یک کارگردان جوان در عرصه تئاتر گفت: امروزه سطح آگاهی مردم حتی نسبت به کیفیت نمایش‌ها نیز افزایش یافته و جامعه به این باور رسیده که نمایش‌ها بهترین ابزار برای رشد اخلاقی، فکری و ذهنی کودکان و نوجونان بلکه بزرگسالان است.
کد خبر: ۶۷۷۱۵۳
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۴ 07 November 2018
فاطمه ابرارپایدار با بیان اینکه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان هر سال بهتر از سال‌های گذشته برگزار می‌شود، گفت: خوشبختانه مجزا شدن بخش کودک و نوجوان و خردسال به تخصصیتر شدن نمایش‌ها کمک کرده و کار‌ها به لحاظ کیفی رشد یافته است.

به گزارش ایسنا، ابرارپایدار افزود: بنده ۳ دوره به عنوان کارگردن و یک دوره به عنوان داور بازخوانی بخش خردسال جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان حضور داشتم بر همین اساس شاهد رشد روزافزون این جشنواره هستم.

وی درباره تأثیر برگزاری جشنواره تئاتر در همدان بیان کرد: هر اتفاق فرهنگی و هنری که در استان رخ دهد، به طور قطع بازخورد مثبتی خواهد داشت که یکی از مهمترین تأثیرات آن افزایش آگاهی و شناخت عموم مردم نسبت به هنر تئاتر است.

این نویسنده و کارگردان تئاتر درباره حضور همدانی‌ها در این دوره از جشنواره اظهار کرد: در بخش خیابانی و خردسال ۴ اثر انتخاب شده و در این بخش همدان سهم خوبی داشته است، اما به عنوان میزبان این جشنواره بهتر بود نمایش‌های بیشتری در بخش کودک و نوجوان از همدان انتخاب می‌شد.

وی درباره نمایش «آدم‌برفی» تصریح کرد: در نوشتن متن سعی داشتم جذابیت و هیجان قصه تا پایان حفظ شود تا کودکان همراه آن باشند. علاوه بر رعایت عنصر سرگرمی و جذابیت در قصه، به دو ویژگی آموزشی توجه داشتم که پیام و هدف قصه است و تقریبا تمام افسانه و قصه‌ها، آن را دارا هستند. دوم وجود نوعی توالی و ترتیب در نوع لباس‌ها و رنگ‌ها در قصه است که موجب تقویت حافظه در کودک می‌شود.

این کارگردان با بیان اینکه نمایش «آدم‌برفی» تلفیقی است و به صورت عروسکی و زنده به صحنه می‌رود، گفت: بیشتر عروسک‌ها دست‌کشی و فک‌زن هستند، اما با شیوه و تکنیکی جدید اجرا می‌شوند.

وی ادامه داد: در نمایش از شگرد تبدیل‌پذیری در ساخت عروسک‌ها استفاده شده و عروسک‌ها و دکور‌ها در روند اجرا تغییر شکل می‌دهند و با اضافه یا کم شدن یک قطعه تبدیل به موجود یا شیء دیگری می‌شوند. این اتفاق بسیار ساده و جلوی چشمان بچه‌ها رخ می‌دهد و جذابیتی دو چندان ایجاد می‌کند. در عین حال موجب تقویت قوای بصری و تجسم کودکان شده و به آن‌ها می‌آموزد چگونه به راحتی می‌توانند این شگرد خلاق را در کار با عروسک‌ها اجرا کنند و دست آخر جسارت خود را در ساختارشکنی بالا ببرند.

ابرارپایدار در پایان گفت: در این نمایش که به مدت ۲۰ دقیقه اجرا می‌شود، می‌بینیم در یک روز برفی، بچه‌های یک دهکده در هنگام بازی، یک آدم برفی می‌سازند. آدم برفی خیلی دلش می‌خواهد شبیه انسان‌ها لباس‌های زیبا و رنگین به تن کند بنابراین از رهگذری یک تکه لباس قرض می‌کند و آن را می‌پوشد.

نمایش «آدم‌برفی» به کارگردانی مشترک ندا ابرارپایدار و فاطمه ابرارپایدار از همدان در بخش مسابقه تئاتر خردسال بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اجرا می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار