دکتر مهرداد هوشمند جامعه‌شناس
کد خبر: ۶۸۳۸۹۸
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۷ 25 November 2018
یک مدرس دانشگاه گفت: یکی از مهمترین شاخص‌ها در رشد و توسعه جامعه، میزان مطالعه وکتابخوانی است که این مولفه مهم متأسفانه در سال‌های گذشته جایگاه مطلوبی ندارد و گرایش به آن به دلایل مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کاهش یافته است.

به گزارش تابناک همدان، مهرداد هوشمند استاد جامعه‌شناسی دانشگاه اظهار داشت: میزان توجه و گرایش مردم به مطالعه وکتابخوانی نشانگر رشد فرهنگی و پویایی و تعالی جامعه است واز آن به عنوان یکی از شاخص‌های مهم رشد و توسعه یافتگی جوامع یاد می‌شود؛ و هر جامعه‌ای که می‌خواهد به فرزانگی و توسعه دست یابد، باید برای این مولفه مهم ارزش و سرمایه‌گذاری اساسی انجام دهد.

وی افزود: امروز تعداد کتاب‌ها، نشریات منتشر شده، کتابخانه ها، نویسندگان، پژوهشگران، ناشران، مترجمان، تعداد کتابخوان‌ها، مجلات، مراکز علمی و پژوهشی از شاخص‌ها و معیار‌های توسعه یافتگی جوامع است، لذا هر گونه کم توجهی به این مولفه‌های مهم و زیربنایی می‌تواند خسارات جبران ناپذیری به توسعه و فرهنگ جامعه وارد نماید و آینده و توسعه جامعه را با مشکلات اساسی مواجه خواهد ساخت 


این پژوهشگر اجتماعی گفت: وظیفه مسئولان، سازمان‌ها و برنامه ریزان فرهنگی و اجتماعی است که توجه و اهتمام بیشتری به مطالعه وکتابخوانی داشته باشند و زمینه و شرایطی را فراهم کنند که گرایش و توجه مردم به مطالعه و کتاب بیشتر شودو به این گنجینه مهم و گرانبها الفت بیشتری داشته باشند و مطالعه وکتابخوانی را وارد زندگی مردم کنند.


هوشمند همچنین اظهار داشت: باید شرایطی فراهم کرد که انگیزه و گرایش به مطالعه در بین خانواده‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و همه آحاد جامعه افزایش یابد و مردم انس بیشتری با این یار مهربان داشته باشند و به اهمیت و نقش تاثیر گذار این عامل مهم در توسعه یافتگی توجه بیشتری داشته باشند.


وی تصریح کرد: باید علل و عوامل تاثیر گذار بر گسترش و ترویج فرهنگ مطالعه وکتابخوانی نظیر عوامل فردی، خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ... توسط کارشناسان و پژوهشگران دقیقا مورد شناسایی و بررسی قرار گیرد تا زمینه ترغیب و گرایش مردم به مطالعه و کتاب بیشتر شود و موانع و محدویت‌های موجود در این زمینه شناسایی و مرتفع شود و بستر مناسبی برای پیشرفت و توسعه جامعه فراهم شود و به آنچه که جامعه استحقاق آن را دارد برسیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار