مدیر جهادکشاورزی شهرستان همدان با اشاره به اینکه در سالجاری با توجه به بارندگی‌های خوبی که در بهار داشتیم عملکرد گندم دیم بسیار خوب بود، از افزایش ۵۵ درصدی تولید گندم در همدان خبر داد و یادآور شد: متوسط تولید گندم در شهرستان همدان ۶۲ هزار تومان بود که در سالجاری به ۹۰ هزار تومان رسید و از این میزان ۷۰ هزار تن تحویل مراکز خرید شد.
کد خبر: ۶۷۶۲۴۱
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۷ 05 November 2018
حسین فضلی با بیان اینکه ۷۵ درصد از اراضی مستعد این شهرستان مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری شده است، گفت: ۱۹ هزار هکتار از اراضی آبی این شهرستان مجهز به سیستم آبیاری نوین شده است.

به گزارش ایسنا، فضلی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: ۲۶ هزار هکتار از اراضی مستعد اجرای این سیستم است که تا کنون ۱۹ هزار هکتار از اراضی آبی مجهز به این سیستم شده و هر هزار هکتار باقیمانده که اکثر آن قطعات ریز و مشکل‌دار است.

وی با بیان اینکه رویکرد جهادکشاورزی در بحث بهره‌وری بیشتر از آب استفاده از سیستم‌های پیشرفته‌تر مانند میکرو و هدایت شده است، افزود: در شهرستان همدان سه هزار هکتار از اراضی به صورت میکرو و قطره‌ای آبیاری می‌شود.

فضلی با اشاره به اینکه از ابتدای امسال ۶ میلیارد تومان اعتبار مکانیزاسیون به کشاورزان این شهرستان داده شده است، تصریح‌کرد: آبیاری میکرو آبیاری هدفمند است که راندمان آبیاری در این روش ۹۰ درصد است.

وی با بیان اینکه کشت غلات از مهرماه آغاز شده و همچنان ادامه دارد، یادآور شد: امسال ۸ هزار هکتار گندم آبی، ۵۰ هزار هکتار گندم دیم و سه هزار و ۸۰۰ هکتار جو آبی، ۴۳۰۰ هکتار جودیم در شهرستان همدان کشت شده است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان همدان با تأکید بر اینکه سالانه ۱۵۰۰ هکتار سیر در این شهرستان کشت می‌شود، اظهار کرد: برآورد می‌شود ۲۲ هزار تن سیر در شهرستان همدان تولید شود.

فضلی با تأکید بر اینکه سیر محصولی کم‌آب‌بر است، افزود: ۳۰ هزار هکتار کشت آبی در همدان وجود دارد که اگر ۱۰ درصد آن را به این محصول اختصاص دهیم تعداد قابل‌ملاحظه‌ای نیست.

وی از سرشاخه‌کاری گردو برای نخستین‌بار در شهرستان همدان خبر داد و عنوان کرد: امسال برای نخستین‌بار در شهرستان همدان در سطح ۲۹۱ درخت عملیات سرشاخه‌کاری گردو صورت گرفت.

فضلی بیان کرد: در سالجاری ۵۰ هزار قطعه فرمون علیه آفت کرم خراط گردو در شهرستان همدان توزیع شده است که این طرح نیز برای نخستین‌بار در سطح شهرستان صورت گرفت.

وی با اشاره به سرمازدگی باغات و محصولات زراعی شهرستان همدان، تصریح کرد: یک میلیون و ۲۴۲ هزار و ۸۵۸ میلیون ریال خسارت به باغات و مزارع خسارت ناشی از سرمازدگی وارد شده است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان همدان با بیان اینکه ۳ طرح آبیاری تحت فشار به مساحت ۱۴۵ هکتار در هفته دولت امسال به بهره‌برداری رسید، خاطرنشان کرد: این ۳ طرح با ۱۱ هزار میلیون ریال در روستا‌های کوزره، یسرلو و سیاه‌کمر به بهره‌برداری رسید همچنین ۴۶۳ هکتار آبیاری موضعی با هزینه شخصی کشاورزان در شهرستان همدان انجام گرفته است.

فضلی از آغاز عملیات اجرایی کانال‌های آبرسانی روستا‌های سولان، دینگیله کهریز، هیزج، تفریجان و سیاه‌کمر خبر داد و گفت: کانال‌های آبرسانی این روستا‌ها به طول ۳.۶ کیلومتر و با بیش از ۶ هزار و ۵۹۰ میلیون ریال آغاز شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار