مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: شهرستان کبودراهنگ نیز با مسدود کردن ۸۴۷ فقره چاه غیرمجاز در مصرف ۵۱ میلیون مترمکعب آب صرفه جویی شده و برای چاه‌های بخش کشاورزی ۳۱۸ کنتور هوشمند نصب شده است.
کد خبر: ۶۷۲۶۶۱
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰ 27 October 2018
منصور ستوده با بیان اینکه نیروگاه مفتح مقصر همه بحران و تنش‌های آبی دشت کبودراهنگ نیست، گفت: از کل دشت‌های استان، ۳۵۰ میلیون مترمکعب آب برای مصارف کشاورزی برداشت می‌شود.

به گزارش فارس، ستوده با بیان اینکه دشت کبودراهنگ به دلیل افت آب‌های زیرزمینی در حالت بحرانی قرار دارد، اظهار کرد: براساس گزارشات رسیده متأسفانه از کل دشت‌های استان، ۳۵۰ میلیون مترمکعب آب برای مصارف کشاورزی برداشت می‌شود، در حالی که در سال‌های گذشته نیروگاه مفتح همدان در اوج مصرف ۵ تا ۱۰ میلیون مترمکعب آب مصرف می‌کرد.

وی افزود: نباید نیروگاه را مقصر همه بحران و تنش‌های آبی دشت کبودراهنگ دانست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان ادامه داد: از مجموع ۵۲۹ میلیون مترمکعب آب تخلیه شده از دشت کبودراهنگ، ۳۹۷ میلیون مترمکعب تخلیه مجاز و ۱۳۲ میلیون مترمکعب تخلیه غیرمجاز آب از این دشت انجام می‌شود و ۹۰ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اوج مصرف آب نیروگاه مفتح همدان ۱۰ میلیون مترمکعب یعنی ۱.۸ درصد بوده است، خاطرنشان کرد: نیروگاه از سال ۹۵ با استفاده از پساب فاضلاب همدان ۱/۵ میلیون مترمکعب آب مصرف می‌کند، یعنی در حال حاضر تنها ۰/۲ درصد از منابع آب زیرزمینی مصرف می‌شود.

ستوده یادآور شد: هر برداشت آب از دشت، شعاع تأثیر خود را دارد، زیرا آبخوان‌های هر حوزه مربوط به آن منطقه است و برداشت آب هر منطقه هیچ ربطی به مناطق و شهرستان‌های دیگر استان ندارد.

وی مصرف آب در بخش کشاورزی را اصولی ندانست و گفت: دولت با ایجاد برنامه سازگاری با کم آبی، آب مصرفی برای هر بخش را تعریف کرده و مشخص کرده است که بخش کشاورزی برای کاشت محصولات خود به چه مقدار آب زیرزمینی نیاز دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه برای اجرای این طرح باید کلیه چاه‌های غیرمجاز و بدون پروانه سریع‌تر تعیین تکلیف شوند، ادامه داد: نصب کنتور‌های هوشمند برای عدم اضافه برداشت از چاه‌های مجاز یکی دیگر از اقداماتی است که باید توسط آب منطقه‌ای انجام شود و در گام سوم باید پروانه‌های فعلی بخش کشاورزی تعدیل و اصلاح شود.

وی با اشاره به اینکه در طرح سازگاری با کم آبی عدد مصرف آب هر دشت و منطقه تعیین شده است، اضافه کرد: وقتی آب قابل برنامه‌ریزی برای کشت محصولات کشاورزی توسط کشاورز لحاظ شود، آبخوان هر دشت خود به خود احیا می‌شود و ما در طی سالیان دیگر آب برای مصرف خواهیم داشت پس فروچاله هم نخواهیم داشت.

ستوده به اقدامات خوبی که در اجرای تعادل‌بخشی آب در استان انجام شده است اشاره و اظهار کرد: با همکاری و عزم و اراده مردم امکان گذران بحران کم آبی، جلوگیری از افت آب‌های زیرزمینی و اصلاح آبخوان‌ها در دشت‌های همدان وجود دارد.

وی با اشاره به اقدامات آب منطقه‌ای همدان در راستای جلوگیری از افت آب‌های زیرزمینی از ابتدای طرح تعادل‌بخشی تا اواسط مهر ماه امسال، بیان کرد: یکی از اقدامات مفید و سازنده عدم وابستگی نیروگاه مفتح به سفره آب‌های زیرزمینی از ۱.۸ درصد به ۰/۲ درصد است.

وی با بیان اینکه هرچند آب منطقه‌ای مسؤول اجرای طرح تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی معرفی شده است، اما نیازمند همکاری سازمان‌ها و ارگان‌های نیز است، گفت: باید در روند تأمین اعتبار، تغییر الگوی کشت و برخورد با متخلفان توسط دستگاه‌های مربوطه کار‌ها با سرعت بیشتری انجام شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با اشاره وجود ۳۰ فروچاله ایجاد شده در دشت‌های استان همدان خاطرنشان کرد: تبعات استفاده بی‌رویه از منابع آب، ایجاد فرونشست‌های زمین و فروچاله‌ها، آلودگی در آب، گرد و خاک، مشکلات معیشتی و مهاجرت ساکنین این مناطق بوده که بسیار حایز اهمیت است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار