دوست‌قرین فعالیت جدی هنری خود را سال ۱۳۶۵، با ورود به انجمن سینمای جوان و ساخت چند فیلم کوتاه آغاز کرد سپس سال ۱۳۶۷ دوره کلاس نمایش عروسکی را گذراند و به گروه «جی جی وی جی» پیوست و با بازی در چندین سریال عروسکی و چندین نمایش عروسکی این راه را ادامه داد تا در نهایت گروه نمایشی «سارا» را بنیان گذارد.
کد خبر: ۶۸۲۷۹۱
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۸ 22 November 2018
«بهرام دوست‌قرین» کارگردان تئاتر، عروسک‌گردان، برنامه‌ریز و مشاور تئاتر و تلویزیون و مؤسس گروه نمایش «سارا» متولد ۱۳۵۲ در همدان است.

به گزارش ایسنا، او بیش از ۴۰ عنوان نمایش به روی صحنه برده که قالب این تولیدات نمایش کودک و نوشته برادرش «عباس دوست‌قرین» بوده است به همین علت غالبا او را به عنوان کارگردان نمایش کودک می‌شناسند.

بسیاری از سرشناسان حوزه تئاتر دوست‌قرین را به عنوان تأثیرگذارترین فرد در شیوه اجرایی تئاتر کودک بعد از انقلاب می‌دانند و در کتاب ادبیات مقدماتی فارسی مخصوص تدریس در دانشگاه از او به عنوان بنیانگذار سبک نوین در تئاتر کودک ایران نام برده شده است.

وی با ساخت نمایش «الف ب. پ. تنبل» سرآغازی در استفاده ابزاری از دکور ایجاد کرد سپس با ساخت نمایش «روز قشنگ سارا» سبکی نوین در کارگردانی را پایه گذاشت که انقلابی در تئاتر کودک ایجاد کرد. 

نخستین نمایشی که بهرام دوست‌قرین در مقام کارگردان روی صحنه برد، «دیوسیاه» نوشته عباس دوست‌قرین بود که در سال ۱۳۶۹ در تالار فجر همدان اجرا شد. 

او در این سال‌ها نمایش‌هایی همچون «افسانه کلاغ»، «حسن کچل»، «فصل شقایق‌ها»، «لک لک پا شکسته»، «روباه دم بریده»، «پاییزتر از برگ‌های فصل» نوشته اصغر فکوری، «الف ب. پ. تنبل»، «مرد فرنگی سیاه زنگی»، «روز قشنگ سارا»، «رنگ رنگ نقاشی»، «درسی برای مینا»، «خورشید زیبا»، «خاله سوسکه» و «هاجر (س)» را کارگردانی کرده است. 

بهرام دوست‌قرین علاوه بر دریافت لوح سپاس یونیسف در سال ۱۳۷۸، تا کنون در دوره‌های مختلف جشنواره تئاتر کودک و نوجوان شرکت و جوایز متعددی را دریافت کرده است. 

مراسم بزرگداشت این هنرمند در آئین اختتامیه بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان برگزار می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار