فرشته ندری ابیانه گفت: نفس انسان هر انذاره سرگرم و مطیع بدن باشد به همان انداره از پیوند خالصانه و سعادت دور میشود.
به گزارش ایسنا، ندری ابیانه درهمایش روزجهانی فلسفه"بزرگداشت ابن سینا" در همدان، درباره نظر بوعلی درباره معاد بیان کرد: بوعلی معاد روحانی را درصدد اثبات رسانده است و معاد جسمانی را پذیرفته بود.
این مدرس دانشگاه بوعلی سینا تصریح کرد: سه دسته از معتقدین معاد را در بین فلاسفه داریم؛ بعضی فقط معاد روحانی را قبول دارند، برخی فقط جسمانی و برخی هردو معاد را که قول بیشتر محققان بر هردو معاد است.
وی در پاسخ به سوال تفاوت نفس انسانی و حیوانی، گفت: انسان در داشتن حس، خیال و وهم با سایرین مشترک است و در داشتن عقل و تمیز از سایر حیوانات جدا میشود که نفس انسانی دو قوت عقل نظری و عقل عملی را دارد.
ندری ابیانه درباره مراتب نفس بیان کرد: نفس به سه قسم نباتی، حیوانی و انسانی تقسیم میشود که نفس پس از بدن باقی میماند و حدوث با بدن است که عوامل بازدارنده از کمال و سعادت اطمینان با قوای عرافه و فعاله است.
وی بیان کرد: به نظر بوعلی اکثر انسانها به سوی معقولات و عقل نظری تمایلی ندارند و لذت نمیبرند که علت آن اشتغال به بدن و لذات حسی است چرا که انسان تا موقعی که به این بدن تعلق دارد لذت عقلانی میبرد، اما هنوز خفیف است.
این مدرس دانشگاه بوعلی تصریح کرد: سعادت حقیقی زمانی است که از بدن جدا شود که اکثر مردم بعد از مرگ به آن دست مییابند. از دیدگاه ابن سینا مطلوب انسان ماورای این دنیا بوده و این دنیا مقدمات سعادت است.
در ادامه این همایش، دکتر شهین اعوانی با مقاله رساله اضحویه و جاودانگی نفس، دکتر فاطمه فنا با مقاله سلامان و ابسال و دکتر غلامرضا اعوانی با مقاله توفیق بین عقل و وحی در رسائل ابن سینا، ایراد سخنرانی کردند.