کد خبر: ۶۹۷۴۳۵
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۱ 30 December 2018

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان از ثبت ملی عمارت جنانی خبر داد.

به گزارش تابناک همدان، احمد ترابی با اشاره به اینکه این بنا به‌عنوان اولین بنای چند طبقه همدان که تنها چند قدم با تخریب فاصله داشت که به دستور اکید دادستانی مبنی بر حفظ بنا؛ مالک مجبور به همکاری در حفظ بنا شد.

وی افزود: رییس سازمان میراث فرهنگی در نامه‌ای به استاندار، در اجرای بند (ج) ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی و بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۷ مجلس شورای اسلامی، بر ثبت ملی «عمارت جنانی» تاکید کرد.

ترابی خاطر نشان ساخت: تلاش مجموعه فعالان میراث فرهنگی و اصحاب رسانه و فشار به مسئولان برای توجه به این بنا موجب شد میراث فرهنگی همدان درخواست‌های خود را برای به ثبت ملی رسیدن این اثر به تهران ارسال کند و این پیگیری‌ها به نتیجه رسید و این عمارت به ثبت ملی رسید.

وی با اشاره به اینکه تصمیم شهرداری مبنی بر فروش یا مرمت بنا بود:خاطر نشان ساخت: با توجه به ثبت ملی این بنا به‌صورت کامل بازسازی و به هتل سنتی تبدیل می‌شود.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان بابیان اینکه مالک برای تبدیل بنا به هتل سنتی به صندوق احیا و سرمایه‌گذاری بنا‌های سنتی معرفی‌شده است، گفت: عمارت «جنانی» به‌عنوان اولین بنای چندطبقه همدان در بارندگی‌های اخیردر قسمت‌هایی دچار تخریب شد که به زودی مرمت خواهد شد.

وی بابیان اینکه در بازدید از بنا دستور پاک‌سازی خاکروبه‌ها و زدن شمع در بنا صادر شد، افزود: برای بازسازی این بنا مبلغ ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار لازم است.

گفتنی است، در متن نامه علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خطاب به استاندار همدان آمده است:

در اجرای بند (ج) ماده‌واحده قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی و بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۷ مجلس شورای اسلامی مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیرمنقول فرهنگی تاریخی کشور در فهرست آثار ملی و فهرست‌های ذی‌ربط، مراتب ثبت اثر فرهنگی تاریخی «مسافرخانه آبادان» واقع در استان همدان، شهرستان همدان، بخش مرکزی، شهر همدان، خیابان شهدا، پایین‌تر از کوچه آخوند، نبش بن‌بست جنانی که پس از طی تشریفات قانونی لازم به شماره ۳۲۱۲۰ مورخ ۱۳۹۷/۸/۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، ابلاغ می‌شود.

بر اساس این نامه، اثر فرهنگی تاریخی عمارت جنانی (مسافر خانه آبادان) واقع در شهر همدان، خیابان شهدا، پایین‌تر از کوچه آخوند، نبش بن بست جنانی پس از طی تشریفات قانونی لازم به شماره ۳۲۱۲۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

لازم به ذکر است "عمارت جنانی" یا همان «مسافرخانه آبادان» یک بنای تاریخی با بیش از ۸۰ سال قدمت است که معماری آن را نمونه خاص در اواخر دوران قاجار و اوایل پهلوی می‌دانند.

این عمارت متعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی در خیابان شهدا فعلی و شورین سابق است که روزگاری به عنوان نخستین بنای چند طبقه همدان کاربری اقامتگاه داشت وهرگونه مرمت و بازسازی اثر با تایید و نظارت میراث فرهنگی صورت می‌گیرد.
 
ثبت ملی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار