محمدجواد جعفری با اشاره به تعداد هاکی بازان سازمان‌یافته این رشته ورزشی در استان همدان اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۳۰۰ هاکی باز سازمان‌یافته در استان همدان در دو بخش بانوان و آقایان در حال فعالیت هستند.
کد خبر: ۶۸۱۹۰۶
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۵ 19 November 2018
در حالی همدان با فعالیتی نزدیک به نیم قرن در رشته هاکی از قطب‌های این ورزش در کشور محسوب می‌شود که مشکلات مالی هیئت هاکی مانع پیشرفت بوده و بدهی‌ها دردسر ساز شده است.

به گزارش مهر، ورزش هاکی یکی از قدیمی‌ترین بازی‌های اجتماعی است که با چوب و توپ در جهان متداول است و طبق شواهد و مدارک موجود عده‌ای پیدایش آن را از غرب دانسته‌اند، ولی پیدایش کتیبه‌ای در مصر که حدود ۵ هزار سال قبل از میلاد مسیح را نشان می‌دهد مصریان باستان با چوب‌های سرکج و خمیده در انتها، به توپ ضربه می‌زدند گرچه شواهد دیگری در دست است که پیش از مصریان، اصل این ورزش از ایران باستان شکل‌گرفته است.

اولین فدراسیون هاکی در ایران به‌طور رسمی هم‌زمان با مسابقات آسیایی در سال ۱۳۵۱ تأسیس شد و یکی از دلایل آن حضور ورزش هاکی در این دوره از مسابقات بود چراکه ایران نمی‌توانست بدون داشتن فدراسیون در این مسابقات شرکت کند.

هاکی از رشته‌های قدیمی المپیک نیز محسوب می‌شود به طوری که المپیک ۱۹۰۸ اولین دوره‌ای بود که هاکی در آن قرار داشت و پس‌ازآن به‌جز المپیک‌های ۱۹۱۲ و ۱۹۲۴ هاکی در تمامی ادوار المپیک حضورداشته و در دو بخش مردان و زنان پیگیری شده است.

قدمت ورزش هاکی در همدان به نیم‌قرن می‌رسد

قدمت ورزش هاکی در همدان نیز به نزدیک به نیم‌قرن می‌رسد؛ ورزش هاکی در سال ۱۳۵۰ در همدان راه‌اندازی شد و زنده‌یاد صفرعلی صارمی‌شهاب ورزش هاکی را در همدان بنیان‌گذاری کرد و توانست این رشته ورزشی را با کمک کارشناسان ورزش در آن سال گسترش دهد.

با گسترده شدن فعالیت این رشته ورزشی، سال‌ها بعد افرادی، چون شهید خادم همدانی، مرحوم مصطفی صفی زاده و محمود غیرتیان در راستای رشد و پیشرفت ورزش هاکی تلاش کردند و کسب مقام‌های متعدد قهرمانی در رده‌های سنی مختلف در بخش بانوان و آقایان لیگ‌های برتر کشور باعث شد همدان به‌عنوان یکی از قطب‌های اصلی هاکی کشور شناخته شود.

سال ۹۴ با افتتاح مجموعه ورزشی هاکی در شهرک بهشتی همدان روند رشد این رشته ورزشی در همدان شتاب گرفت تاجایی که هم اکنون مجموعه هاکی روی چمن همدان در زمینی با زیربنای حدود ۷ هزار مترمربع و با امکاناتی همچون زمین چمنی به مساحت ۵۴۰۰ مترمربع و با ۸ دکل روشنایی با توان ۳۵۰ لوکس، جایگاه تماشاگران با ظرفیت ۱۵۰۰ نفر، جایگاه تشریفات، ساختمان اداری و سه رختکن مجزا احداث‌شده است.

همدان همواره در رشته هاکی حرف برای گفتن داشته و یک پای قهرمانی‌ها بوده و همین موضوع نشان می‌دهد استعداد‌های نابی در این رشته در همدان وجود دارد و نیاز به حمایت و تأمین مالی است تا بتوان بیش‌ازپیش در این رشته درخشید.

همین مقدمه سبب شد تا به سراغ رئیس هیئت هاکی استان همدان رفته و در گفتگویی با وی جوای وضعیت فعلی هاکی استان همدان شویم.

وی افزود: یکی از سیاست‌های اصلی هیئت توجه به استعدادیابی بوده به طوری که در منطقه حاشیه شهر همدان استعداد‌های بسیار خوبی را کشف کرده ایم و امکاناتی ازجمله کفش و سایر لوازم را نیز به‌طور رایگان برای علاقمندان تهیه‌کرده‌ایم.

رئیس هیئت هاکی استان همدان با اشاره به شهرستان‌های فعال استان همدان گفت: شهرستان‌های نهاوند و اسدآباد را به‌تازگی فعال کرده‌ایم و شهر مریانج نیز از شهر‌های فعال همدان در رشته هاکی است.

جعفری عنوان کرد: به دنبال آنیم تا از پتانسیل تمام شهرستان‌های استان در این رشته استفاده کنیم و در آینده نزدیک با کمک مدیران ادارات ورزش شهرستان‌ها رشته هاکی را در تمام استان راه‌اندازی کنیم.

همکاری ۶ داور و ۸ مربی با هیئت هاکی استان همدان

وی با اشاره به مربیان و داوران رشته هاکی بیان کرد: مربی و داوران بسیاری در استان همدان داریم، اما باید از مربیان و داوران فعال نام ببریم که با هیئت همکاری دارند و در حال حاضر ۶ داور و ۸ مربی فعال با هیئت هاکی استان همدان همکاری دارند و فعالیت می‌کنند.

رئیس هیئت هاکی استان همدان عنوان کرد: هر زمان کلاس‌ها و دوره‌های داوری و مربیگری در همدان برگزار شود دانش داوران و مربیان خود را افزایش می‌دهیم.

جعفری با اشاره به مشکلات مالی هیئت گفت: از ابتدای سال ۹۷ تاکنون تنها ۳ میلیون تومان از اداره کل ورزش و جوانان استان همدان دریافت کرده‌ایم این در حالی است که در همین مدت ۸ ماهه هیئت بیش از ۲۰ میلیون تومان هزینه کرده است.

وی بابیان اینکه برخلاف آنچه گفته می‌شود درآمد چندانی از مجموعه چمن هاکی نداریم، گفت: تابستان امسال و به مدت دو ماه چمن را به رشته فوتبال در سنین نونهالان اجاره دادیم که ۶ میلیون تومان درآمد داشت در حالی هم‌اکنون این مجموعه ۱۱ میلیون تومان بدهی برق دارد و تسویه نشده است.

رئیس هیئت هاکی استان همدان بابیان اینکه هیئت هاکی همدان به دنبال کسب موفقیت است، بیان کرد: تیم بانوان هاکی همدان در سال ۹۴ و ۹۵ در لیگ برتر قهرمان کشور شد و در سال ۹۶ نیز با بدشانسی سوم شد.

در پایان گفتنی است؛ هاکی از رشته‌های مستعد در همدان بوده که نیازمند حمایت بیشتر دستگاه ورزش و کمک‌های مالی است که امیدواریم با حل مشکلات مالی روند رو به رشد هاکی همدان همچنان ادامه داشته باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار