پژوهشگر فلسفه اسلامی با اشاره به مقاله "تربیت کودک در قانون" تصریح کرد: ابن سینا در جریان رشد کودک دو مساله مورد توجه قرار داده که تربیت بدنی که همان ورزش است و در وهله دوم موسیقی و آواز را برای تربیت روحی کودکان تجویز کرده است. 
کد خبر: ۶۸۵۱۷۴
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۰ 30 November 2018
دکتر نجفقلی حبیبی گفت: ترس شدید، غم و اندوه سه حالتی است که از کودکی در جان وی می‌ماند پس از همان دوران باید کودک را خوش اخلاق بار آورد.

به گزارش ایسنا، دکتر حبیبی در همایش روزجهانی فلسفه"بزرگداشت ابن سینا" در همدان، اظهار کرد: کتاب قانون ابن سینا در ۵ کتاب تقسیم شده که کتاب اول وی را به ۴ فن تقسیم کرده و در بند سوم آن به مسائل تربیت اختصاص یافته است.

وی افزود: تربیت در زبان فارسی پرورش معنی شده است که در گیاهان، حیوانات و انسان به کار گرفته می‌شود. در تربیت چیزی را به کسی اضافه نمی‌کنیم بلکه زمینه‌ها را مهیا می‌کنیم، تا خود فرد رشد کند.

حبیبی عنوان کرد: ابن سینا در این فصل از کتاب خود، تربیت را از لحظه تولد آغاز کرده و حتی به قابله نیز دستوراتی برای تولد نوزاد داده است.

وی در مقاله "تربیت کودک در قانون" تصریح کرد: ابن سینا در جریان رشد کودک دو مساله مورد توجه قرار داده که تربیت بدنی که همان ورزش است و در وهله دوم موسیقی و آواز را برای تربیت روحی کودکان تجویز کرده است. 

این پژوهشگر فلسفه اسلامی تاکید کرد: تقویت مزاج از طریق تلطیف موسیقی، برای جان کودک مورد توجه قرار دارد.

وی با اشاره به مراقبت‌های مادر در نظر ابن سینا، عنوان کرد: وی حتی درباره شیردادن کودک نیز مطالبی را بیان کرده که اگر مادر نتواند شیر دهد و دایه را درنظر بگیرد، ۲۵ شرط را برای دایه درنظر گرفته است.

وی اظهار کرد: بوعلی انتقال از دوران طفولیت به کودکی را بسیار سخت عنوان و بیان کرده و به دو مساله سلامت کودک و برداشتن موانع حرکت وی را مورد تاکید قرار داده و معتقد است برای حفظ اخلاق کودک باید مراقبت کرد.

این پژوهشگر فلسفه اسلامی با بیان اینکه اخلاق بد تابع بدن است، عنوان کرد: در شش سالگی که کودک را به تعلیمات بفرستید مراقب باشید که با سخت گیری کار آموزش کودک آغاز نشود و آموزش‌ها به صورت تدریجی باشد.

وی افزود: بوعلی کودکی را تا ۱۴ سالگی می‌داند و به شدت به ورزش توصیه می‌کند و انواع ورزش‌ها را که شامل ۳۰ مدل ورزش بوده را معرفی می‌کند و معتقد است هر عضو ورزش خواص خود را دارد.

حبیبی تاکید کرد: تربیت کودک در اندیشه و نظر ابن سینا بسیار مهم است و به دقت به آن پرداخته است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار