندگان بهیاران از استان‌های مختلف برای عیادت یکی از این نیرو‌ها به همدان آمدند، نیرویی که به خاطر بلاتکلیفی خود، دچار مشکل شده و در حال حاضر در بستر بیماری به سر می‌برد.

معاون مجمع بهیاری و نماینده بهیاران خراسان رضوی در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه سال ۹۳ دوره‌ای به نام بهیاری تدوین و سال ۹۴ طرح اجرا شد افزود: نظام پرستاری ضمن اجرای طرح مبلغ ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برای آموزش هر فرد پیشنهاد داد که بعد از مخالفت وزارت بهداشت مجریان دیگری، چون جهاد دانشگاهی، شرکت تعاونی نظام سلامت و انجمن پرستاری کار را برعهده گرفتند.

مسعود زمانی با بیان اینکه در این دوره به عنوان شرح وظیفه، بهیار با روپوش سفید و بدون شرط مدرک می‌توانست دوره‌هایی را بگذراند خاطرنشان کرد: بعد از مدت کوتاهی نظام پرستاری مخالفت خود را با این طرح اعلام کرد و دانشجویان پرستاری را علیه ما شوراند.

وی با بیان اینکه پرستاران به خاطر بکارگیری این افراد مقابل وزارت بهداشت تجمع کردند که در نتیجه وزارتخانه از اجرای طرح کناره‌گیری کرد گفت: شرح وظیفه بهیاری تبدیل به کمک‌بهیاری شد؛ ضمن اینکه شرط سنی و مدرکی نیز اضافه شد.

این معترض افزود: دکتر میرزابیگی معاون پرستاری وزیر بهداشت در سال ۹۵ قول جذب ۱۰ هزار کمک‌بهیار را از ۱۴ هزار نفر داد که بعد از گذشت چند سال آن هم عملی نشد.

وی افزود: در حال حاضر تعداد آموزش‌دیدگان این طرح به ۲۲ هزار نفر رسیده‌اند، اما نهایت ۷۰۰ نفر جذب شده‌اند که از این تعداد افرادی نیز اخراج شدند، برخی هم انصراف داده‌اند.

زمانی با بیان اینکه تمام این محدودیت‌ها فشار‌هایی را بر ما وارد کرده است گفت: چرا مسؤولان وزارت بهداشت باید باعث فشار روحی و روانی عده‌ای شوند؟ حال یکی از این افراد که قرار بود جذب شود به خاطر شرایط پیش آمده آن قدر نامساعد شده که سطح هوشیاری او روی ۶ است.

وی با اشاره به اینکه افراد زیادی نسبت به مسئله بدعهدی وزارت بهداشت گلایه دارند و ما فعلاً جلوی اعتراضات را گرفته‌ایم افزود: هر فردی از ۲۲ هزار نفر ۴ میلیون تومان شهریه پرداخت کرده‌که جمع آن بیش از ۸۰ میلیارد تومان می‌شود؛ نزدیک به ۱۰ ماه نیز در بیمارستان کار مجانی انجام داده‌اند و حالا بلاتکلیف‌اند.

معاون مجمع بهیاری و نماینده بهیاران خراسان رضوی با بیان اینکه متاسفانه وزارت بهداشت طرح را تغییر داده و عنوانی به نام «بهیاری» باقی نمانده است، گفت: با این معضلات اگر شرح وظایف ما درست شود، مشکل استخدام دولتی نخواهیم داشت و در درمانگاه کار می‌کنیم.

وی با بیان اینکه شرح وظایفی نظیر پانسمان، تزریقات و... برداشته شده و در حال حاضر مدرک ما به هیچ دردی نمی‌خورد افزود: از طریق تعاونی کارکنان نظام سلامت وارد این دوره‌ها شدم و افرادی نیز از طریق موسسات دیگر آموزش دیده‌اند، اما با شرایط پیش آمده یعنی به هیچ دردی نمی‌خوریم.

زمانی با بیان اینکه در حال حاضر وزارت بهداشت از طرح ابلاغی کناره‌گیری کرده است اظهار کرد: این دوره‌ها با مسوولیت این سازمان ارائه نشده است؛ هم در تبلیغات و هم بر اساس تعهداتی که بر جذب نیرو داشتند، عنوان کمبود کادر پرستاری را مطرح کرده بودند و کمبود خدمات مطرح نشده بود تا کمک پرستار جذب شود.

وی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود از ابتدا نیاز به کمک پرستار بود نه بهیار گفت: اگر جذب نیروی کمک‌بهیار مطرح بود که ۵۰ هزار نفر در کشور آموزش دیده بودند و تمام آن‌ها نیز مدرک داشتند، اما مشکل کمک بهیار را نداشتند تا این نیرو‌ها جذب شوند.

معاون مجمع بهیاری و نماینده بهیاران خراسان رضوی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت به شرکت‌ها و جهاد دانشگاهی ابلاغ کرده بود که بهیار می‌خواهد گفت: مجری دوره خودسرانه نمی‌گوید که می‌خواهم در حرفه پزشکی نیرو تربیت کنم بلکه ابلاغیه صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه مستندات هم موجود است و به عنوان شرح وظایف بهیاری آموزش‌هایی به ما ارائه شد افزود: در این طرح بحث کمک‌بهیار مطرح نبود و تنها موضوع بهیاری بود؛ به همین دلیل وارد این دوره‌ها شدیم.

زمانی با تاکید به اینکه در کشور به اندازه کافی نیروی کمک‌بهیار داشتیم پس برگزاری این دوره‌ها دیگر معنایی نداشت خاطرنشان کرد: در بسیاری از بیمارستان‌ها برای یک کمک‌بهیار یا همان کمک‌پرستار دوره چند روزه برگزار کرده‌اند که کار‌های خدماتی را انجام دهد در حالی که ما یک سال آموزش دیدیم.

ظلم به ۲۲ هزار جوان

وی با بیان اینکه تمام کسانی که دوره بهیاری را به مدت یک سال گذرانده‌ایم مدرک دیپلم به بالا داریم افزود: با این مطلب که گفته می‌شود بهیار کسی است که در دبیرستان در رشته بهیاری تحصیل کرده باشد، موافق نیستم چراکه وزارت بهداشت از طرح‌هایی که ما گذراندیم، زیاد برگزار کرده است.

معاون مجمع بهیاری و نماینده بهیاران خراسان رضوی با بیان اینکه در این مدت دوره کوتاهی برای بهیاران دندان برگزار شد که حتی اکنون به آن‌ها پزشک می‌گویند افزود: هر فردی منکر این دوره‌ها باشد می‌توانم مثال عینی بیاورم تا چنین حرفی را نزند.

وی با اشاره به اینکه دندانپزشک باید برای قبولی در دانشگاه رتبه یک‌هزار بیاورد در حالی که افرادی خیلی ساده به این شغل رسیدند گفت: برای چه باید وظایف بهیار تغییر یابد؟ مثلاً تزریق به تزریق زیر جلدی تغییر می‌یافت در صورتی که قبلاً این کار‌ها انجام می‌شد.

زمانی با بیان اینکه به ۲۲ هزار جوان ظلم شده است افزود: تمام افرادی که ضربه خورده‌اند به هر نحوی می‌خواهند صدای خود را به گوش مسؤولان برسانند و باید به این موضوع توجه شود.

وی ادامه داد: سوالم از مسؤولان این است که اگر از ابتدا بهیار نمی‌خواستید چرا وعده دادید و چرا حتی به عنوان کمک بهیار نیز جذب نکردید در صورتی که قول جذب ۱۰ هزار نفر نیرو دادید؟

زمانی گفت: تعجب می‌کنیم برای اقدامات پیش پا افتاده کمک‌پرستاری، یک سال آموزش دیدیم و رایگان در بیمارستان کار کردیم و حتی از جیب خود هزینه‌های هنگفتی پرداخت کردیم و آخر هم بلاتکلیف باشیم!

وی با بیان اینکه ما از وعده‌های مسؤولان می‌گوییم و چیزی از خود نمی‌گوییم تاکید کرد: باید مسؤولان به ما پاسخ بدهند که چرا با ما چنین رفتاری شد؟

برای کسب اطلاع بیشتر از اتفاق به سراغ رئیس نظام پرستاری همدان رفتیم.

ادامه کار دبیرستان‌های بهیاری با فشار نمایندگان

هادی زرینی با بیان اینکه این مسئله متعلق به دو سال پیش بوده و در حال حاضر مشکل حل شده است گفت: چندین سال پیش نامه‌ای از سوی وزارت بهداشت صادر شد که دبیرستان‌های بهیاری تعطیل شوند و بر این اساس اکثر این مراکز نیز تعطیل شدند.

وی گفت: تعدادی از دبیرستان‌های بهیاری با فشار نمایندگان مجلس به کار خود ادامه دادند.

رئیس نظام پرستاری همدان با اشاره به اینکه در همدان دبیرستان بهیاری ملایر، نهاوند و تویسرکان به کار خود ادامه دادند افزود: وزارت بهداشت و نظام پرستاری بر این اساس به این نتیجه رسیدند که وقتی بهیاری آموزش داده نمی‌شود در نتیجه کمک‌بهیاری نیز نباید باشد.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت به دنبال رده قبل از بالین برای خدمات اولیه بیماران بود گفت: هدف این وزارتخانه از طرح کمک‌پرستاری این بوده که بین بیمار و پرستار مراقبت‌های اولیه به بیمار ارائه شود.

زرینی افزود: اقداماتی که برای کمک‌پرستار در نظر گرفته شده بود را قطعاً یک پرستار انجام نمی‌داد و از طرفی نیرو نیاز بود تا این مراقبت‌های اولیه را انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: تصمیم بر این شد تا نفراتی به عنوان کمک‌پرستار جذب شوند که مدرک دانشگاهی نداشته باشند و دوره‌ای یک یا دو ساله بگذرانند.

تعدادی از موسسات از وضعیت سوء استفاده کردند

رئیس نظام پرستاری همدان گفت: متاسفانه تعدادی از موسسات از این وضعیت سوء استفاده کرده و بهیاری را به آن اضافه کردند در صورتی که بهیار، نیرویی است که از ابتدا وارد دبیرستان بهیاری می‌شود.

وی افزود: کارآموزی‌های بهیاری در حیطه بالین و درمان و شیفت بالین است و به عنوان پرستار در بیمارستان فعالیت دارد.

زرینی با بیان اینکه طرح مراقبت‌های اولیه اجازه نمی‌دهد، افراد جذب شده در بخش درمان دخالت کنند گفت: نیرو‌های این طرح نسبت به برداشتن پانسمان، بخیه زدن و... علم ندارند و نباید دخالت در امر درمان باشد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه موسساتی از این امکان سوء استفاده کردند و بهیاری یک‌ساله روی آن نامگذاری شد افزود: نظام پرستاری متولی سلامت بیماران و حقوق پرستاران است، اما نسبت به این امر واکنش نشان داد، زیرا نفراتی که به نام بهیار وارد بیمارستان می‌شوند، توقع خواهند داشت کار‌های بهیار را انجام دهند در صورتی که علم آن را ندارند.

رئیس نظام پرستاری همدان با بیان اینکه نظام پرستاری تاکید داشت باید عنوان کمک‌پرستار روی این نیرو‌ها باشد، خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت، نظام پرستاری و برد پرستاری جلسات مختلفی در این خصوص برگزار کردند و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که شرح وظایف اولیه برای کمک‌پرستاران مشخص شود تا دخالت در درمان نباشد و به بیماران آسیب نرسد.

وی با بیان اینکه نظام پرستاری تا زمانی که شرح وظایف اصلاح نشد، وارد مقوله آموزش نشد افزود: جهاد دانشگاهی و تعدادی از موسسات متولی شدند، اعتراض‌ها مبنی بر این بود که کمک‌پرستاران با آموزش‌هایی به مردم آسیب می‌رسانند که در نتیجه شرح وظایف اصلاح شد.

زرینی با تاکید به اینکه دلیل اصلاح شرح وظایف این بوده که افراد جذب شده مدرک دیپلم رشته‌های مختلف را داشتند افزود: برخی با دیپلم برق، کامپیوتر و... وارد حوزه درمان شده بودند و این مشکل‌ساز بود.

وی گفت: این افراد با گذراندن دوره آموزشی که حتی زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی نیز نبود، می‌خواستند وارد کار درمان شوند که در نتیجه به بیماران آسیب می‌رسید.

اخیراً وزارت بهداشت نامه‌ای زده که دیگر کمک‌پرستار جذب نمی‌کند

رئیس نظام پرستاری همدان خاطرنشان کرد: وقتی نظام پرستاری نسبت به این مسئله اعتراض کرد وزارت بهداشت نیز به این نتیجه رسید که باید طرح اصلاح شود.

وی با بیان اینکه شرح وظایف به ۲۷ مورد رسید که تنها خدمات اولیه توسط افرادی انجام شود، گفت: جابه‌جایی بیمار در تخت، حمام کردن، دهان‌شویه و ... از وظایف آن‌ها بوده و نه اینکه کار درمان انجام دهند.

زرینی با اشاره به اینکه این وظایف اضافه شد و در نهایت مجوز آموزش به نظام پرستاری ارائه شد افزود: آموزش‌های خاصی به کمک‌پرستاران توسط نظام پرستاری ارائه شده است.

وی با بیان اینکه اخیراً وزارت بهداشت نامه‌ای زده که دیگر این مسئله لغو شد و دیگر کمک‌پرستار جذب نمی‌کند گفت: به تعداد کافی کمک‌پرستار تربیت شده و دیگر دوره جدیدی برای جذب افراد برگزار نخواهد شد.

رئیس نظام پرستاری همدان در پاسخ به اینکه اعتراضاتی است مبنی بر اینکه ۲۲ هزار نفر آموزش دیده‌اند، اما ۷۰۰ نفر تنها جذب شده‌اند افزود: موضوع، جذب نیست و در دوره‌ای که با مشکل مواجه بودیم، طرح کمک‌پرستار مطرح شد.

وی با بیان اینکه ابتدا قرار بر این بود ۱۰ هزار نفر آموزش داده شود و موضوع نیاز مطرح بود که با ورود موسساتی ۲۲ هزار نفر آموزش دیدند گفت: اگر قرار بود نیرویی جذب شود، پرستار ارجح بود پس موضوع، جذب نبود.

زرینی با اشاره به اینکه با وعده‌هایی نیرو‌ها جذب شدند و تعدادی آموزش دیدند افزود: فردی مثلاً با مدرک فوق لیسانس کامپیوتر که شغلی پیدا نکرده بود به این فکر افتاد که با دوره یک ساله جذب بیمارستان شود.

وی تاکید کرد: بسیاری از افراد با این عنوان وارد آموزش شدند در صورتی که برخی از اساتید و حتی دانشگاه نیز موضع خود را اعلام کرده و گفتند که هیچ مسوولیتی در قبال این افراد ندارند.

رئیس نظام پرستاری همدان افزود: حتی به یک دانشجوی پرستاری با رتبه بالا که چند سال در دانشگاه درس می‌خواند هیچ تضمینی داده نمی‌شود که جذب شود، ضمن اینکه در حال حاضر ۸۰ پرستار بیکار در همدان داریم.

وی گفت: به این افراد گفته شده بود که اگر ۲ یا ۳ میلیون تومان برای هزینه آموزش پرداخت کرده‌اید دلیل بر این نیست که حتماً جذب خواهید شد!.

زرینی در ادامه سخنانش افزود: در این راستا تعدادی از موسسات افرادی را فریب دادند.

وی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی همدان ۳۰۰ نفر را آموزش داد که ما اعتراض کردیم و در نتیجه شرح وظایف اصلاح شد.

رئیس نظام پرستاری همدان با اشاره به اینکه وقتی موقعیت را برای آموزش مناسب دیدیم کمک‌بهیاران شاغل در بیمارستان را توانمند کردیم و به کمک‌پرستار تبدیل کردیم، گفت: نیرویی که ثبت‌نام کنیم و آموزش دهیم نداشتیم و تنها کمک بهیار را به کمک پرستار تبدیل کردیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار