مدیرعامل شرکت گاز استان همدان با اشاره به اینکه هزینه‌های قبوض گاز مشترکین از سال ۹۴ تا اواخر خردادماه امسال هیچ‌گونه افزایشی نداشته است، خاطرنشان کرد: این افزایش قیمت از ابتدای تیرماه سالجاری و حداکثر تا ۱۵ درصد در صورتی‌که مشترک نسبت به سال گذشته خود افزایش مصرف نداشته باشد، اعمال می‌شود.
کد خبر: ۶۷۶۳۲۴
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۲ 05 November 2018
عبداله فیاض از افزایش ۸.۹۳ درصدی مصرف گاز در ۷ ماهه امسال خبر داد و گفت: در ۷ ماهه امسال یک میلیارد و ۹۳۶ میلیون مترمکعب گاز در استان همدان مصرف شده است.

به گزارش ایسنا، عبداله با بیان اینکه مصرف کل گاز استان در مدت مشابه سال گذشته یک میلیارد و ۷۶۴ میلیون مترمکعب بوده است، تصریح کرد: نیروگاه شهید مفتح روزانه ۵.۷ میلیون مترمکعب گاز مصرف می‌کند به طوریکه در سال گذشته ۹۰۰ میلیون مترمکعب مصرف این نیروگاه بوده است.

وی با بیان اینکه نیروگاه شهید مفتح همدان در نیمه نخست پارسال ۶۸۷ میلیون مترمکعب گاز مصرف کرده است، اظهار کرد: مصرف گاز نیروگاه شهید مفتح در ۶ ماهه نخست امسال ۸۲۷ میلیون مترمکعب بوده که رشدی ۲۰ درصدی داشته است.

فیاض خاطرنشان کرد: هزینه گاز این نیروگاه در ۶ ماهه سال ۹۶ افزون بر ۳۷ میلیارد ریال و در مدت مشابه امسال نیز ۴۵ میلیارد ریال بوده است.

نیمه دوم سال تأمین گاز استان پایدار است

وی با اشاره به تمهیدات لازم برای پایداری گاز در سطح استان همدان در نیمه دوم سال با توجه به کاهش دما و برودت هوا و افزایش مصارف گفت: در سطح استان مشکل خاصی نداریم چرا که در منطقه‌ای واقع شده‌ایم که چندین خطوط انتقال از داخل همدان عبور کرده و میزان مصرف ما را تأمین می‌کنند.

فیاض درباره اعمال محدودیت گاز در برخی از بخش‌ها، بیان کرد: محدودیت مصرف گاز از طریق ستاد به شرکت گاز معرفی می‌شود و دوست نداریم هیچ‌گونه محدودیتی برای صنایع و حتی برای نیروگاه که هر ساله اتفاق می‌افتد، اعمال شود.

وی با اشاره به اینکه قرارداد شرکت گاز با صنایع این‌گونه است که تعهدی برای گازرسانی و تأمین گاز آن‌ها در چهار ماه از سال نداریم که معمولا مربوط به فصول سرد سال است، ادامه داد: با وجود اینکه این اگر گاز داشته و مشکلی نداشته باشیم حتما به آن‌ها گاز می‌دهیم منتها تأکید ما استفاده از سوخت دوم مانند مازوت است که در زمستان این سوخت را درنظر داشته باشند.

مدیرعامل شرکت گاز استان همدان یادآور شد: در استان تنها صنعتی که کمی محدودیت برای آن قائل می‌شویم، نیروگاه شهید مفتح است که مجبور به اعمال این محدودیت هستیم.

وی با بیان اینکه تولیدات به قدر کافی است و کفاف مصرف داخل و حتی صادرات را نیز می‌دهد، افزود: امکان دارد ۳ کارخانه سیمان استان هم با محدودیت‌های کوتاه‌مدت مواجه شوند، اما در سال گذشته کارخانه‌های سیمان بسیار کم قطعی گاز داشتند.

کاهش ۷ درصدی مصرف گاز در کارخانه‌های سیمان همدان

فیاض با اشاره به کاهش ۷ درصدی مصرف گاز در کارخانه‌های سیمان استان، گفت: سه شرکت سیمان در سطح استان همدان مشغول به فعالیت هستند که مصرف گاز آن‌ها در ۶ ماه نخست سال گذشته ۱۴۲ میلیون مترمکعب و در مدت مشابه امسال ۱۳۱ میلیون مترمکعب بوده که با هفت درصد کاهش مصرف روبرو بوده‌اند.

وی ادامه داد: امسال نیز پیش‌بینی می‌شود قطعی گاز نداشته باشیم و محدودیتی برای کارخانه‌های سیمان اعمال نکنیم یا مصرف آن‌ها را به نصف برسانیم که همه آن به تأمین گاز و پالایشگاه‌ها و خطوط انتقالی شرکت‌های زیرمجموعه شرکت ملی گاز ایران که در این زمینه مسئول هستند، مربوط می‌شود.

مدیرعامل شرکت گاز استان همدان بیان کرد: هزینه مصرفی شرکت‌های سیمان در مدت ۶ ماهه نخست پارسال ۱۵.۷ میلیارد تومان و نیز در ۶ ماهه ابتدایی امسال ۱۷ میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: از ۱۵ فروردین هر سال تا ۱۵ آبان همان سال به عنوان فصل گرم و از ۱۵ آبان تا ۱۵ فروردین سال آینده فصل سرما محسوب می‌شود و همدان و سایر شهرستان‌های دیگر در اقلیم یک قرار می‌گیرند به جز شهرستان‌های ملایر، نهاوند و تویسرکان که در اقلیم دو قرار دارند.

وی ادامه داد: هزینه پرداختی برای هر یک مترمکعب برای صنایع کوچک از ۱۵۰ تومان به ۱۰۰ تومان کاهش پیدا کرده و بدیهی است متوسط قیمت هر مترمکعب گاز مصرفی در فصول گرم سال برای مشترکین خانگی ۱۵۰ تومان و در فصول سرد حدود ۷۰ تومان است.

محاسبه پلکانی مصرف گازخانگی

مدیرعامل شرکت گاز همدان خاطرنشان کرد: بدیهی است با توجه به محاسبه پلکانی مصرف گازخانگی در صورت مدیریت در مصرف گاز قیمت آن می‌تواند به ۴۷۶ ریال برای هر مترمکعب تقلیل پیدا کند که در صورت عدم رعایت الگوی مصرف و مدیریت آن این رقم برای مشترکین پرمصرف ۵۵۵ تومان برای هر مترمکعب محاسبه می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه شرکت کنترل گاز اکباتان پنج هزار کنتور هوشمند برای پیاده‌سازی در استان در دست اقدام دارد، اظهار کرد: هنوز این امر عملیاتی نشده، اما به هنگام اجرایی شدن آن این اقدام برای نخستین‌بار در کشور و در همدان به عنوان طرح پایلوت و بعد از آن در چند استان دیگر به صورت همزمان اجرا خواهد شد که طرح مورد نظر ابتدا از شهرک مدرس با پنج هزار مشترک عملیاتی می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار