نمایش «تیستوسبز انگشتی» اثری زنده است که بر اساس داستان مشهور «تیستو سبز انگشتی» نوشته موریس دروئومن شکل گرفته و به کارگردانی محمد جهان‌پا از مشهد، در نخستین روز از بیست و پنجمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در سه نوبت به روی صحنه رفت.
کد خبر: ۶۸۲۴۹۲
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۲ 22 November 2018
یک کارگردان تئاتر گفت: متأسفانه چندیست شاهد رهاشدگی تئاتر کودک به حال خود هستیم.

به گزارش ایسنا، محمد جهان‌پا با بیش از ۱۷ سال فعالیت در عرصه تئاتر و سومین سال حضور در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، در مقایسه این دوره از جشنواره با سال‌های گذشته اظهار کرد: همدان جایگاه بسیار خوبی برای برگزاری جشنواره‌های تئاتر است چرا که اهمیت تئاتر در این شهر به خوبی درک شده، اما لازم است طراوت جشنواره از بین نرود و این موضوع به داوری‌ها و هیئت اجرا برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه تئاتر کودک به لحاظ تأثیر بسیار شگرفی که در تربیت کودکان دارد، بسیار سخت، پیچیده و تخصصی‌تر از سایر نمایش‌ها است، خاطرنشان کرد: متأسفانه چندیست شاهد رهاشدگی این حوزه به حال خود هستیم به طوریکه بعضی گروه‌های نمایشی تئاتر‌هایی ضعیف تهیه می‌کنند.

جهان‌پا ادامه داد: امروزه ذائقه مردم تغییر کرده و دیگر آنطور که باید به مفهوم و پیام نمایش دقت ندارند و فقط معطوف به جنبه شور و نشاط نمایش شده‌اند و همین موضوع باعث شده بعضی کارگردان‌ها ناخودآگاه به این‌سو کشیده شوند به طوریکه در تلاش هستند نمایشی‌های موزیکال به روی صحنه بیاورند، اما کار موزیکال تخصص خاص خود را می‌طلبد و متأسفانه به علت بیزینس‌ها این اتفاق افتاده و همین موضوع به ظاهر ناچیز یک ضربه بزرگ به بدنه تئاتر کودک است.

وی تئاتر کودک را مهمترین اختراع قرن بیستم دانست و اضافه کرد: زمانی‌که کودکان را به تئاتر علاقمند کنیم این هنر در بزرگسالی نیز در سبد فرهنگی خانواده‌ها قرار می‌گیرد بر همین اساس لازم است مسئولان فرهنگی از نمایش‌ها حمایت کنند.

کارگردان نمایش «تیستوسبز انگشتی» در ادامه با بیان اینکه این نمایش درباره صلح و دوستی و مقابله با بدی‌ها است، اظهار کرد: متأسفانه به علت خودخواهی‌های برخی کشورها، شاهد جنگ و خونریزی و لطمه رسیدن به قشر ضعیف جامعه یعنی کودکان هستیم بنابراین لازم دانستیم نمایشی با این مضمون برای حضور در این جشنواره بین‌المللی تهیه کنیم.

وی ادامه داد: در تهیه نمایش تمام تلاش خود را به تخصصی بودن آن معطوف کردیم به طوریکه بیش از ۷۰ میلیون هزینه دربرداشت و حدود ۴۰ بازیگر در نمایش ایفای نقش می‌کنند. 

این کارگردان ادامه داد: «تیستوسبز انگشتی» کاملا متناسب با فضای آشفته جهان است و داستان پسربچه‌ای را روایت می‌کند که متوجه می‌شود انگشت شصتش قابلیت سبزکنندگی دارد. پدر این پسر بچه کارخانه ساخت توپ جنگی دارد و مخاطبان با سفری که با تیستو آغاز می‌کنند شاهد اتفاقات مختلفی هستند، تیستو در این مسیر زندان را تبدیل به گلستان می‌کند و مقابل جنگ می‌ایستد، جهان تیستو پر از صلح و دوستی است و می‌خواهد در مقابل بدی‌ها بایستد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار