مدیرکل بهزیستی استان همدان گفت: معلولان با وجود محدودیت‌ها، توانایی‌هایی در آن‌ها نهفته است که با کمی توجه و قرار دادن امکانات در اختیارشان این خلاقیت‌ها شکوفا می‌شود به همین علت امسال از هزار و ۸۰۰ معلول جویای‌کار ۸۰۰ نفر شاغل شده و از تسهیلات بدون بهره تا سقف ۲۰ میلیون تومان استفاده کردند.
کد خبر: ۶۸۶۷۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۲ 04 December 2018
من یک هنرمندم...، چون دیدن دنیای زیبا، پشت چشمان تیره و تار هنریست که فقط من و روشندلانی، چون من دارند. چشم‌هایم نابیناست، اما من صورت پر مهر مادرم را در ذهن خود زیبا می‌بینم اصلا مگر می‌شود مادری زشت باشد؟ 

به گزارش ایسنا، من یک هنرمندم... می‌شنوم صدای جیک جیک گنجشکانی که سپیده صبح می‌خوانند و صدای شر شر آب ناودان حیاط خانه، اما با گوش دل، دلی به وسعت دریای بی‌کران.

آری من هنرمندم، هنرمندی که با وجود محدودیت‌ها زندگی زیبایی دارد، زیباتر از افرادی که غرق در نعمت‌اند و از وجود نعمت لذت و شکرگزاری محروم.
خدایم را سپاس می‌گویم خدایی که تمام خلایق را کامل و سالم آفرید و می‌دانم که حکمتی است در اینگونه آفریدن من...

اگر همه با پای خود به قله سعادت و پیشرفت صعود خواهند کرد من با ویلچر چرخدارم این راه را می‌روم آن وقت آن‌ها هنر کرده‌اند یا من و امثال من؟

گرچه من مانند دوستانم نمی‌توانم بازی کنم و ببینم و بشنوم، اما این‌ها می‌ارزد به داشتن خدایی که مرا با این محدودیت به اوج عبودیت و بندگی برساند.

اما... گاهی دلم ضعف می‌رود برای بازی و شوق کودکانه، دلم می‌خواهد پاهایم یاریم کنند و به دنبال توپ برای زدن گلی به دروازه حریف بدوم.

شاید آن‌ها هم دوست دارند که لحظه‌ای مثل من شعر‌های زیبایی بسرایند و بتوانند اختراعاتی داشته باشند که مورد لطف و توجه دیگران قرار گیرند. می‌دانم آن که از خلق لحظه‌ها عاجز است، معلول است نه من...

نامم فاطمه است، فاطمه‌ای که سرنوشتش از بدو تولد با لمس کردن گره خورد و با لمس کردن بزرگ شد و عادت کرد و شد عصایی برای دستش که سرانجام با این حس خواهد مرد.

لمس کردم دست‌های پر مهر مادرم و صلابت و سختی صخره‌ها را، صخره‌هایی که با رویاندن گلی در دل خود ثابت کردند که لیاقت زندگی دارند.

لمس کرده‌ام پستی و بلندی‌های درختی پیر تا دست‌های پینه بسته بوسیدنی پدرم و چه چیز‌ها که از لمس نقطه‌های روشن روی کاغذ آموخته‌ام.

اما همه چیز که لمس کردنی نیست. بلندی کوه و آبی بی‌کران دریا و صورت پر مهر مادرم نقشی مبهم در ذهنم بسته‌اند، نقشی تار و نامشخص که دلم ضعف می‌رود برای دیدنش، این‌ها را فقط می‌توان دید، پس عصای همیشه یارم در کنارم باش، من به لمس کردن عادت دارم، دستانم را یاری کن تا با تمام تجربه‌های تو همراه شوم.

معلولان جسمی-حرکتی بیشترین قشر معلولان همدان

مدیرکل بهزیستی استان همدان معلولان جسمی-حرکتی را با ۱۷ هزار نفر بیشترین قشر معلولان استان دانست و با اشاره به وجود ۳۹ هزار معلول در سطح استان اظهار کرد: معلولیت به اقسام مختلفی از جمله جسمی-حرکتی، ذهنی، شنوایی، بینایی، گفتاری و ترکیبی تقسیم می‌شود که در این میان تعداد معلولان جسمی- حرکتی بیش از سایر اقسام است.

حمیدرضا الوند ادامه داد: ۲۷۱ نفر از این معلولان تحت پوشش خدمات مستمر و غیرمستمر هستند که در سالجاری ۵ هزار و ۵۰۰ نفر نیز به این تعداد اضافه شده و در بخش روستایی ۳۷ سهمیه مسکن و در بخش شهری ۳۴ واحد به معلولان تحویل داده شده‌است.

وی با بیان اینکه مهمترین اقدام برای معلولان فراهم کردن شغلی مناسب برای آنهاست، تصریح کرد: معلولان با وجود محدودیت‌ها، توانایی‌هایی در آن‌ها نهفته است که با کمی توجه و قرار دادن امکانات در اختیارشان این خلاقیت‌ها شکوفا می‌شود به همین علت امسال از هزار و ۸۰۰ معلول جویای‌کار ۸۰۰ نفر شاغل شده و از تسهیلات بدون بهره تا سقف ۲۰ میلیون تومان استفاده کردند.

الوند اضافه کرد: ۳۰ مرکز شبانه‌روزی در استان همدان در اختیار افراد معلول قرار دارد که در این میان برای نگهداری افراد زیر ۱۴ سال ۴ مرکز شبانه‌روزی، ۵ مرکز حرفه‌آموزی، ۲ مرکز اوتیسم، ۲ مرکز سالمندان شبانه‌روزی، یک مرکز روزانه سالمندان و ۲ مرکز شبانه‌روزی نگهداری بیماران مزمن فعالیت دارد.

وی از ارائه خدمات خاص به این افراد خبر داد و گفت: هر معلول در یک خانواده ماهیانه مبلغی از سوی سازمان بهزیستی برای تأمین معیشت خود دریافت می‌کند که امسال این مبلغ ۲۰۸ هزار تومان بوده و حتی یارانه معلولان نیز با سایر افراد جامعه متفاوت است.

مدیرکل بهزیستی استان همدان در ادامه خاطرنشان کرد: معلولان نیز از خدمات دیگری، چون پرستاری، رفت‌وآمد آسان، تأمین هزینه معیشت و تحصیل در مرکز عالی و نگهداری روزانه از آن‌ها بهره‌مند هستند که امکان زندگی و تحصیلات آن‌ها را مانند سایر افراد جامعه تضمین می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تعداد معلولان زن و مرد در استان همدان تقریبا برابر است، عنوان کرد: اقدام مناسب برای جلوگیری از معلولیت افراد، غربالگری زنان باردار و برگزاری کلاس‌های آموزش ژنتیکی قبل از ازدواج است چرا که یکی از مهمترین علت معلولیت افراد، ازدواج‌های خویشاوندی است.

الوند در پایان گفت: ستاد مناسب‌سازی استان همدان در سال ۹۶ مصوبات خوبی در راستای مناسب‌سازی فضای رفت‌وآمد افراد معلول تصویب کرد که در سال ۹۷ این مصوبات اجرا و بسیاری از اماکن و ادارات اداری فضای مناسبی، چون سطح شیب‌دار، آسانسور‌های مخصوص و سرویس بهداشتی را برای تردد معلولان بنا کرد و درصدد این هستیم که سایر مراکز غیردولتی و بسیاری از مکان‌ها را به این فضای مناسب مجهز کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار