همدان مسیر گردشگری را ادامه خواهد داد؟
مریم مقدم
کد خبر: ۶۹۸۳۳۵
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۶ 01 January 2019
 ۲۰۱۹ دیگر زمان آزمون و خطا نیست
 
 امروز تقویم میلادی سال ۲۰۱۸ بسته شد و با آغاز سال دو هزار و نوزده میلادی فرصتی دست داد تا نگاهی به آنچه ۲۰۱۸ برای همدان رقم زد بیافکنیم. وقتی یک سال میلادی با عنوان ۲۰۱۸ به پایان می‌رسد و همدان را به میدان بررسی‌ها دعوت می‌کند این به آن معناست که در عرصه بین‌المللی این بار حرف برای گفتن هست، حال باید بررسی کرد این اتفاقات پایدار بود یا گذرا.

۴ ماه از سال میلادی ۲۰۱۸ گذشته بود که سران مجمع گفت‌وگو کشور‌های آسیایی (ACD) که با ۳۴ عضو بزرگترین تشکل گردشگری آسیا برای سال ۲۰۱۸ اعلام کردند. 

در اجلاس وزرای گردشگری کشور‌های آسیایی در کشور کامبوج شهر همدان به خاطر وجود جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری این عنوان را به خود اختصاص داد گرچه این مهم به یکباره برای همدان رقم خورد، اما اختصاص این عنوان آنقدر‌ها هم با برنامه‌ریزی و هدفمند نبود.

رویداد در عرصه شهر‌های آسیایی نصیب همدان شد تا به مدت یک سال که البته چند ماه از آن گذشته بود ظرفیت‌های گردشگری همدان مجامع آسیایی را به خود متوجه کند، اما تا برنامه‌ها منسجم شود و جلسات برگزار شوند و همدان و پایتخت همگام شوند و مجلس وعده اعتبار به استان بدهد ۷ ماه از سال ۲۰۱۸ گذشت و بالاخره در ماه آگوست موعد حضور میهمانان آسیایی برای برگزاری کنفرانس بین‌المللی همدان ۲۰۱۸ فرا رسید.

گر چه این اتفاق فرصتی بود و جامعه محلی و کارشناسان و برنامه‌ریزان به فرصت‌های از دست رفته سال چشم پوشیده‌اند، اما به واقع نمی‌توان همه آنچه اتفاق افتاد را ندیده گرفت. این اتفاقات در حالی رقم خورد که در سال ۲۰۱۸ نیکبخت که مطرح کننده بسیاری از وعده‌ها و پیگیر اجرایی شدن آن بود جای خود را به شاهرخی استاندار فعلی داد. گرچه که باور رسانه بر این است اگر مدیریت برنامه و سازمان محور باشد با تغیرر و جابجایی‌ها خللی در اجرای برنامه‌های مدون وارد نخواهد شد.

اگر انتخاب‌ها با برنامه‌تر بود؟

برخی بر این باورند که اگر انتخاب شدن همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا با برنامه‌ریزی جدی‌تری برای سال ۲۰۱۹ مصوب می‌شد با توجه به ردپای میزبانی همدان از اجلاس جهانی گردشگری در نوامبر ۲۰۱۸ می‌توانستیم بهره‌برداری نظام‌مندی پس از کسب عنوان پایتخت گردشگری آسیا این فرصت برای همدان فراهم نمی‌شد که هر فعال اقتصادی اجتماعی، گردشگری که صاحب ایده و توانمندی بود می‌توانست با ایجاد زمینه تبلیغ و ارتباط کاری توانمندی‌های خود را در عرصه ملی و بین‌المللی معرفی کند. اما به واقع در این زمینه چنین اتفاقات تنها تا ۳۰ درصد آن هم به همت بخش دو رقم خورد و به واقع فعالان بخش خصوصی از بهره‌مندی این فرصت و ظرفیت غافل شدند.
سال ۲۰۱۸، اما در عرصه بین‌المللی گردشگری توانست همدان را در یک جایگاه مطلوب با میزبانی از رویداد جهانی اجلاس اعضای وابسته سازمان گردشگری قرار دهد.

سازمان جهانی UNWTO با عضویت بیش از ۵۰۰ شرکت خصوصی وابسته از ۱۳۰ کشور دنیا در حوزه گردشگری بین‌المللی که البته از ۱۶۰ عضو ایران آن سه عضو را همدانی‌ها به خود اختصاص می‌دهند پس از ۴۰ سال که از عضویت ایران در این سازمان می‌گذشت با دفاع شرکت سیاحتی علیصدر همدان را به عنوان میزبان اجلاس ۲۰۱۸ انتخاب کرد.

رویداد میزبانی همدان از اجلاس جهانی گردشگری به یک منطقه استان یا یک جاذبه ختم نشد بلکه به دلیل اعمال تحریم‌های آمریکا بر ایران که هر دری را به روی کشور اسلامی ما برای ایجاد ارتباطات بین‌المللی می‌بست آوازه این اتفاق را جهانی کرد.

 اجلاس بیانگر سطح مطلوب امنیت ایران

درست در سالی که آمریکا تلاش می‌کرد چهره مخدوش از فضای اجتماعی و سیاسی ایران را به جهان نمایش دهد اجلاس گردشگری UNWTO زمینه سفر بیش از ۸۰ میهمان خارجی تأثیرگذار در حوزه گردشگری را که هر یک صاحب نام و ایده و سبک هستند به همدان ایجاد کرد.

این اجلاس بیانگر سطح مطلوب امنیت ایران در عرصه بین‌المللی شد و اخبار و رسانه‌ها با انعکاس این مهم توانستند توجه منتقدان و همراهان آمریکا را نیز به سمت و سوی ایران جلب کنند.

اگر از نگاه چگونگی ارزیابی بهره‌مندی از اجلاس جهانی UNWTO بخواهیم به جایگاه همدان نگاه کنیم حرف بسیار است و همگان متفق‌القول معتقدند می‌توانستیم بهره‌ای فراتر از این را از آن خود کنیم، اما فرصت‌ها را کمتر غنیمت شمردیم و با توجه به اعتبار مالی و زمان مدیریت محدود برنامه‌ها نتیجه تمام توان ما شد انعکاس نام همدان در عرصه رسانه و تبلیغات گردشگری خاورمیانه.

برخی معتقدند دستیابی به این جایگاه از لحاظ دیپلماتیک و پروتکل‌های بین‌المللی قابل ارزش و حایز اهمیت است، اما اهیمت آن وقتی صد چندان خود را نشان می‌دهد که برنامه‌های بلند مدت با چشم‌انداز تبیین شده در دست برنامه‌ریزان قرار می‌گرفت.

 مرور بر یک بغل وعده و برنامه 

اتفاقات همدان ۲۰۱۸ به همین جا ختم نشد در سالی که پشت سر گذاشتیم شعار‌ها وعده‌های بسیاری به نام همدان رسانه‌ای شد که حالا پایان کار مانده‌ایم و یک بغل وعده، وعده‌هایی که قطع یقین از امروز در جدول سهم‌خواهی رسانه‌ها قرار خواهند گرفت.

۱-استاندار همدان: همدان درخواست استقرار دفتر منطقه‌ای سازمان جهانی گردشگری در همدان را دارد.

۲- مونسان معاون رئیس جمهور: مرکز صنایع دستی ذیل سازمان جهانی گردشگری در همدان ایجاد شود.

۳-باندیت لیمچون دبیر کل مجمع گفت‌وگوی کشور‌های آسیایی (ACD): ما تلاش می‌کنیم همه اعضا با استان همدان آشنا شوند و در سایت جمع لینگی برای استان 

۴-معاون گردشگری کشور: رویداد همدان ۲۰۱۸ فرصت یکی در گردشگری کشور برای مقاصد جدید 

۵-استاندار سابق: همدان آماده تبادلات بحرانی فرهنگی اقتصادی و گردشگری با کشور‌های آسیایی 

۶- خجسته نماینده همدان: به علاوه ۱۰ میلیارد اعتبار مصوب شده، ۲ میلیارد اعتبار را به همدان ۲۰۱۸ اختصاص خواهیم داد.

۷- امضای دعوت‌نامه مشترک بین مونسان و دبیر کل جمع گفت‌وگو‌های همکاری آسیا برای حضور وزرای گردشگری کشور‌های عضو ACD در رویداد همدان ۲۰۱۸،

۸- دبیر کمیته سرمایه‌گذاری و اقتصاد اجلاس (ACD) در همدان تبدیل همدان به سمبل پزشکی 

۹-شهردار همدان: ساماندهی ورودی‌ها از تکالیف مهم شهری در سال ۲۰۱۸ است

۱۰- مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان: ایجاد دفتر وزارت امور خارجه در همدان 

۱۱- معاون گردشگری کشور: صدا و سیما به رونق گردشگری کمک کند.

۱۲- معاون اول رئیس جمهور: رویداد همدان ۲۰۱۸ نقطه جهشی برای توسعه گردشگری است.

۱۳- امضای نخستین تفاهم‌نامه بین‌المللی رویداد همدان ۲۰۱۸ بین مجمع جهانی شهر‌های جاده ابریشم و اتاق بازرگانی همدان با هدف توسعه راهبری گردشگری در استان 

۱۴- عراقی معاون عمران استاندار همدان: همدان ۲۰۱۸ یک رویداد ادامه‌دار است.

۱۵- محب خدایی معاون گردشگری کشور: همدان باید همیشه در سطح پایتخت گردشگری آسیا بماند.

۱۶- زوراب پولولیکا شویلی دبیر کل اجلاس جهانی UNWTO تمرکز بر توسعه گردشگری روستایی در همدان 

۱۷- شهردار همدان: شهرداری همدان عضو سازمان جهانی گردشگری UNWTO در سال ۲۰۱۸ شد.

۱۸- معاون گردشگری کشور: همدان «شهر گردشگری» می‌شود 

امروز اول ژانویه و آغاز سال ۲۰۱۹ میلادی است، اما این سال برای همدان با شور و هیجان برنامه‌های پیش‌روی رقم نخواهد خورد مگر آنکه مصوبات گردشگری ملی و بین‌المللی همدان در سال ۲۰۱۸ راه به سوی مسیر اجرایی شدن باز کند.

سال گذشته و فرصتی که به همدان داده شد تا بی‌بهانه و با آزمون و خطای احتمالی در عرصه پر هیاهوی گردشگری و در سطح ملی و بین‌المللی بدرخشد تمام شد حالا دیگر زمان آزمون و خطا نیست. سال ۲۰۱۹ میلادی همدان را به سمت سهم‌خواهی و برآورد تعهد مسئولان به وعده‌ها و دستیابی به نتایج مطلوب توسط جامعه محلی خواهد بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار