روی قیمت لوازم آرایشی و بهداشتی هیچ نظارتی نمی‌شود و فرشنده‌ها قیمت روی اجناس را پاک کرده‌اند و هر قیمتی که دلشان می‌خواهند می‌فروشند یک کرم ضد آفتاب در ده مغازه و داروخانه، ده قیمت متفاوت دارد و این ثابت می‌کند هیچ نظارتی نیست.
کد خبر: ۷۰۰۲۳۰
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰ 06 January 2019
جدای از شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه و افزایش لحظه‌ای قیمت‌ها، این روز‌ها چندگانگی و نوسانات شدید قیمت انواع کالا‌ها و اجناس ضروری سبب گلایه‌مندی مردم نهاوند از وضعیت نظارت بر بازار شده است.

به گزارش تسنیم، از شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه و افزایش لحظه‌ای قیمت‌ها که این روز‌ها نفس بازار را به شماره انداخته اگر بگذریم، حالا چندگانگی و نوسانات شدید قیمت‌ها در بحث پوشاک، خشکبار، میوه و تره بار و ... همه دست به دست هم داده‌اند تا قدرت خرید مردم را تضعیف کند، که بر این زخم اگر مرهمی گذاشته نشود و چاره‌ایی اندیشیده نشود، از دیدگاه مردم، مسئولان متهم به ضعف در نظارت بر بازار می‌شوند.

می‌پذیریم که در شرایطی، افزایش یک‌باره قیمت را در اجناس مختلف احساس کردیم، اما این‌که قیمتِ جنس یا کالایی از میدان شریعتی نهاوند تا میدان قیصریه یا از ابتدای بازار روز تا انتهای آن تفاوتی فاحش داشته باشد، به هیچ روی نه قابل تحمل است و نه از سوی مسئولان قابل توجیه است و همه این‌ها نشان دهنده بازار مریض عرضه و تقاضا در نهاوند و ضعف مدیریتی است. البته این افسار گسیختگی در بازار، چندی‌ست سبب شده است که کارگروه تنطیم بازار در نهاوند هم شکل بگیرد.

کارگروهی که اگرچه یک گام مثبت برای اصلاح وضعیت موجود بازار است، اما هنوز تاثیر مثبت قابل ذکری بر بازار نداشته است و، اما آن‌چه در شرایط آشفته‌ی این روزها، می‌تواند تعادل را به بازار برگرداند تنها نظارت مسئولان بر قیمت‌هاست.

در میان مردم رفتیم و نظر آن‌ها را در مورد قیمت‌ها و نظارت مسئولان جویا شدیم و هر آنچه در ادامه می‌خوانید نظر مردم نهاوند در خصوص نوسانات قیمت، نحوه نظارت و انتظارشان از مسئولان است.

نظرات مردم نهاوند در خصوص نظارت مسئولان بر بازار

فصل زمستان شده و بازار پوشاک فروشان حسابی گرم است، پالتویی را که در بازار قیصریه ۲۲۰ هزار تومان است در پاساژ ۳۱۰ هزار تومان است و حتی وقتی اعتراض کردم فروشنده گفت: مجبورید بخرید، چون زمستان شده و نمی‌شود با تیشرت سر کرد.

روی قیمت لوازم آرایشی و بهداشتی هیچ نظارتی نمی‌شود و فرشنده‌ها قیمت روی اجناس را پاک کرده‌اند و هر قیمتی که دلشان می‌خواهند می‌فروشند یک کرم ضد آفتاب در ده مغازه و داروخانه، ده قیمت متفاوت دارد و این ثابت می‌کند هیچ نظارتی نیست.

مسئولان مدام گوشت یخی وارد می‌کنند و در فضای مجازی می‌گویند به‌دنبال تنظیم بازار هستیم، کدام تنظیم بازار وقتی هر فروشنده‌ایی به دلخواه روی کالا و اجناسش قیمت گذاشته است.

فروشنده خطاب به من می‌گوید: خانم این مصاحبه و درج کردن مطالب فقط برای این است که بیکار ننشینید وگرنه خودتان هم خوب می‌دانید این خبر‌ها روی مسئولان هیچ تاثیری ندارد.

مسئولان اگر نظارت درست می‌کردند یک بخاری مارک ۱۵ هزار را یک لوازم خانگی ۷۰۰ هزار تومان نمی‌فروخت و مغازه‌ایی دیگر در خیابان آزادگان همان بخاری را ۹۸۰ هزار تومان بفروشد.

قیمت گوجه و بادمجان سرسام آور است مگر وضع درآمد در نهاوند چقد است که گوجه از پنج تا هفت هزار تومان نوسان دارد.

واقعا در نهاوند هر فروشنده‌ایی اجناسش را همان‌گونه که مایل است می‌فروشد با قانون و نظارت مسئولان کاری ندارد و قیمت تره بار در بازار روز نوسان مشهود دارد، ابتدای بازار خیار دو هزار تومان است و انتهای بازار چهار هزار تومان است.

این روز‌ها قیمت مرغ و گوشت هم سر به فلک زده است و متاسفانه هر روز قیمت مرغ و گوشت که از کالا‌های اساسی و پرمصرف خانواده‌ها در حال افزایش است. تکلیف یه کارگر با درآمد بسیار پایین چیست؟ چرا مسئولین در این زمینه چاره‌ای نمی‌اندیشند؟

این‌ها بخشی از حرف‌ها و درد دل‌های مردم بود که شنیدیم حالا به سراغ مسئولان می‌رویم تا ببینیم از این وضعیت بازار و گلایه‌های مردم تا چه حد خبر دارند و آیا برای این معضل راه چاره‌ایی دارند؟

هر روزه قیمت اجناس در سطح بازار بررسی و رصد می‌شود

رئیس اتاق اصناف نهاوند گفت: هر روزه در سطح بازار قیمت اجناس بررسی و با متخلفان در این زمینه برخورد می‌شود.

حسین حسنی اظهار داشت: هر روزه گشت مشترکی از بازرسان اتاق اصناف و بازرسان اداره صنعت، معدن و تجارت و اداره تعزیرات نهاوند در سطح شهر حضور دارند و قیمیت اجناس را در سطح بازار رصد می‌کنند.

وی در مورد افزایش قیمت‌ها در سطح بازار نهاوند، تصریح کرد: افزایش قیمت اجناس مختلف و تغییر مدام قیمت اجناس فقط مختص به نهاوند نیست و در همه شهر‌ها این افزایش قیمت‌ها وجود دارد.

حسنی افزود: ما منکر کم‌فروشی و گران‌فروشی در سطح بازار نهاوند نیستیم و البته این روند افزایش و تغییر قیمت‌ها نیز از تخلفات نشأت نمی‌گیرند.

وی عنوان کرد: هیأت رئیسه اتاق اصناف نهاوند از اول تیرماه انتخاب شده است و در مراد ماه واحد بازرسی‌های اتاق اصناف نهاوند به صورت جدی فعال و مشغول به کار شده است.

رئیس اتاق اصناف نهاوند بیان کرد: از هنگامی که ه‍ئیت رئیسه اتاق اصنفاف نهاوند انتخاب شده است ما همه تلاش خودمان را به کار بسته‌ایم که قیمت اجناس را در سطح بازار رصد کنیم و در این زمینه با تخلفات مقابله کنیم.

حسنی تاکید کرد: آمار پرونده‌های فروشنده‌هایی متخلفی که توسط بازرسان اتاق اصنفاف به تعزیرات معرفی شده‌اند گواه نظارت بر بازار و مبارزه با متخلفان در این زمینه است.

وی گفت: اتاق اصناف نهاوند داری دو بازرس و یک رئیس واحد بازرسی است که به همراه بازرسان اداره صنعت، معدن و تجارت و بازرسان انجمن حمایت گشت مشترکی داریم و هر روزه قیمت‌ها را در سطح بازار بررسی می‌کنیم.

حسنی اظهار داشت: در حال حاضر نیز همه اجناس در بازار دارای اتیکت قیمت هستند و قیمت‌ها شفاف است و قطعا افراد گران فروش و متخلف در بازرسی‌ها مشخص و با آن‌ها برخورد می‌شود.

وی تصریح کرد: انجمن حمایت از مصرف کنندگان نیز که یک نهاد مردمی است که این انجمن پذیرای شکایات مردمی در زمینه تخلفات بازار است و این شکایات مردمی را بررسی و نتیجه را به تعزیرات معرفی می‌کند.

حسنی تاکید کرد: اینکه عده‌ای می‌گویند بر روی قیمت اجناس مختلف در سطح بازار نهاوند نظارت و کنترل نمی‌شود صحت ندارد، زیرا بازرسان ما همه روزه در سطح بازار هستند و کار نظارت بر بازار را انجام می‌دهند هرچند که ما منکر تخلفات گران فروشی و کم فروشی در سطح بازار نیستیم.

وی افزود: متاسفانه در تیر و مرداد ماه شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم و کارخانه‌جات و به تبع آن عمده فروشی‌ها اجناس را به قیمت بیشتری به دست فروشگاه‌ها و مغازه‌ها می‌دادند و مغازه‌ها نیز به ناچار مجبور بودند که اجناس را با قیمت بیشتری به دست مردم بدهند.

حسنی عنوان کرد: خوشبختانه در حال حاضر شاهد کاهش قیمت‌ها در سطح بازار هستیم و قیمت اجناس سیر نزولی پیدا کرده‌اند.

رئیس اتاق اصناف نهاوند بیان کرد: در بازرسی‌هایی که در سطح بازار انجام داده‌ایم قیمت میوه و تره‌بار متعادل شده است و مرغ نیز پایین‌تر از قیمتی که ما مصوب کرده‌ایم در سطح بازار به فروش می‌رسد.

حسنی گفت: کیفیت گوشت قرمز در نهاوند نیز نسبت به همدان و ملایر بهتر است و قیمت گوشت قرمز در نهاوند نسبت به شهر‌های همدان و ملایر کمتر است و با این وجود قیمت گوشت و مرغ را هر روز کنترل می‌کنیم.

وی تصریح کرد: در بازرسی‌های که طی دو ماه اخیر در سطح بازار نهاوند انجام شده است بیشترین تخلفات ثبت شده شامل گران‌فروشی، کم‌فروشی، عدم نصب اتیکت قیمت و عدم رعایت ضوابط بهداشتی است و قطعا با متخلفان در این زمینه برخورد خواهد شد و متخلفان به اداره تعزیرات معرفی می‌شوند.

مسئولان از تلاش شبانه روزی برای کنترل بازار می‌گویند و مردم از نارضایتی در نظارت‌ها، اما در این میان آنچه روشن است اینکه اولا سطح درآمد مردم و قدرت خرید مردم به هرحال اخیرا پایین آمده است و در مقابل نوروز را هم پیش‌رو داریم و اگر این افسار گسیختگی بازار درمان نشود مردم روزبه روز به لحاظ مالی و قدرت خرید ضعیف‌تر می‌شوند پس مسئولان محترم باید به‌دنبال راهکار جدی‌تر و حتی گاهی از اهرم پلمپ و لغو پروانه گران فروشان استفاده کنند شاید این روش برای دیگرانی که می‌خواهند از این وضعیت سوء استفاده کنند درس عبرت شود چرا که در این آشفته بازار نوسانات قیمت، چشم مردم به دستان مسئولان است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار