مدیرکل بیمه سلامت استان همدان با اشاره به پوشش ۵۸ درصدی بیمه سلامت در استان، افزود: بیش از یک میلیون نفر از جمعیت استان همدان تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند.
کد خبر: ۶۷۴۴۹۰
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۹ 31 October 2018

سوم آبان، سالروز تصویب قانون بیمه سلامت است که از سال ۷۳ قانون بیمه همگانی تصویب شد. به همین مناسبت از ۲۷ مهر تا ۳ آبان با عنوان هفته بیمه سلامت نام‌گذاری شده و برنامه‌هایی آشنایی و شناخت بیشتر گیرندگان و ارائه دهندگان خدمات سلامت با فعالیت‌های سازمان بیمه سلامت در نظر گرفته شده است. امسال نیز این هفته از ۲۷ آبان با شعار «بیمه سلامت، توانمندسازی و ترویج فرهنگ عمومی» شروع شد و ۲۸ مهر روز دوم هفته با عنوان «بیمه سلامت، سازمان الکترونیک و هوشمندسازی»، ۲۹ مهر روز سوم با عنوان «بیمه سلامت، سطح بندی و نظام ارجاع»، ۳۰ مهر روز چهارم با عنوان «بیمه سلامت، پوشش بیمه همگانی و حفاظت مالی از بیمه شدگان، ۱ آبان روز پنجم با عنوان «بیمه سلامت، حقوق شهروندی و مشتری مداری»، ۲ آبان روز ششم با عنوان «بیمه سلامت، تجمیع منابع و خرید راهبردی» و ۳ آبان روز هفتم هفته با عنوان «بیمه سلامت، مشارکت‌های اجتماعی و شرکای کاری» نام‌گذاری و به پایان رسید به همین مناسبت مصاحبه‌ای با مدیر کل بیمه سلامت استان همدان داشتیم که به سمع و نظر شما خوانندگان عزیز می‌رسانیم.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان با اشاره به تاریخچه سازمان بیمه سلامت گفت: بعد از تشکیل سازمان چندین صندوق اعم از بیمه صندوق کارکنان دولت که از قبل زیر نظر وزارت بهداشت وجود داشت، صندوق روستاییان و عشایر، صندوقی هم به نام صندوق سایر اقشار که شامل دانشجویان، شهدا، طلاب و گروه‌های دیگر را شامل می‌شود و صندوق دیگری به نام صندوق خویش فرما شکل گرفت که در طی سال‌های مختلف سعی براین شد که بیمه سلامت همگانی شود. 

به گزارش تابناک همدان، دکتر سعید فرجی با اشاره به پوشش ۵۸ درصدی بیمه سلامت در استان، افزود: بیش از یک میلیون نفر از جمعیت استان همدان تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند.

وی با بیان اینکه در سال ۹۱ نام سازمان به بیمه سلامت تغییر پیدا کرد، خاطر نشان ساخت: طبق برنامه پنجم توسعه قرار بود که تجمیع بیمه‌ها اتفاق بیافتد که بنا به دلیلی این اتفاق روی نداد و بنابراین یکی از دلایلی که نام سازمان تغییر کرد بحث رویکرد پیشگیری و بهداشت بود که اولویت پیشگیری و سپس درمان بود.

فرجی در ادامه گریزی هم به طرح تحول نظام سلامت زد و گفت: طرح تحول سلامت طرح گسترده‌ای بود که بیمه سلامت برای کسانی که هیچ گونه بیمه‌ای نداشتند، بیمه صندوق سلامت همگانی را در نظر گرفت تا این افراد نیز از خدمات بهره‌مند شوند و پیش بینی می شد که ۱۰ درصد از جامعه را در برگیرد، ولی به تدریج بیش از ظرفیت هم در استان و هم کشور بود.
 
مدیر کل بیمه سلامت استان افزود: طرح تحول نظام سلامت در کشور به درستی آغاز شد و نقطه ضعف این طرح بحث خدمات القایی و غیر ضروری بود که باعث شد هزینه ها بالاتر از اعتبارات شود و اگر در این طرح منابع به درستی مدیریت می شد قطعا  رضایت کامل را به دنبال داشت.

وی آماری هم از تعداد بیمه شدگان داد و افزود: تا سال جاری ۱۲۶ هزار ۷۸۱ نفر از بیمه شدگان را کارکنان دولت تشکیل داده اند و ۵۸ هزار ۱۴۶ نفر سایر اقشار و ۶۲۶ هزار ۵۸۸ نفر بیمه شده روستایی ما هستند.
 
فرجی الزام قانونی که در بیمه روستایی و عشایری وجود دارد را "سیستم ارجاع " دانست و افزود: روستاییان مکلف هستند با فرم ارجاع فقط به مراکز دولتی مراجعه کنند و در سیستم ارجاع فرد باید در وهله اول به مراکز درمانی نزدیک به سکونتگاه خود مراجعه کند و خدمات مختلف را دریافت کندو در صورت نیاز به سایر مراکز ارجاع داده شود.

وی با بیان اینکه یکی ازمشکلات عدم رعایت سیستم ارجاع توسط بیمه شدگان است، تصریح کرد: در حالی که دولت و وزرات بهداشت شرایطی را فراهم کرده اند که فرد در نزدیکترین مرکز درمانی به سکونتگاه خود با بهترین سیستم شناخته شده خدمات دریافت نماید و سیستم ارجاع یکی از بهترین سیستم‌های شناخته شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه تا پایان سال ۹۵ بیش از ۲۸۰ هزار نفر زیر پوشش صندوق بیمه همگانی بودند اظهار داشت: از ابتدای سال ۹۶ برای رفع هم پوشانی صندوق بیمه همگانی اقداماتی صورت گرفت که منجر به کاهش ۱۰۰ هزار نفری افراد تحت پوشش این صندوق شد.

فرجی یاد آورشد: صندوق بعدی از سال ۹۳ شکل گرفت به عنوان صندوق بیمه سلامت همگانی که در این صندوق هیچ گونه حق بیمه‌ای از بیمه شده دریافت نمی‌شود که تا کنون ۱۸۳ هزار ۶۹۹ نفر عضو این صندوق هستند.

وی خاطر نشان ساخت: در حال حاضر در این صندوق کسانی می‌توانند ثبت نام کنند که تمکن مالی ندارند و تشخیص آن از طریق آزمون وسع انجام می‌شود و متقاضی بیمه سلامت همگانی باید در آزمون وسع شرکت نماید و این آزمون از طریق وزارت تعاون انجام می‌شود.

سعید فرجی جمعیت عضو صندوق بیمه ایرانیان را ۷ هزار نفر عنوان و خاطرنشان کرد: خدمات ارائه شده برای افراد بیمه شده در این صندوق و تمامی مراکز طرف قرارداد دولتی و خصوصی میسر می‌باشد.

 وی تعداد بیمارستان‌های طرف قراد را ۲۰ بیمارستان در سطح استان اعلام کرد و افزود: در حال حاضر ۱۹ درمانگاه، ۷۸۰ موسسه خدمات پزشکی طرف قرار داد بیمه سلامت هستند که از این مراکز ۹ مرکز فوق تخصصی است و ۱۹۴ پزشک و متخصص و فوق متخصص با سازمان همکاری دارند. 

فرجی تصریح کرد: ۱۴۹۹ نفر نیز بیماران خاص (تالاسمی، ام اس ای، و پیوند کلیه و ...) داریم که از خدمات بیمه سلامت برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه هر ماه مراکز طرف قرار داد برگه بیمه‌ها رو جمع آوری کرده و سند‌ها رو به سازمان تحویل می‌دهند، یاد آور شد: خوشبختانه امسال متفاوت از سال گذشته، عملکرد بهتری داشتیم.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان افزود: اعتبارات امسال با توجه به آمار و ارقام سال گذشته تخصیص یافته و با توجه به عملکرد مراکز اعتبار در نظر گرفته شده و پرداخت‌های امسال روند بهتری داشت و اولین سالی است که به روز هستیم و پرداختی‌ها به مراکز دولتی، دانشگاهی تا خرداد ماه سال جاری صد درصد و تا شهریور ۷۰ درصد پرداخت شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به الکترونیکی شدن خدمات بیمه سلامت اشاره و عنوان کرد: پیگیر الکترونیکی شدن و هوشمندسازی خدمات بیمه سلامت هستیم که در گام نخست ابتدا باید پرونده الکترونیک تشکیل شود که برای تحقق این امر نیاز به ایجاد زیرساخت‌ها داریم.

فرجی با تأکید به اینکه تفاهم نامه‌هایی با دانشگاه علوم پزشکی همدان منعقد شده که بر اساس آن خدمات به بیمه شدگان سلامت ارائه شود، افزود: جلوگیری از مراجعات غیرضروری مشکلی بود که از سال‌های گذشته حل آن در دستور کار قرار گرفت و خوشبختانه نتایج خوبی نیز تاکنون به دنبال داشته است.

برنامه‌های هفته بیمه سلامت 

وی در ادامه به برنامه‌های هفته سلامت اشاره کرد و گفت: جلسات منطقه‌ای و نشست مشترکی با روسای دانشگاه و معاونین استان‌های کرمانشاه، همدان، کردستان و ایلام به مناسبت هفته سلامت داشتیم که ارایه برنامه‌هایی در جهت مدیریت منابع ومصارف و روش‌های استفاده بهینه وصرفه جویی در منابع از مهمترین دستاورد و خروجی این نشست بود.

فرجی با اشاره به دیگربرنامه‌های هفته سلامت افزود: از دیگر برنامه‌ها بحث فرهنگ سازی از طریق برنامه‌های مختلف از جمله مصاحبه مطبوعاتی نصب بیلبورد و اطلاع رسانی و پشت نویسی اتوبوس‌های شهری و پخش کلیپ‌های آموزشی داخل اتوبوس‌ها و هماهنگی با آموزش و پرورش و جلساتی با معلمان و مربیان جهت اطلاع رسانی به دانش آموزان را داشتیم.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان در پایان تصریح کرد: تقدیر از پزشکان نمونه، غبارروبی گلزار شهدا، دیدار با نماینده، ولی فقیه در استان و سخنرانی در نماز جمعه از دیگر برنامه‌های هفته سلامت بود.
 
                          پیام استاندار همدان به مناسبت هفته گرامیداشت بیمه سلامت

بسمه تعالی


در نظام جمهوری اسلامی ایران برخورداری عادلانه عموم آحاد جامعه از حقوق اجتماعی و اقتصادی مورد توجه قرار گرفته است و فعالیت سازمان بیمه سلامت ایران در راستای تحقق این اهداف نمونه‌ای بارز از این توجه و خدمت به مردم است.


سازمان بیمه سلامت در حال برداشتن گام‌های بلندی برای ارائه خدمت بهتر به بیمه شدگان است و با هدفگذاری خرید راهبردی خدمات سلامت، استقرار سازمان کامل الکترونیک و پوشش اجباری بیمه سلامت همگانی، افق بسیار روشنی پیش روی نظام بیمه سلامت کشور ترسیم کرده است.


هفته بیمه سلامت و بویژه سوم آبان سالروز تصویب قانون بیمه همگانی خدمات درمانی را به تمامی دست اندرکاران عرصه بیمه سلامت تبریک می‌گویم و توفیق روز افزون این عزیزان را از خداوند منان خواستارم.

محمد ناصر نیکبخت

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار