معاون عمران روستایی بنیاد مسکن کشور گفت: در حال حاضر در بیش از ۲۰ هزار روستا با جمعیتی افزون بر ۲۰ خانوار هیچ نوع اقدامی به لحاظ اجرای طرح هادی دریافت نشده است.
کد خبر: ۶۶۹۱۵۳
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۱ 18 October 2018
محمدرضا شاملو  گفت: ۲۰ هزار روستای کشور نیازمند اجرای طرح هادی است.

به گزارش مهر، شاملو در مراسم بهره‌برداری از ۳ پروژه طرح هادی در نهاوند گفت: درگذشته تمام اعتبارات طرح هادی استانی بود، اما خوشبختانه طی سال‌های اخیر برای این پروژه‌ها ردیف ملی به‌عنوان کمک به طرح‌های هادی در نظر گرفته‌شده است.

وی بابیان اینکه همچنان نگاه این است که بخشی از منابع طرح‌های هادی باید از منابع استان تأمین شود، گفت: با توجه به وضعیت روستا‌ها و اینکه اجرای طرح هادی مطالبه عمومی و کشوری شده در بخش‌های دیگر نیز ردیف ملی گرفتیم که کمک‌های خوبی هم صورت گرفت.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن کشور بابیان اینکه نهاوند از میانگین شاخص برخورداری استان پایین‌تر است، گفت: باید کمک کنیم تا این عقب‌ماندگی جبران شود و در این راستا نیز باید بتوانیم مردم را تشویق به همکاری کنیم کمااینکه این همکاری‌ها و تعامل از قبل وجود داشته است.

شاملو با اشاره به اینکه از ۱۸ هزار روستایی که طرح هادی برای آن اجراشده ۱۲ هزار روستا فاز اول را به پایان رسانده اند، گفت: برای این بخش حدوداً سالی ۳ هزار ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم تا فاز اول بهسازی را در یک دوره ۱۰ ساله در تمام روستا‌های بالای ۲۰ خانوار کشور انجام دهیم.

وی اظهار کرد: این در حالی است که میزان اعتبارات بنیاد مسکن نهایتاً ۲۵ تا ۳۰ درصد این مبلغ است و حتماً نیاز است یک کار ملی انجام دهیم تا در مناطقی که عقب هستند کار ویژه‌ای انجام شود.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن کشور گفت: خوشبختانه علی‌رغم محدودیت اعتبارات با مشارکت مردمی، شورا‌ها و کمک‌های در سطح کشور، سال گذشته در بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ روستا فعالیت اجرایی داشتیم به طوری که در یک هزار روستا پروژه جدید آغاز و در بیش از ۳۵۰۰ روستا پروژه‌های نیمه‌تمامی قبل اجرا و تکمیل شد.

وی عنوان کرد: تنها در بخش واگذاری قیر طی سه سال گذشته بیش از ۶۰ میلیون مترمکعب آسفالت انجام و ۷۵۰۰ کیلومتر آسفالت شبکه معابر در بیش از ۷ هزار روستا صورت گرفنه، اما به دلیل پراکندگی مشخص نیست.

شاملو ادامه داد: در بحث توسعه روستایی کار‌های خوبی شروع‌شده و در برنامه پنج‌ساله ششم با کمک نمایندگان مجلس ظرفیت‌های خوبی برای روستا‌ها در نظر گرفته‌شده و در ماده‌های ۲۷، ۵۲ و ۹۹ قانون برنامه احکام خوبی صادرشده است.

وی بابیان اینکه برای بخشی از آن‌ها مجوز‌های قانونی گرفته‌شده و در بودجه نیز دیده‌شده است، گفت: در بخش‌هایی هم موفق به اخذ مجوز نشده‌ایم، اما پیگیر هستیم و با سازمان برنامه بودجه مکاتباتی انجام‌شده که امیدواریم تمامی مصوبات در بودجه ۹۸ دیده شود.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن کشور یکی از اقدامات اخیر بنیاد مسکن که در چند استان به‌صورت پایلوت انجام می‌شود را منظومه‌های روستایی عنوان کرد و گفت: در استان همدان تنها انتخاب‌شده برای اجرای طرح منظومه روستایی بخش گیان است که طبق آخرین اخبار مطالعات آن شامل شناخت و مطالعه منطقه به اتمام رسیده است.

وی گفت: امیدواریم در اوایل نیمه سال آینده شاهد اتمام آن باشیم و با تصویب در شورای برنامه‌ریزی استان قدمی در راستای توسعه پایدار شهرستان نهاوند برداشته شود.

شاملو بابیان اینکه در بحث کمک به جبران عقب‌ماندگی روستا‌های شهرستان نهاوند آنچه در توان ما بود به کار گرفته‌شده است، گفت: حدود ۲ میلیارد ۵۰۰ میلیون تومان قیر و اعتبار در نظر گرفته‌شده که در این سفر هم یک میلیارد به سهم قیر نهاوند اضافه می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه اعتبارات خوبی در کمیسیون برنامه‌وبودجه مصوب شده است، گفت: در قانون تنظیم و اصلاح بودجه ۹۷ که امیدواریم هردو هرچه سریع‌تر در صحن علنی تصویب شوند می‌توانیم سهم قابل‌ملاحظه‌ای به استان ارائه دهیم.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن کشور، گفت: دریکی از این طرح‌ها ۴۵۰ میلیارد تومان برای طرح‌های هادی در نظر گرفته‌شده است و امیدواریم بتوانیم در سه‌ماهه سوم سال و اوایل سه‌ماهه چهارم مبالغ خوبی برای طرح‌های نیمه‌کاره در نظر بگیریم تا سرعت اجرای پروژه‌ها بیشتر شود و امیدواریم شاهد پیشرفت روستا‌های کمتر برخوردار باشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار