رئیس‌گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با تأکید بر اینکه ۵۸ درصد مردم استان همدان داری اضافه وزن و چاقی هستند، اظهار کرد: مصرف دخانیات، پرخوری، عادت‌های غذایی نامناسب و مواد غذایی مضر از جمله دلایل چاقی مردم همدان است.
کد خبر: ۶۷۳۳۴۶
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰ 29 October 2018
آرزو کاوه‌ای در تشریح تعریف درست سوء‌تغذیه، گفت: سوء‌تغذیه به معنای تغذیه نامناسب به صورت کم‌خواری و بیش‌خواری است.

به گزارش ایسنا، کاوه‌ای با بیان اینکه کم‌خواری به معنای دریافت کم مواد غذایی مانند آهن، ید، کلسیم و بقیه مواد مورد نیاز توسط بدن است، مطرح کرد: به اضافه وزن و چاقی مفرط بیش‌خواری گویند که متأسفانه، بیش‌خواری درصد سوءتغذیه در گروه سنی بزرگسالان را بالا می‌برد.

کاوه‌ای با اشاره به تأثیر سوءتغذیه بر روند رشد قد کودکان، عنوان کرد: کوتاه‌قدی شاخص مهمی برای تشخیص سوءتغذیه کودکان در گذشته است، کودکی که از کوتاه‌قدی نامتعارف رنج می‌برد نشان از این دارد که مدت‌ها پیش دچار سوءتغذیه شده است.

وی با اشاره به چاقی و اضافه وزن ۱۷ درصد از نوجوانان استان، اظهار کرد: تقریبا ۱۰ درصد نوجوانان لاغر هستند که عمده‌ترین علت آن ترس نوجوانان به‌ویژه دختران از چاقی و عدم مصرف قرص آهن در این سنین است و متأسفانه نوجوانان در مصرف قرص آهن به‌ویژه قرص‌هایی که در مدارس توزیع می‌شود، رغبتی نشان نمی‌دهند.

کاوه‌ای با بیان اینکه اضافه وزن در کودکان نشان از بروز انواع بیماری‌ها دارد و می‌تواند زنگ هشداری برای خانواده‌ها باشد، افزود: چاقی هم نوعی از سوءتغذیه 
است که باید جدی گرفته شود، اما گاهی خانواده‌ها به جای نگران بودن از اضافه وزن فرزندشان، از این موضوع احساس رضایتمندی دارند.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی همدان در رابطه با اهمیت توجه به کاهش وزن افراد به‌ویژه کودکان، گفت: کم‌وزنی نشان از سوءتغذیه در حال دارد و باید جدی گرفته شود.

وی همکاری‌ها و اقدامات لازم در رابطه با کاهش آمار سوءتغذیه در استان را مطلوب دانست و خاطرنشان کرد: ۱۵ سال گذشته ۱۸.۶ درصد کودکان استان، دچار مشکل کوتاه‌قدی بودند که این آمار امروز به ۴.۹ درصد کاهش پیدا کرده است.

کاوه‌ای با اشاره به برنامه‌های درحال اجرا برای کاهش آمار سوءتغذیه در استان، بیان کرد: بررسی قد و وزن کودکان در هر ماه، آموزش خانواده برای چگونگی مراقبت غذایی کودک و برنامه‌های حمایتی تغذیه به کودکان نیازمند از جمله اقدامات این معاونت برای کاهش آمار سوءتغذیه بوده است.

وی در تشریح برنامه حمایت غذایی، گفت: کودکانی که به علت فقر مالی دچار سوءتغذیه هستند از بسته‌های غذایی این معاونت بهره‌مند می‌شوند.

کاوه‌ای با اشاره به تحت‌پوشش قرار دادن ۳ هزار کودک در طرح حمایتی تغذیه توسط این ارگان، عنوان کرد: تنها وظیفه شناسایی و معرفی این کودکان به عهده ماست؛ ارسال سبد حمایتی توسط وزارت رفاه و بهداشت با همکاری کمیته امداد صورت می‌گیرد، به گونه‌ای که هزینه این سبد‌ها را وزارت رفاه برای کمیته امداد ارسال می‌کند چرا که این کودکان تحت پوشش کمیته امداد نیستند.

وی عمده‌ترین علت سوءتغذیه را ناآگاهی مادران و مراقبین کودک در مراقبت از مصرف درست موادغذایی دانست و گفت: مادران باید از نیاز‌های غذایی کودکانشان آگاهی داشته باشند و براساس نیاز کودک اقدام به تأمین آن کنند همچنین تعداد دفعات بیمار شدن و شرایط اقتصادی از دیگر دلایل بروز سوءتغذیه است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار