نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در نشست هم اندیشی و بررسی مشکلات انجمن تولید و صادر کنندگان کشمش ملایر، به نقش مهم تولید و صادرکنندگان کشمش در رونق اقتصادی این شهرستان اشاره و اظهار داشت: در تلاش برای حل مشکلات فعالان این صنعت هستیم.
کد خبر: ۶۷۹۹۶۰
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۸ 14 November 2018
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت:فرایند تولید و فرآوری انگور و کشمش در ملایر سنتی است، از وضعیت تولید، فرآوری و صادرات محصولات باغی راضی نیستیم.

به گزارش تابناک همدان از ملایر، محمد کاظمی نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در نشست هم اندیشی و بررسی مشکلات انجمن تولید و صادر کنندگان کشمش ملایر، به نقش مهم تولید و صادرکنندگان کشمش در رونق اقتصادی این شهرستان اشاره و اظهار داشت: در تلاش برای حل مشکلات فعالان این صنعت هستیم.
 
نهضت نخریدن کشمش بی کیفیت راه اندازی شود/ فرایند تولید و فرآوری انگور و کشمش در ملایر از حالت سنتی خارج شود/باید به سمت باغداری نوین حرکت کنیم

وی عنوان کرد: پس از گذشت سال‌ها هنوز تمامی فرآیند تولید و فرآوری انگور و کشمش در ملایر سنتی است، از وضعیت تولید، فرآوری و صادرات محصولات باغی راضی نیستیم.

کاظمی تصریح کرد: با وجود اینکه حدود یک سوم جمعیت ملایر درگیر این صنعت هستند، اما تمامی فرآیند این صنعت سنتی است و این روند باید تغییر پیدا کند.

نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس به سیستم‌های نوین باغداری در دنیا اشاره کرد و گفت::وزارت جهاد کشاورزی پس از ۴۰ سال هنوز نتوانسته باغدار و کشاورز ما را با فناوری روز فرآوری باغداری و تولید انگور آشنا کند و باغداران همچنان همانند اجداد و پدرانشان انگور را تولید می‌کنند.

کاظمی یادآور شد: مقصر اصلی تنها دولت نیست، بلکه باید از خودمان نیز گلایه کنیم، با شرایط کنونی نباید انتظار داشته باشیم دولت تمامی امکانات را در اختیار باغداران قرار دهد، بلکه تحول در این صنعت نیازمند ورود جدی فعالان و کارخانه داران انگور و کشمش است.

وی خطاب به کارخانه داران تاکید کرد: در این زمینه پیشقدم شوید و نهضت نخریدن کشمش بی کیفیت و محصولی که مطابق با فناوری روز تولید و فرآوری نشده باشد را راه بیندازید.

کاظمی افزود: این اقدام در راستای تشویق باغداران برای تولید محصول با کیفیت و مطابق با فناوری روز است، حالا که به موعد ثبت جهانی انگور ملایر نزدیک شده ایم، زحمات و تلاش‌ها نباید هدر برود و این صنعت را باید خودمان متحول کنیم.

 وی در ادامه گفت: فعالیت‌های پژوهشکده انگور و کشمش و موسسه‌ای در وزارت جهاد کشاورزی هنوز به صورت عملی آثار عملیاتی این موسسه‌ها را ندیده ایم و این یک نقص است.

کاظمی خاطر نشان کرد: در تنوع و تازه خوری محصول ضعف داریم، فعالان این صنعت در بخش خرید و صادرات، وزارت جهاد کشاورزی، موسسه‌ها و کارخانه داران باید در این زمینه به باغداران کمک کنند تا به سمت باغداری نوین حرکت کنیم.

وی همچنین به مشکلات سامانه نیما و ورود ارز حاصل از صادرات به کشور بویژه برای صادرکنندگان کشمش اشاره کرد و عنوان کرد: این مشکل را از طریق مسئولان ارشد کشوری همچون معاون اول ریاست جمهوری و وزیر جهاد کشاورزی با ارسال نامه‌های مختلف به رئیس کل بانک مرکزی پیگیری کردیم تا مشکل حل شود.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
mahdi
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۴
جناب آقای کاظمی، نماینده محترم، چرا نظرتون اینه که به کشاورز فشار وارد کنید. تمام کشاورزان از اول سال به امید برداشت محصول با نسیه و قرض و قوله به زندگی ادامه میدن و شما حالا میگی محصولشون رو نخرن!!!! به جای اینکار بهتر نیست محصول اونارو به قیمت واقعی خریداری کنید تا اونا سرمایه لازم برای حرکت به سوی باغداری نوین رو پیدا کنن؟؟؟ مطمئنا همه کشاورزا دوس دارن محصول بهتر و با کیفیتتری تولید کنن تا سود بیشتری به دست بیارن. اما صنعتی کردن کشاورزی اونم در باغات انگور، به زمان و سرمایه مالی زیادی نیاز داره که امثال شما اصلا این دو فاکتور رو در نظر نمیگیرید.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار