یک مشاور خانواده گفت: باور عمومی و نحوه تربیتی مانند «مرد گریه نمی‌کند»، انجام بازی‌های قدرتمندانه و استقلال‌طلبانه در دوران کودکی پسران، آن‌ها را در مراحل بعدی زندگی تبدیل به افرادی استقلال‌طلب می‌کند این در حالیست که بازی‌های دخترانه همانند خاله‌بازی، بازی‌های حمایتی هستند.
کد خبر: ۶۸۴۹۸۶
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۸ 30 November 2018
یک مشاور خانواده گفت: در بیشتر تحقیقات انجام شده، بانوان مراجعه پررنگ‌تری به روانشناس دارند و با اختلالات روحی بیشتری دست‌وپنجه نرم می‌کنند این در حالیست که برخی از تحقیقات علت پایین بودن آمار افسردگی بین آقایان را عدم مراجعه‌شان به روانشناس می‌دانند.

fبه گزارش ایسنا، محمد ترکمان با اشاره به روحیه اقتدارگرایی و غرور در آقایان و با بیان اینکه هنوز به‌طور قطعی نمی‌توان گفت که آقایان نسبت به بانوان بیشتر افسردگی دارند، اعلام کرد: آقایان براساس ویژگی‌های روحی خود مراجعه به روانشناس را نشانه ضعف می‌دانند و تصور می‌کنند خودشان باید مشکلاتشان را حل کنند؛ این روحیه، تنها محدود به بیماری افسردگی نیست بلکه در بیماری‌هایی ساده مثل سرماخوردگی و حتی بیماری‌های جدی و خطرناک‌تری مانند خونریزی‌های داخلی و مشکلات قلبی-‌عروقی را نیز شامل می‌شود.

وی ادامه داد: عدم مراجعه آقایان به مشاور منوط به افسردگی نمی‌شود بلکه مردان در روابط زناشویی خود نیز از مراجعه به روانشناس امتناع می‌کنند در حالیکه مراجعه بانوان به روانشناس در حوزه روابط زناشویی بیشتر از آقایان است.

ترکمان ریشه اصلی این روحیه در آقایان را نحوه آموزش در دوران کودکی آن‌ها دانست و اظهار کرد: باور عمومی و نحوه تربیتی مانند «مرد گریه نمی‌کند»، انجام بازی‌های قدرتمندانه و استقلال‌طلبانه در دوران کودکی پسران، آن‌ها را در مراحل بعدی زندگی تبدیل به افرادی استقلال‌طلب می‌کند این در حالیست که بازی‌های دخترانه همانند خاله‌بازی، بازی‌های حمایتی هستند.

وی بینش شهودی روزمره در بین مردم را عامل دیگری از عدم مراجعه مردم به‌ویژه آقایان به روانشناس دانست و تصریح کرد: بینش شهودی روزمره یکسری از باور‌های میان مردم هستند که به افراد این اجازه را می‌دهند تا در تمامی مسائل سخت و آسان، راه‌حل پیدا کنند؛ افکاری مانند «من خودم روانشناس هستم»، «من تمام کتب روانشناسی را خواندم» و یا «همه دوستانم برای مشاوره نزد من می‌آیند» از سری تفکراتی هستند که عقل سلیم را با علم اثبات شده برابر می‌دانند در حالیکه اشتباه محض است.

ترکمان با بیان اینکه مردان در بیان احساسات نسبت به بانوان ناتوان هستند، مطرح کرد: انکار در مردان شایع‌تر است و تا زمانی‌که کارد به استخوانشان نرسد نزد متخصص نمی‌روند؛ بیشتر آقایان مراجعه به روانشناس را ضعف در دانایی و عقل خود می‌دانند چرا که تصور می‌کنند مشاور، از مراجعه‌کننده داناتر است در حالیکه به هیچ وجه این‌گونه نیست و تنها روانشناسان به علت تحصیل در این رشته، سواد و مهارت بیشتری نسبت به بقیه دارند.

وی آمار خودکشی منجر به مرگ را در مردان بیشتر عنوان کرد و افزود: اقدام به خودکشی در زنان بیشتر از آقایان است چرا که غالبا نحوه انتخاب وسیله مرگ نیز بر اساس روحیات خودشان است؛ برای مثال آقایان از روش خشن‌تری مانند اسلحه و یا طناب‌دار استفاده می‌کنند، اما بانوان با وسایلی مانند قرص اقدام به خودکشی می‌کنند که گاهی منجر به فوت نمی‌شود.

این مشاور خانواده با اشاره به افزایش مراجعه آقایان نزد روانشناسان را در دهه حاضر، خاطرنشان کرد: کسی که اقدام به کمک می‌کند کامل نیست، اما ممکن است همان چیزی را به ما بدهد که دنبالش هستیم.

وی با علت عمده مشکلات روحی در آقایان را براساس تجارب کاری خودش برشمرد و مطرح کرد: عموما مشکلات خانوادگی، خیانت همسر، دخالت خانواده همسر، مشکلات زناشویی، اختلالات خلقی، اضطرابی، جنسی و موادمخدر از عمده مشکلات روحی در آقایان است.

این مشاور خانواده با تأکید بر الزام صحبت کردن با یکدیگر بیان کرد: پیام خودکشی ناتوانی فرد در مدیریت مشکلات و حل مسأله است به طوریکه او تنها راه‌حل موجود را پایان زندگی خودش می‌داند. باید همه افراد جامعه برای تحقق توصیه سازمان بهداشت جهانی مبنی بر «باید باهم حرف بزنیم» عمل کنند چرا که بسیاری از مشکلات با صحبت کردن حل می‌شوند.

وی بی‌تجربگی و کم‌سوادی برخی از روانشناسان را عامل دیگر عدم استقبال مراجعه مردم به روانشناسان دانست و گفت: برخی افراد تجربه بدی از روانشناسان دارند و مانع از مراجعه دوستانشان به روانشناس می‌شوند همچنین هزینه بالای مشاوره و بیمه نبودن حق مشاوره از دیگر دلایل مراجعه نکردن به روانشناس است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار