رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: معماری دستکند هنوز در دانشگاه‌ها فضای لازم را باز نکرده و جایگاه واقعی خود را ندارد.
کد خبر: ۶۶۵۶۶۳
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۱ 09 October 2018
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: معماری دستکند هنوز در دانشگاه‌ها فضای لازم را باز نکرده و جایگاه واقعی خود را ندارد.

به گزارش فارس، سید محمد بهشتی  در سومین همایش بین‌المللی معماری دستکند (میراث معماری دستکند برای نسل‌ها) اظهار کرد: معماری دستکند هنوز در دانشگاه‌های ما فضای لازم را باز نکرده و جایگاه واقعی خود را ندارد.

وی با بیان اینکه هنوز سه دوره از این همایش برگزار شده است، افزود: امیدواریم ابعاد این معماری روشن شود و بتوان بیشتر و بهتر به معرفی و شناسایی معماری دستکند‌ها پرداخت.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه سرزمین‌ها را می‌توان به دو گروه «ساکت» و «بی‌قرار» تقسیم کرد، افزود: برای مثال در این زمینه می‌توان اروپا را نمونه سرزمین ساکت و از نشانه‌های بی‌قراری می‌توان به سرزمین ایران اشاره کرد.

وی یکی از دلایل بی‌قراری سرزمین ایران را وضعیت زمین‌شناختی این سرزمین دانست و گفت: به لحاظ زمین‌شناختی ایران علاوه بر لرزه‌خیزی، سیل خیز نیز هست و جالبی موضوع هم اینکه اکثریت جمعیت در مناطق لرزه‌خیز و سیل‌خیز مستقر هستند.

بهشتی با بیان اینکه نقاط قابل زیست در سرزمین ما نقاط خطرناک است، تصریح کرد: در نقاط خطرناک بی‌قراری و التهاب وجود دارد، جایی که گسل و مخروط افکنه‌ها وجود دارد و حیات در سرزمین ما اقتضا به سمت بی‌قراری دارد.

وی با تأکید بر اینکه بر اساس همین وضعیت زمین‌شناختی ما ناگزیر به آماده کردن خود برای تقابل با مخاطرات طبیعی هستیم، گفت: بر این اساس همواره خود را برای یک شرایط پیش‌بینی نشده آماده می‌کنیم و روی به انبار کردن وسایل مورد نیاز می‌آوریم.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری خاطرنشان کرد: معماری دستکند، نوعی از معماری است که در برابر زلزله می‌تواند مقاومت کند و این مسئله به این خاطر است که این نوع معماری یکپارچه است.

سومین همایش بین‌المللی معماری دستکند (میراث معماری دستکند برای نسل ها) ۱۷ تا ۱۹ مهرماه در دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی‌سینا در حال برگزاری است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار