سرپرست گروه موسیقی سنتی آیین درباره انزوای موسیقی سنتی، بیان کرد: بیشترین کمک برای زنده و پویا کردن این سبک موسیقی بر عهده اصحاب فرهنگ و رسانه، به ویژه صداوسیما است. موسیقی سنتی نیاز به تمرکز و حوصله داشته و شنونده باید با تمام دقت و حواس خود به اشعار گوش سپارد سپس درک کند چرا که موسیقی سنتی نقطه آغاز و پایان دارد و روایتگر داستانی است.
کد خبر: ۶۸۶۹۸۸
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۹ 04 December 2018
در کنسرت گروه موسیقی آیین برای نخستین‌بار بخشی از شاهنامه اجرا خواهد شد.

به گزارش ایسنا،سرپرست گروه موسیقی سنتی آیین گفت: در این کنسرت فصل چهارم شاهنامه در چندین بخش اجرا می‌شود به طوریکه در بخش نخست آن به مدت ۴۵ دقیقه بدون وقفه و بدون تغییر ترک‌هایی اجرا خواهد شد.

مصطفی رشیدی‌مطلق ادامه داد: در بخش دوم اجرا به صورت تصنیف خواهد بود، این شیوه اجرا را نخستین‌بار استاد شهرام ناظری به روی صحنه برد، اما اشاره‌ای به ساز تنبور نکرده بود. در این اجرا از ساز تنبور استفاده کردیم که جزء موسیقی مقامی است و با این کار تمام محدویت‌ها را زیرپا گذاشته‌ایم.

رشیدی‌مطلق با بیان اینکه در سبک پاپ شاهد روایت موضوع خاصی نیستیم و مخاطب به دنبال شنیدن نیست بلکه خواستار هیجان است، خاطرنشان کرد: تفاوت گروه ما با سایر گروه‌ها در عملکرد اجرایی است، آیین نخستین گروهی است که نشست خبری برگزار کرده و برای تک‌تک افراد جایگاه مخصوصی مشخص کرده است.

وی در پایان بیان کرد: با توجه به اهدافی که در این سه سال دنبال کرده‌ایم، با همکاری سایر اعضای گروه برای امسال برنامه‌های متفاوتی را ترتیب داده‌ایم.

در ادامه مصطفی آزادی‌مقتدر، خواننده این گروه گفت: در سومین سال تأسیس گروه آیین، فصل جدیدی را آغاز خواهیم کرد، اما متأسفانه گروه‌های بومی در مقایسه با گروه‌های پایتخت‌نشین در برگزاری کنسرت و منتشر کردن آثار خود مشکلات زیادی دارند.

وی هدف از برگزاری این نشست را توضیح زحماتی دانست که در یکسال گذشته گروه آیین متحمل شده و در نتیجه آن کنسرتی را ترتیب داده است و تصریح کرد: مخاطب موسیقی سنتی و سبک پاپ متفاوت است چرا که فردی که در کنسرت پاپ شرکت می‌کند مجموعه‌ای از رنگ و نور و دود و لیزر را می‌بیند در حالیکه در کنسرت سنتی مخاطب تنها شنونده خواهد بود.

فرهمند محمدی‌اخوان، آهنگساز بخش اول این کنسرت نیز بیان کرد: در این کنسرت خان چهارم شاهنامه، اجرا خواهد شد. در شاهنامه سه بار نام ساز تنبور آورده شده و در خان چهارم، رستم به عنوان خواننده و نوازنده ظاهر شده و تنبور می‌نوازد.

وی با تأکید بر اینکه در این کنسرت سعی شده ترکیبی از نقالی، آواز و حالات رستم در ذهن شنونده تصویر‌سازی شود، بیان کرد: فضای کلی این آهنگ در دستگاه چهارگوش تنظیم شده، این سبک از موسیقی، جدی است و شنونده باید از تمام حواس و تمرکز خود، برای فهم این اثراستفاده کند، این اثر حالتی اپرایی، اما به سبک موسیقی سنتی ایرانی دارد.

محمدی‌اخوان خاطرنشان کرد: ساز تنبور در موسیقی مقامی استفاده می‌شود، اما در این اجرا این ساز را با موسیقی دستگاهی ترکیب کرده و سعی در جبران نواقص آن داشته‌ایم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار