مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با تأکید بر اینکه بزرگی برخی از محصولات تنها به معنای تزریق کود شیمیایی زیاد نیست، تصریح کرد: این تغییر اندازه میوه‌ها به اصلاح ژنتیکی که به منظور افزایش عملکرد انجام شده است، بازمی‌گردد.
کد خبر: ۶۷۷۱۶۱
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷ 07 November 2018
هر روز شاهد افزایش اندازه میوه‌ها و محصولات کشاورزی هستیم که با سایز‌های بزرگ‌تر و رنگ و لعابی دلچسب‌تر در بازار میوه و تره‌بار نمایان می‌شوند که در این میان این سؤال مطرح می‌شود که آیا این محصولات از سلامت لازم برخوردار هستند یا خیر؟

به گزارش فارس، گشت‌وگذار در بازار میوه و تره‌بار همدان به‌ویژه در بازار معروف سرگذر باعث می‌شود گاهی محصولاتی بزرگ‌تر از آنچه در تصور آدمی نسبت به آن میوه گنجانده شده بود، به چشم آید، وجود این نوع میوه‌ها باعث می‌شود سؤالات زیادی درباره سلامتی و چگونگی تولید و کشت این محصولات در ذهن آدمی نقش بندند، البته نباید فراموش کرد که تقاضا‌هایی که در بازار وجود دارد و یا توسط دستگاه‌های تبلیغاتی به‌نوعی ایجاد می‌شود در تولید این محصولات نقش دارد.

برخی گمان می‌کنند تولید این نوع میوه‌ها براثر استفاده کود‌های شیمیایی حاصل می‌شود در حالی که واقعیت‌های علمی از روش‌های جدید‌تری سخن می‌گویند که به آن «اصلاح نباتی» گفته می‎شود. در واقع بیشتر این محصولات توسط متخصصان و پیوند‌هایی که انجام می‌شود به دست می‌آید و به گفته مسؤولان جهاد کشاورزی که مسؤولیت تأمین غذای سالم جامعه را بر عهده دارند نگران‌کننده نیست.

جای نگرانی نیست

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان اظهار کرد: هر نوع محصولی زراعی و باغی طی سالیان متمادی با اصلاح نباتی که توسط متخصصان انجام‌شده است ارقام جدیدی را به بازار معرفی کرده است.

شهرام پیشه‌ور افزود: این تلاش‌ها برای تولید ارقام جدیدی است که بتواند بیشترین عملکرد را ازنظر کمی، کیفی، اندازه رنگ و بازارپسندی را داشته باشد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان ادامه داد: به عنوان مثال گلابی‌های تولیدشده در همدان کوچک است، اما گلابی‌های بزرگی در بازار دیده می‌شود که توسط اصلاح نباتی بزرگ‌تر و بازارپسندتر شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: البته ممکن است به صورت موردی تزریق بیش از ندازه کود‌های شیمیایی نیز رخ دهد، اما بزرگ شدن محصولات به این شیوه تا حد مشخص میسر است و ظرفیت هر میوه‌ای معلوم است.

پیشه‌وری گفت: در اصلاح نباتات ارقام مختلف را با یکدیگر پیوند می‌زنند تا به یک رقم بازارپسند از لحاظ رنگ، اندازه و شکل ظاهری برسند.

وی تأکید کرد: بزرگی این میوه که از طریق اصلاح نباتی حاصل‌شده است نگران‌کننده نیست.

مردم همدان کالای لوکس می‌پسندند

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار فروش شهرستان همدان نیز به فارس گفت: آموزش لازم برای تولید مناسب هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت باید توسط سازمان متولی کشاورزی به کشاورزان ارائه شود.

علیرضا شمس با بیان اینکه نبود برنامه کشت برای تولید محصولات کشاورزی این بخش از کشور را با چالش مواجه کرده است، اظهار کرد: به عنوان مثال نبود برنامه کشت باعث می‌شود در یک سال تولید هندوانه که محصولی با آب‌بری بالا است به حدی برسد که هر کیلوگرم ۱۰۰ تومان عرضه شود و در سال دیگر به دلیل تولید ناکافی به کیلویی ۲ هزار تومان به فروش رود.

وی با اشاره به اینکه بهترین میوه‌ها در داخل کشور تولید می‌شود، اما در صنایع بسته‌بندی ضعف‌های زیادی وجود دارد، افزود: برای یک بسته‌بندی مناسب باید هزینه مناسب نیز انجام شود که درنهایت در قیمت تمام‌شده میوه تأثیرگذار است و ممکن است قیمت یک کیلو میوه را از ۲ هزار تومان به ۶ هزار تومان برساند.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار فروش همدان تصریح کرد: در شرایط فعلی که مردم با مشکلات اقتصادی روبه‌رو هستند امکان تحقق این روند به‌خوبی فراهم نیست چراکه مردم به دنبال مدیریت مخارج خانوار هستند.

وی ادامه داد: به همین دلیل است که مردم برای تهیه میوه تازه‌تر و با قیمت مناسب به بازار سرگذر مراجعه می‌کنند تا بتوانند انتخاب‌های بیشتری نیز داشته باشند.

شمس با بیان اینکه عرضه میوه بسته‌بندی‌شده و دارای برند در برخی از شهر‌های بزرگ با استقبال مواجه شده، خاطرنشان کرد: مردم همدان کالای لوکس و درجه یک را می‌پسندند و به همین دلیل به بازار سرگذر مراجعه می‌کنند تا میوه‌های متوسط مجلسی تهیه کنند.

وی با اشاره به اینکه اغلب مردم به دنبال کالای لوکس با سایز متوسط هستند، گفت: اگرچه اجناس بزرگ با قیمت کمتری عرضه می‌شود، اما مورد استقبال چندانی قرار نمی‌گیرد.

در واقع امروز علم در خدمت انسان قرار گرفته تا با توجه به تقاضای موجود در بازار به اصلاح نباتی دست بزند و میوه‌هایی با سایز‌های متفاوت به بازار عرضه کند.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
زندی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
بهتر است اتحادیه میوه همدان در زمینه کنترل قیمت ها فعالیت نماید الان وضعیت قیمت بسیار آشفته است و فروشندگان پوست از سر مردم میکنند و هیات مدیره اتحا دیگه به مغازه های سطح شهر هم سر بزنند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار