حمید حسام با اشاره به اینکه دفاع مقدس بخشی از عاشورای زمان بوده است، ادامه داد: شناخت و بررسی آن انگیزه و اعتقادی که باعث شده تا رزمنده‌ای در دفاع مقدس حضور یابد و تکلیف را تا سرحد جان انجام بدهد مغفول مانده است.
کد خبر: ۶۹۹۱۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۱ 03 January 2019
شخصیت کتاب «رد پابرهنه‌ها» گفت: یکی از نکات خوب دوره دفاع مقدس این بود که اگر غریبه‌ای وارد گردان می‌شد، نمی‌توانست تشخیص بدهد که فرمانده و فرمانبر کیست؟

به گزارش ایکنا، نشست صمیمانه‌ای با معرفی آثار حمید حسام، نویسنده صاحب‌ذوق همدانی، با حضور دو شخصیت کتاب‌های «آب هرگز نمی‌میرد» و «ردپا برهنه‌ها» امروز، در دفتر معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی برگزار شد.

سردار مرتضی نادر محمدی، شخصیت کتاب «رد پابرهنه‌ها» نوشته حمید حسام، در این نشست گفت: یکی از نکات خوب دوران دفاع مقدس این بود که اگر غریبه‌ای وارد گردان می‌شد نمی‌توانست تشخیص بدهد که فرمانده و فرمانبر چه افرادی هستند، فضای دوستی بین رزمندگان حاکم بود و در عین این دوستی‌ها هرکس وظیفه خودش را به خوبی انجام می‌داد.

وی با بیان اینکه از وظایف گردان تخریب، ایجاد میدان‌های مین مقابل دشمن بود، ادامه داد: پاکسازی میدان مین برای عبور نیرو‌های خودی و در بعضی موارد هم انفجار جاده‌های مواصلاتی دشمن از جمله وظایف گردان تخریب بود.

محمدی با اشاره به اینکه شعار ما در گردان تخریب این بود که اولین اشتباه آخرین اشتباه است، افزود: هر مأموریتی که بچه‌های تخریب قبول می‌کردند مانند این بود که برگشتی از این مأموریت نیست و همگی آماده شهادت بودند.

وی با بیان اینکه علت اصلی که تصمیم گرفتم تا کتاب «رد پابرهنه‌ها» را بنویسم، شناساندن بچه‌های بسیجی به مردم بود، افزود: بنابراین با کمک قلم شیوای حمید حسام و با کمک دیگر اعضای گردان تخریب این کتاب نوشته شد.

سردار میرزامحمد سلگی، شخصیت کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» نوشته حمید حسام نیز گفت: بسیار بهتر خواهد بود اگر فضا و شرایطی فراهم شود تا افراد بیشتری در این‌گونه برنامه‌ها حضور پیدا کنند تا نفرات بیشتری با خاطراتی که گفته می‌شود، آشنا شوند.

وی ادامه داد: خیلی خوب است تا این خاطرات به نسل‌هایی که شاید چندان در این وادی نیستند و این مسائل و خاطرات را نشنیده و آشنایی چندانی ندارد منتقل شود و در این جلسات همه افراد حتی افرادی که آشنایی و دغدغه چندانی بر انقلاب و نظام و فرهنگ دینی ندارند حضور یابند.

سلگی با بیان اینکه ما راضی به بیان این خاطرات نبودیم و به‌دنبال گمنامی بودیم، ادامه داد: پس از تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «اگر رزمنده‌ای خاطرات دوران دفاع مقدس خود را نگوید رزمش کامل نیست و باید این خاطرات گفته شود» ما هم تصمیم گرفتیم این خاطرات را بیان کنیم.

وی با اشاره به اینکه دفاع مقدس بخشی از عاشورای زمان بوده است، ادامه داد: شناخت و بررسی آن انگیزه و اعتقادی که باعث شده تا رزمنده‌ای در دفاع مقدس حضور یابد و تکلیف را تا سرحد جان انجام بدهد مغفول مانده است.

نقطه اوج ارزش‌ها در دفاع مقدس 
سردار میرزا محمد سلگی ادامه داد: بررسی این موضوع که چرا یک دانش‌آموز و معلم که وظیفه‌ای برای حضور در دفاع مقدس نداشته‌اند با جان و دل به جبهه‌ها آمده و در سخت‌ترین شرایط ممکن، مثل نبرد تن به تن با دشمن به وظیفه خود عمل می‌کنند، مهم است و باید بررسی شود.

وی با بیان اینکه نقطه اوج همه ارزش‌ها در دفاع مقدس اعتقاد و ایمان افراد بود، افزود: آن استاد دانشگاه که احساس تکلیف می‌کرد، با دل قرصی که به فرمان امام خمینی (ره) هدایتگر اصلی به جبهه‌ها می‌آمد.

سردار سلگی با اشاره به اینکه بحث وطن خواهی یک طرف قضیه حضور افراد در جبهه بود، ادامه داد: اگر فقط موضوع وطن‌خواهی بود، این ایراد پیش می‌آمد که چرا فقط این عده در جبهه حضور پیدا کرده‌اند و بقیه نیامده‌اند، اما بحث اصلی اعتقادات است.

وی با اشاره به اینکه بحث اولین دلیل حضور در جبهه بود و بقیه موضوعات فرع است، اضافه کرد: دشمن این نقطه قوت ما را شناخته است و تلاشش این است تا این نقطه قوت را با روش‌های مختلف تضعیف کند.

سلگی با بیان اینکه امام خمینی (ره) فرمودند: «دفاع مقدس گنج است» و باید این گنج را از لحاظ علمی بررسی کنیم، افزود: باید ریشه این موضوع را که چرا جنگ برای ما می‌شود گنج، اما برای دشمن با تمام امکاناتی که دارد می‌شود رنج و عار بررسی شود.

وی با بیان اینکه بُعد معنوی دفاع مقدس مغفول مانده است، ادامه داد: اینکه مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «زنده نگه داشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست.» اهمیت این موضوع را بیان می‌کند که دفاع مقدس باید بیشتر بررسی شود.

سلگی با اشاره به اینکه در دانشگاه که محل یادگیری مباحث مهمی است، چقدر موضوعات و مسائل دفاع مقدس بیان شده است؟ افزود: باید مباحث و موضوعات معنوی و دلیل اینکه چطور این همه شهدای مردمی در دفاع مقدس وجود دارد به نسل جدید گفته شود.

وی در ادامه گفت: تشکیل بسیج به فرمان امام خمینی (ره) و حضور این همه نیروی مردمی از بزاز، بقال، کاسب و استاد دانشگاه تا طلبه در جنگ و پیروزی این نیرو‌های مردمی در این جنگ با وجود تمام تحریم‌ها باید برای نسل جدید گفته و باز شود.

سلگی با بیان اینکه جنگ ما هنوز تمام نشده است، ادامه داد: با توجه به شناختی که از قشر جوان دارم اعتقاد من این است که الان هم همین طور است و اگر الان اتفاقی بیفتد باز هم جوانان و مردم حضور پیدا خواهند کرد.

وی ادامه داد: علاقه بی‌شمار جوانان، دانشجویان و مردم برای ثبت‌نام و حضور در سوریه و دفاع از حرم زینب (س) از همین موارد است که متأسفانه عده‌ای سعی دارند به مردم و جوانان بگویند چرا باید در سوریه حضور داشته باشیم؟!
سلگی با بیان اینکه اگر این جوانان در سوریه حضور پیدا نمی‌کردند ما باید در تهران و همدان با آن‌ها می‌جنگیدیم، افزود: به طور کلی این‌ها نتیجه ایمان و تفکر بسیجی است که امام خمینی (ره) فرمود: «اگر تفکر بسیجی در کشوری طنین‌انداز شود چشم طمع دشمن دور خواهد ماند.»

وی با بیان اینکه انقلاب الهی-اسلامی ما مورد بغض دشمن است، ادامه داد: دشمن با انجام تحریم‌های مختلف تسلیحاتی، اقتصادی و سیاسی نتوانست کاری از پیش ببرد و شاهد پیشرفت‌های علمی ما در تمام زمینه‌هاست.

وی با بیان اینکه چند روز پیش از سایت نطنز بازدیدی داشتم که از پیشرفت‌ها بسیار خوشحال شدم و از این همه نظارت بسیار ناراحت، ادامه داد: دیدن این همه دوربین‌های نظارتی و حضور بازرسان در نطنز حتی از هشت سال جنگ تحمیلی هم سخت‌تر بود.

وی ادامه داد: واقعاً ناراحت‌کننده بود که چرا باید فضا و بستری را فراهم کنیم تا آن‌ها بر ما نظارت کنند و بدون هرگونه جناح‌بندی امیدوارم بانیان این کار هدایت شوند و یا کمرشان خرد شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار