رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه سال گذشته در استان همدان پنج هزار و ۶۹۰ تن کلزا تولید و خریداری شد گفت: هشت هزار و ۱۳۱ تن کلزا در سال جاری در این استان خریداری شد.
کد خبر: ۶۶۱۱۱۷
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۳ 30 September 2018
یکی از اقدامات اجرایی مهم در خصوص تولید کلزا افزایش سطح زیر کشت و عملکرد این محصول با استفاده از فناوری روز دنیا و بهره مندی از بذر‌های هیبرید کشور‌های پیشرفته به خصوص فرانسه است که سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز در این مسیر حرکت کرده است.

به گزارش ایرنا، با اجرای این طرح (بهره مندی از بذر‌های هیبرید) در مصرف آب، کود، بذر و سایر نهاده‌ها صرفه‌جویی می‌شود و در همین راستا و با هدف خودکفایی در تولید دانه‌های روغنی سال گذشته طرح ۱۰ ساله کشت کلزا در کشور تدوین شد.

در این طرح برای کاهش نیاز ایران به واردات روغن، کشت محصول کلزا انجام می‌شود که با اجرای آن نزدیک به ۷۰ درصد نیاز کشور به کلزا در داخل تولید خواهد شد.

از سوی دیگر به گفته محققان و کارشناسان رشته کشاورزی ریشه گیاه کلزا خاک را احیا می‌کند و باید از کشت این گونه محصولاتی که کشاورزی را پایدار، خاک را غنی و به تولید استاندارد مناسب کمک می‌کند، حمایت شود.

یکی از کارشناسان کشاورزی در این باره گفت: برای تولید پایدار گندم، کشت دانه روغنی کلزا ضروری است، زیرا این دانه روغنی در تناوب کشت با گندم سبب تقویت خاک، کاهش آفات و بیماری ها، استفاده بهینه از آب و در نهایت افزایش تولید گندم می‌شود. 

کامران بهاری افزود: کشت مداوم گندم در اراضی زراعی سبب کاهش توان رویشی اراضی و افت قابل توجه میزان تولید گندم می‌شود که برای جلوگیری از این روند باید محصول دیگری را در تناوب گندم برای کشت جایگزین در نظر داشت که بررسی‌های علمی نشان می‌دهد دانه روغنی کلزا بهترین نوع محصول در این زمینه است. 

وی ادامه داد: کلزا یکی از گیاهان روغنی است که دانه آن حاوی ۴۰ تا ۴۵ درصد روغن و ۲۵ تا ۳۵ درصد پروتئین است که به دلیل ترکیب مناسب اسید‌های چرب غیراشباع و درصد اندک اسید‌های چرب اشباع شده همانند زیتون جزو با ارزش‌ترین روغن‌های خوراکی است و پروتئین موجود در کنجاله کلزا نیز در تغذیه دام و طیور استفاده می‌شود. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان نیز گفت: امسال طبق برنامه ریزی‌های انجام شده باید بیش از هشت هزار هکتار از اراضی همدان زیر کشت کلزا قرار گیرد تا ۱۵ هزار تن بهره وری دانه روغنی داشته باشیم. 

منصور رضوانی جلال افزود: کشت کلزا یکی از محصولات راهبردی و مورد تاکید رهبر معظم انقلاب برای افزایش ضریب خوداتکایی است و در سال گذشته در کل کشور ۱۸۰ هزار تن دانه روغنی کلزا خریداری شده است. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان ادامه داد: در حوزه تولیدات گیاهی میزان تولیدات چهار میلیون تن است که بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن از تولیدات گیاهی استان به گیاهان زراعی اختصاص دارد. 

رضوانی جلال ادامه داد: ۶۳۰ هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت محصولات زراعی آبی و دیم است و تا ۳.۵ میلیون تن تولید انواع محصولات زراعی را داریم. 

وی اظهار داشت: سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد اهداف بخش گندم و دانه‌های روغنی و حوزه‌های زیرساختی آب محقق شد و امسال سطح زیرکشت دانه‌های روغنی در سطح استان افزایش می‌یابد. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: بیش از ۸۰ درصد اراضی مستعد کشاورزی همدان به آبیاری نوین مجهز شده است و اجرای این طرح برای ۲۰ درصد مابقی، دشوار است و در این زمین‌ها باید با ایجاد زیرساخت ها، یکپارچه سازی اراضی انجام شود. 

استان همدان یک هزار و ۹۵۰ هکتار وسعت دارد که ۴۶ درصد آن منابع طبیعی، ۳۳ درصد اراضی زراعی، ۳.۷ درصد باغ‌ها و حدود ۱۳.۱ درصد آن نیز آیش است. 

استان همدان در بخش کشاورزی ۱۱۷ هزار بهره بردار دارد که با داشتن ۲۶ درصد اشتغال استان، ۲۹ درصد ارزش افزوده، سالانه حدود ۴.۵۵ میلیون تن محصول کشاورزی را تولید می‌کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار