در فاصله دو ماه مانده به پایان سال ۲۰۱۸ میلادی، چهلمین نشست اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) به میزبانی همدان در حالی قرار است ۲۱ تا ۲۵ آبان برگزار شود که برخی از نگرانی‌ها در زمینه چگونگی دستیابی به خروجی مطلوب از این اجلاس وجود دارد. نگرانی‌هایی از جمله اینکه آیا همدان برنامه مدونی برای بهره بردن از چنین مناسبت‌های بین‌المللی را دارد؟ آیا همدان که در سال ۲۰۱۸ به‌عنوان پایتخت گردشگری کشور‌های آسیایی شناخته شده است در این مدت توانسته توانایی‌های بالقوه خود را به‌عنوان میزبان بین‌المللی بالفعل تبدیل کند؟
کد خبر: ۶۷۶۷۸۲
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۶ 05 November 2018

چگونه میتوان از فرصت‌های پدید آمده به واسطه رویداد بین المللی همدان ۲۰۱۸ بهره برد؟ و چگونه این رویداد تکاپو اقتصادی محلی را موجب خواهد شد؟ 

به گزارش تابناک همدان، در فاصله دو ماه مانده به پایان سال ۲۰۱۸، چهلمین نشست اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) به میزبانی همدان در حالی قرار است ۲۱ تا ۲۵ آبان برگزار شود که برخی از نگرانی‌ها در زمینه چگونگی دستیابی به خروجی مطلوب از این اجلاس وجود دارد. نگرانی‌هایی از جمله اینکه آیا همدان برنامه مدون برای بهره بردن از چنین مناسبت‌های بین‌المللی را دارد؟ آیا همدان که در سال ۲۰۱۸ به‌عنوان پایتخت گردشگری کشور‌های آسیایی شناخته شده است در این مدت توانسته توانایی‌های بالقوه خود را به‌عنوان میزبان بین‌المللی بالفعل کند؟

در این زمینه سعید ترابیان رئیس هیات مدیره دهکده توریستی گنجنامه که یکی از اعضای وابسته در سازمان جهانی گردشگری است در پاسخ به این سوالات چنین میگوید:

" سال ۲۰۱۸ برای گردشگری ایران سالی متمایز در چند دهه اخیر است، از آنجا که گردشگری محور اصلی توسعه در استان همدان است این رویداد می‌تواند تاثیر شگرفی در پیش برد برنامه‌ها داشته باشد. اکنون موتور توسعه گردشگری در استان همدان روشن شده است، اما این در حالی است که هنوز تاثیرات رویداد آسیایی یا گردشگری در جامعه محلی و تکاپوی اقتصادی شهری محسوس نیست در حال حاضر تنها فرصت باقی مانده تا رویداد پیش رو است، اما در پیش بینی‌ها محقق می‌شود که برنامه ریزی‌ها مدون راه درست اجرا شدن را پیدا کند.

نکته نخست ترسیم هدف مشخص است، در این زمینه مدیریت هزینه‌ها یک اصل مشخص است، هزینه فایده ما در دو بخش کلان و خرد تعریف می‌شود.

هزینه‌های کلان می‌تواند شامل برنامه ریزی برای ایجاد برند مشخص، تشکیل دبیرخانه دائمی، ایجاد نمایندگی منطقه‌ای سازمان جهانی گردشگری در ایران باشد و شهردار و سازمان میراث فرهنگی می‌تواند در این زمینه معاونت عمرانی استاندار به دنبال محقق شدن یکی از دو مورد از موارد مطرح شده است که البته در راستای تحقق آن اهتمام مدیر ارشد استان را می‌طلبد. تحقق این اهداف می‌تواند در صورتی دارای ارزش باشد که منافع مردم را در نظر بگیریم. امروز زمان اتخاذ تصمیمات روشن‌تر است باید یک سیستم کارشناسی اوضاع موجود را تحلیل کنند و راهکار‌های مشخصی برای دستیابی به یک وضعیت مطلوب را رقم زنند. لازم است رویداد آسیایی که همدان به عنوان پایتخت گردشگری کشور‌های اسیا انتخاب شد را بار دیگر زیر ذره بین تحلیل ببریم.

باید برای کم و کاستی‌های به جا مانده پس از پایان برگزاری کنفرانس بین المللی همدان ۲۰۱۸ تصمیمات روشنی اتخاذ می‌شد. در رویداد پایتختی همدان در کشور‌های اسیایی حداقل می‌توانستیم برند شهرهایمان را پس از مطالعه تعیین و معرفی کنیم.

اگر رویداد جهانی اجلاس اعضای وابسته سازمان گردشگری در همدان برگزار شود و به پایان برسد و دستیابی به اهداف محقق نشود فرصتی از دست خواهد رفت که تکرار نخواهد شد در حال حاضر از حمایت آقای مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور و مهندس عراقی معاون عمرانی استاندار اطمینان لازم را داریم و میدانیم از هر حمایتی برای تحقق اهداف دریغ نخواهد کرد، اما تامین نبودن برخی زیر ساخت‌ها و همراه نبودن استانداردهای لازم در مراحل اجرایی در دستیابی به اهداف ترسیم شده در کنار فرصت سوزی‌هایی که برآمده از عملکرد نامطلوب برخی مدیران است.

ایران جزء ۱۱ کشور‌ها از نظر تعداد اعضا میباشد و این اعضا می‌توانند با حضور فعال در اجلاس پیش روی در ایران جایگاه خود را در این سازمان متمایز جلوه دهند در حال حاضر برنامه ریزی برای جذب اسپانسر از سوی دبیرخانه اجلاس در حال انجام است چرا که کارشناسان بر این باورند اسپانسر شدن یکی از راه‌های فرا روی یک شرکت است تا از طریق آن خود و محصولات و خدمات گردشگری را در کانون توجه مصرف‌کنندگان قرار دهد و محصول را به شیوه‌ای مطلوب ارائه کند. تبلیغات بازرگانی معمول‌ترین شیوه بازاریابی است و به شیوه‌ای مستقیم با مصرف‌کننده سخن می‌گوید. تبلیغات بازرگانی موجودیت یک محصول را اعلام می‌کند و برای یک برند، تداعی‌سازی می‌کند. به علاوه، می‌تواند اطلاعاتی درباره کیفیت، ویژگی‌ها، قیمت و عملکرد کالا را فراهم سازد. "
 
گفتنی است، با فرصت فراهم شده برای میزبانی همدان در یک رویداد ملی و بین‌المللی متولیان امور در حوزه گردشگری به ویژه شرکت سیاحتی علیصدر با برنامه‌ریزی دقیق، در تکاپو هستند تا از فرصت برگزاری این برنامه‌های بین‌المللی استفاده کرد و جاذبه‌ها و ظرفیت‌های کشورمان را به دنیا معرفی کنیم. این نخستین بار است که ایران پس از عضویت در سازمان جهانی گردشگری که دهه ۴۰ رقم خورد، میزبان چنین رویداد شاخصی در عرصه بین‌المللی و حوزه گردشگری مرتبط با سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار