مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: امسال شاهد جهش و رویکرد‌های جدیدی دراجرای بیست و پنجمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان شاهد خواهیم بود و با جدیت تلاش می‌کنیم از نظر محتوایی تغییرات بسیاری داشته باشد.
کد خبر: ۶۸۱۰۶۶
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۳ 17 November 2018
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: امسال شاهد جهش و رویکرد‌های جدیدی دراجرای بیست و پنجمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان شاهد خواهیم بود و با جدیت تلاش می‌کنیم از نظر محتوایی تغییرات بسیاری داشته باشد.

به گزارش تابناک همدان، علیرضا درویش نژاد در جمع اهالی رسانه افزود: باید خیلی موشکافانه و علمی به جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نگاه کرد و اگر به دنبال رشد جشنواره هستیم باید بدانیم که این رویداد یک اعتبار بزرگ برای کشور و استان به شمار می‌آید.

وی با اشاره به برنامه‌های مختلف جشنواره، خاطر نشان ساخت: شاد پیمایی ازجمله برنامه‌ها و جهش‌های جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان است که شادی و نشاط کودکان را به همراه دارد.

درویش نژاد از حضور گروه‌های موسیقی سنتی از چند نقطه کشور، هنرنمایی گروه‌های عروسکی، رژه خردسالان مهد کودک‌ها و زیباتر از همه آمدن کودکان همدانی با عروسکهایشان به این جشن بزرگ خبر داد که این آیین‌ها در روز ۲۸ آبان در پیاده راه بوعلی برگزار خواهد شد.

وی افزود: از بخش‌های جالب شاد پیمایی پرگشودن کبوتر‌های صلح به آسمان همدان است که به نشانه برقراری دوستی و مهربانی بین کودکان جهان انجام می‌شود.

درویش نژاد با بیان اینکه ۶۲ گروه نمایشی در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اجرا خواهند داشت، گفت: با توجه به رایزنی که بعد از جشنواره تئاتر کودک خواهیم داشت، می‌توانیم میزبان جشنواره فیلم کوتاه و مستند کشور‌های اسلامی باشیم.

وی ادامه داد: جشنواره تئاتر کودک که اکنون در سن ۲۵ سالگی است، باید تجربه‌ای که کسب کرده باید با سال‌های قبل تفاوت داشته و ویژگی جدیدی را ایجاد کند که لازمه آن یک جهش جدی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه به دنبال تحول جدی هستیم، گفت: اگر به دنبال رشد این جهش و دنبال امتیاز بین‌المللی برای کشور و همدان هستیم، باید در پویا کردن و زیباکردن این جشنواره تلاش کنیم.

درویش نژاد با بیان اینکه این دبیرخانه باید نمایش‌های فاخر کودک و نوجوان را در کشور‌های دیگر اجرا کند، تصریح کرد: امسال ۱۳ کشور در جشنواره حضور دارند، ضمن اینکه یکصد کشور متقاضی شرکت در جشنواره بودند که همین جهشی برای تئاتر است.

وی با بیان اینکه جشن صد سالگی تئاتر دوم آذرماه برگزار می‌شود، گفت: مراسم اختتامیه در مجتمع بوعلی‌سینا و افتتاحیه در سالن فردوسی است.

درویش‌ن‍ژاد با بیان اینکه جشنواره با کمبود شدید بودجه مواجه است، گفت: سطح جشنواره بالاست و بر این اساس نیازمند منابع مالی زیاد است.

وی با تاکید به اینکه ما معتقد به توازن فرهنگی هستیم، افزود: بر این اساس رونمایی از پوستر را در یکی از مدارس حاشیه شهر داشتیم تا کودکان این منطقه نیز از شادی و رویداد‌های فرهنگی بهره‌مند شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان با بیان اینکه سهم همدان از جشنواره به عنوان میزبان افزایش یافته است، گفت: امسال قرار است نشاط کودکانه افزایش یابد و شادابی جشنواره به عنوان «بهار مهربانی» تمام کودکان و نوجوانان را دربرگیرد.

وی اظهار داشت: در مراسم اختتامیه نیز ازآنجا که شعار امسال جشنواره حقوق اجتماعی کودک، حقوق شهروندی انتخاب شده است ما توانسته‌ایم با رایزنی‌های بسیار نهاد ریاست جمهوری را درگیر ماجرا کرده و از خانم مولا وردی دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی برای حضور در مراسم اختتامیه دعوت به عمل آوریم و پس از پایان جشنواره گزارش کامل دستاورد‌های آن از طریق وزارتخانه به اطلاع مقام معظم رهبری خواهد رسید.

معاون هنری و سینمایی ارشاد همدان نیز در این نشست گفت: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان توانسته میزان بزه‌کاری و آسیب‌های اجتماعی را دررده نوجوانان همدان کاهش دهد چراکه سبب افزایش شادی در کودکان و آشنایی بیشتر مردم با سالن‌های نمایش شده است.

هادی فیض منش با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای برگزاری ۲۵ جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان افزود: امسال جشنواره را در حالی مدیریت می‌کنیم که کشور و جامعه ما در شرایط ویژه‌ای قرار دارد.

وی با بیان اینکه امسال یک سالن به سالن‌های نمایش همدان اضافه شده است، گفت: همه امکانات استان به صورت پرتوان در اختیار جشنواره گذاشته شده است.

وی در خصوص عدم استفاده از مجری‌های ملی کودک و نوجوان در این جشنواره تصریح کرد: مجری ملی نیازمند صرف اعتبار زیادی است که منابع مالی جشنواره اجازه این را نداد.

فیض‌منش با اشاره به بخش‌های مختلف اجرای تئاتر در جشنواره یادآور شد: در بخش خیابانی ۹ گروه، در بخش خردسال ۷ گروه، در بخش نمایشی کودک ۷ گروه، در بخش نمایش نوجوان ۸ گروه، در بخش دانش‌آموزی کشور ۳ گروه، در بخش دانش‌آموزی داخلی ۳ گروه، در بخش شهرستان‌ها ۸ گروه و در بخش کانون اصلاح و تربیت یک گروه در این جشنواره شرکت دارند.

قائم مقام دبیر جشنواره بین المللی تئاتر کودک نیز تئاتر را هویت فرهنگی برای کودکان و کودکان را به عنوان سرمایه‌های حقیقی هر ملت اعلام کرد و گفت: به شدت خواستار توجه به کودکان و نیازهایشان هستیم.

اردشیر صالح پور شادی و امیدبخشی را از کارکرد‌های خوب جشنواره تئاتر کودک دانست و افزود: شادی با ذات کودکان درآمیخته و در همه قسمت‌های جشنواره به نشاط و سرزندگی کودکان اندیشیده ایم.

وی خاطر نشان ساخت: ساخت المان جشنواره تئاتر و نصب آن به عنوان یک نماد شهری در جوار آرامگاه حکیم بوعلی سینا کاری ارزشمند توسط مسئولان همدانی است که برای همیشه در این شهر به یادگار خواهد ماند.

قائم مقام دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان افزود: رویدادی در همدان در حال نهادینه شدن است که باید بیش از پیش مهم قلمداد شود و به عنوان هویت و شاخصه کودکان باید ماندگار شود.

اردشیر صالح پور ادامه داد: اگر یک جامعه‌ای بخواهد به هستی خود پی ببرد باید به کودکان توجه کند، زیرا کودکان هستند که باید ارزش‌های جامعه را حفظ کنند.

وی برگزاری یک ربع قرن جشنواره را اتفاقی مبارک دانست و گفت: امیدواریم این جشنواره ماندگار شود و بتوانیم در این رویداد فرهنگی پررنگ ظاهر شویم.

دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان نیز در این جلسه گفت: شاخصه بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در این دوره این است که همه ارگان‌ها به‌اندازه توان خود مشارکت داشته‌اند به همین دلیل قدردانی از آن‌ها جنبه سوری ندارد.

مریم کاظمی با تأکید بر اینکه راه‌اندازی این دبیرخانه در همدان می‌تواند حرکت رو به رشدی را در این عرصه ایجاد کند، افزود: تمام اقدامات و برنامه‌های ما در این رویداد فرهنگی- هنری برای ساخت فرهنگ و هنر در جامعه است.

وی درباره تغییرات رخ‌داده در تیم‌های داوری نیز خاطر نشان ساخت: تقریباً تمام اعضای تیم‌های داوری تغییر کرده است به جز آقای حسین محب اهری ثابت مانده و تنها به بخش دیگر منتقل‌ شده‌اند.

دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان درباره نمایش‌های راه‌یافته به مرحله پایانی این دوره از جشنواره نیز ابراز کرد: ما برای موضوعات نمایش‌ها تصمیم نمی‌گیریم به همین دلیل نیز یک جشنواره انتخابی هستیم، اما تمام اولویت‌های خود مانند سبک زندگی توجه به آسیب‌های اجتماعی و ... را در فراخوان جشنواره لحاظ کرده‌ایم.

وی با اشاره به حضور گروه‌های نمایشی از ۱۳ کشور خارجی در این دوره از جشنواره نیزگفت: گروه‌های از کشور‌های آلمان، فرانسه، هلند، عراق، ترکیه، قطر، آذربایجان، اسپانیا، آفریقای جنوبی و ... حضورداشته و علاوه بر آن ما از ظرفیت رئیس فستیوال نمایش هلند برای ارزیابی نمایش‌های ایرانی و یک کارگردان قطری برای برنامه‌های استفاده می‌کنیم. 

لازم به ذکر است بیست و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان به دبیری مریم کاظمی و با شعار «کودک و حقوق اجتماعی و کودک و حقوق شهروندی» از ۲۸ آبان تا چهارم آذرماه در همدان برگزار می‌شود.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار