به مناسبت روز جهانی پنومونی پزشک فوق تخصص بیماری های عفونی کودکان در بیمارستان شهید آیت الله دستغیب، بر آشنایی والدین با نشانه های اولیه عفونت ریه(پنومونی)، مراجعه به موقع به پزشک و انجام مراقبت های درمانی توصیه شده به عنوان عوامل موثر در سرعت بخشیدن زمان بهبودی کودکان، تاکید کرد.
کد خبر: ۶۸۱۰۸۶
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 18 November 2018

تابناک فارس به نقل از برنا:دکتر «علی امانتی» پنومونی را یکی از بیماری های مهم طب اطفال برشمرد و گفت: همانند عفونت های گوارشی، پنومونی یکی از علل مهم مرگ و میر کودکان محسوب می شود، هرچند در سال های گذشته با کمک واکسیناسون گسترده از بسیاری از موارد پنومونی با علل مختلف پیشگیری شده، اما به دلیل عدم پوشش کامل برخی از واکسن های توصیه شده در کشورهای در حال توسعه، شیوع آن همچنان قابل توجه است.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با بیان اینکه عفونت بافت ریه یا ذات الریه با عنوان پنومونی هم شناخته می شود، افزود: با وجود اینکه پنومونی اغلب ناشی از عفونت های ویروسی است، اما پنومونی باکتریال یکی از سه بیماری شایع باکتریال در کودکان سنین پیش از مدرسه محسوب شده و این موارد شامل عفونت های ادراری، مننژیت و ذات الریه یا پنومونی است.
دکتر امانتی درباره روش های شناسایی این بیماری توضیح داد: هر چند در بیش از نیمی از موارد با کمک نشانه های بالینی و معاینه می توان به درستی این بیماری را شناسایی و درمان کرد، اما در برخی از انواع پنومونی، ظن بالینی قوی و استفاده از ابزارهای تشخیصی همانند گرافی ساده از ریه یا در مواردی سی تی اسکن ریه مورد نیاز است و همچنین برای افتراق علل ویروسی از علل باکتریال، پزشک گاهی نیازمند بکارگیری ابزارهای تشخیصی مانند آزمایش های اختصاصی و تصویربرداری از ریه می شود.
نشانه های مهم عفونت ریه
وی درباره علائم و نشانه های مهم عفونت ریه عنوان کرد: علائم غیر اختصاصی مانند تب، لرز، بی اشتهایی، بی حالی و علائم اختصاصی شامل تنفس تند، پرش پره های بینی، توکشیدگی عضله های بین دنده ای و زیر دنده ای، درد قفسه سینه، سرفه، سیانوز لب ها، تغییر وضعیت نشستن در کودکان بزرگتر و خِس خِس سینه است؛ باید توجه کنیم که گاهی یک یا چند مورد از این نشانه ها در معاینه بالینی وجود دارد و در سنین بسیار کم، گاهی فقط یکی از این نشانه ها می تواند کلید تشخیص به موقع باشد.
ثابت ترین یافته پنومونی تنفس تند است که تعریف آن بر اساس سن، مختلف بوده به طوری که آستانه تعداد تنفس غیرطبیعی در کودک دو ساله و در کودک ۶ ماهه، غیر طبیعی محسوب نمی شود.
فوق تخصص بیماری های عفونی کودکان پیرامون اقدام های درمانی در بیماران مبتلا به پنومونی گفت: درمان عفونت های ویروسی در بیشتر موارد مراقبت از بیمار در زمان بروز علائم حاد است و بیماران در زمان بروز علائم شدید، نیازمند دریافت اکسیژن کمکی بوده و در مدت درمان از نوشیدن و تغذیه منع می شوند؛ در برخی موارد مانند پنومونی ناشی از آنفولانزا، درمان اختصاصی ضدویروسی در دسترس بوده و در مورد پنومونی باکتریال اقدام های مراقبتی یکسان است، اما بیشتر این کودکان، نیازمند استفاده از درمان آنتی بیوتیکی مناسب هستند که گاهی به صورت خوراکی(سیاه سرفه) و گاهی تزریقی است.
وی به خانواده ها توصیه کرد: مهم ترین مواردی را که والدین باید به آن توجه داشته باشند، آشنایی با علائم اولیه بیماری و مراجعه به موقع است که اجرای توصیه های پزشک و مصرف منظم داروها در سرعت بخشیدن زمان بهبودی، بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
دکتر امانتی تاکید کرد: برخی از انواع پنومونی الگوی فصلی دارند و حتی می توانند زمینه ساز بیماری های مزمن ریوی شده و گاهی با سایر بیماری ها مانند آسم اشتباه می شوند؛ پیگیری علائم و نشانه ها از سوی پزشک در افتراق این موارد نقش کلیدی داشته و گاهی نیاز به پیگیری طولانی مدت بیمار نیز دارد

برچسب ها: بیمارستان ، پزشک ، کودکان ، مرگ
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار