ابراهیم لطفی با بیان اینکه هر ساله کتاب چاپ می‌شود، گفت: اما در ۶ ماه گذشته به علت گران شدن کاغذ، ناشران در چاپ ضعیف شده‌اند، نویسنده و کتاب داریم، اما هزینه چاپ بسیار بالا است.
کد خبر: ۶۸۰۴۵۲
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۴ 17 November 2018
معاون فرهنگی رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: امسال برای نخستین‌بار پخش و توزیع کتاب برای برپایی نمایشگاه کتاب همدان بر عهده بخش خصوصی است.

به گزارش ایسنا، مجید فروتن در حاشیه برپایی نمایشگاه کتاب در کتابخانه مرکزی همدان گفت: امسال برگزاری این نمایشگاه به بخشی از مجموعه انتشارات واگذار شده و از تمام انتشاراتی‌ها کتاب در این مکان برای نمایش و فروش آورده شده است.

وی افزود: این نمایشگاه بزرگ استانی نیست و به مناسبت هفته کتاب در کتابخانه مرکزی همدان برپا شده که به دنبال هموار کردن مسیر برای برگزاری نمایشگاه استانی در محل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان هستیم چرا که از لحاظ بزرگی و کیفیت این دو قابل مقایسه نیستند.

فروتن ادامه داد: از این قبیل نمایشگاه به صورت محلی، منطقه‌ای و شهری داشتیم، اما در این مقیاس و با این تنوع و کیفیت کتاب و عناوین متعدد نداشتیم به طوریکه امسال نخستین‌بار است که تعداد کتب بسیار زیاد است.

وی درباره تخفیفات ارائه شده نیز تصریح کرد: با توجه به اینکه کتاب‌ها چاپ جدید بوده و به تازگی قیمت‌گذاری شده‌اند میزان تخفیفات ارائه شده تا سقف ۴۰ درصد است.

فروتن درباره علت متفاوت بودن میزان تخفیفات در همدان و سایر شهرستان‌ها اعلام کرد: تمام تخفیفات براساس نوع کتاب داده می‌شود و اگر میزان آن در بعضی از مناطق بیشتر بوده به علت قدیمی بودن کتب و بیشتر در حوزه‌های مذهبی و ژانر کودک است.

وی در انتقاد به محل برگزاری نمایشگاه اظهار کرد: امیدواریم در این نمایشگاه با استقبال خوب مردم روبرو شویم، اما ایراد اساسی که این مجموعه دارد، دور از دسترس بودن محل آن است.

معاون فرهنگی رسانه‌ای اداره کل ارشاد همدان یادآور شد: در ادارات هم، چنین نمایشگاهی برپا شده که متولی آن‌ها هم بخش خصوصی است.

وی در باب شفاف‌سازی حواشی مربوط به بحث کاغذ نیز به خبرنگار ایسنا گفت: بحث کاغذ مربوط به حوزه مطبوعات بوده که بعضی از استان‌ها حواله کاغذ را دریافت کرده، اما اقدامی برای دریافت کاغذ نکرده‌اند بنابراین به دنبال فروش آن‌ها در همان محل بودند.

فروتن خاطرنشان کرد: در همدان به هیچ وجه چنین موردی نداشتیم و این اتفاق مربوط به سایر استان‌ها است.

باید مردم را از کانال‌هایی برای خرید کتاب تقویت کنیم

مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور نیز به خبرنگار ایسنا گفت: امسال برپایی این نمایشگاه به بخش خصوصی، به بخشی از حوزه ناشران واگذار شده که شاهد تنوع و کیفت آثار موجود هستیم.

علیرضا تکلو بیان کرد: در سایر شهرستان‌های استان بر خلاف همدان، مجموعه دولتی مسئول برگزاری چنین نمایشگاهی بوده که با این نمایشگاه از همه لحاظ متفاوت است.

وی درباره تنوع کتب عنوان کرد: امسال شاهد تنوع بیشتری از آثار هستیم، اما نسبت به سال‌های گذشته هنوز ارزیابی صورت نگرفته است، اما امیدواریم نسبت به سال‌های گذشته با استقبال بیشتری روبرو شویم.

تلکو توضیح داد: امسال متولی برگزاری این نمایشگاه، خود درخواست برای توزیع و پخش کتاب هم از انتشارات خود و هم سایر انتشارات را داده که به نظر ما قبول آن و واگذاری این مسئولیت بسیار مثمرثمر خواهد بود.

وی با اشاره به شرایط بد اقتصادی، تصریح کرد: به علت هزینه بالای کتاب و شرایط اقتصادی موجود، توقع خرید خوب از مردم مشکل است و باید از کانال‌هایی مردم را برای خرید کتاب تقویت کرد.

مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور در پایان گفت: بیشتر به دنبال استقبال و توجه مردم هستیم حتی اگر سود چندانی نداشته باشد چرا که متولی را تشویق می‌کند که در سال‌های آینده نیز تمایل برای برگزاری و برپایی این قبیل نمایشگاه‌ها را داشته باشد.

متولی برگزاری این نمایشگاه نیز معیار ارائه تخفیفات را کیفیت کتاب‌ها و انتشاراتی که آن‌ها را به چاپ رسانده، دانست و بیان کرد: کتاب‌هایی که در نمایشگاه به نمایش گذاشته شده از لحاظ کاغذ و جلد، انتشارات و ترجمه در بالاترین سطح کیفیت قرار دارند.

ابراهیم لطفی ادامه داد: ممکن است دو کتاب با عنوانی یکسان، اما قیمت‌های متفاوت وجود داشته باشد و علت آن وضوع متفاوت بودن انتشارات و مترجم است.

وی درباره بن‌های ارائه شده گفت: به بعضی از ادارات بن‌های خرید کتاب با تخفیف ۴۰ درصد داده شده، اما برای خرید عموم مردم همانطور که در بیلبورد‌های سراسر شهر تبلیغ شده از ۱۰ تا ۴۰ درصد تخفیف درنظر گرفته شده است.

متولی این نمایشگاه گلایه کرد: هر ساله یارانه کتاب به ناشران برای چاپ داده می‌شد و دولت مقداری از هزینه را تقبل می‌کرد، اما امسال هیچ کمکی نداشتیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار