یک آتش‌نشان در همدان گفت: بیماری‌های تنفسی، انواع شکستگی‌ها و دررفتگی، ضربات جسمی، سقوط از ارتفاع و آسیب‌های روحی ناشی از دیدن صحنه‌های دلخراش از دیگر خطراتی است که یک آتش‌نشان را تهدید می‌کند.
کد خبر: ۶۶۱۱۱۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۲ 30 September 2018
محمد امین عقیلی گفت: وقتی همه مردم از شعله‌های آتش فرار می‌کنند، آتش‌نشانان به دل آتش می‌روند.

به گزارش تسنیم، عقیلی به مناسبت روز آتش‌نشان، اظهار داشت: پیش از اینکه به‌استخدام آتش‌نشانی درآیم، یک خبرنگار بوده‌ام، اما عشق به کمک کردن به دیگران موجب شد تا آینده کاری‌ام را در آتش‌نشانی رقم بزنم.

وی با بیان اینکه "۱۳ سال سابقه کار در آتش‌نشانی را دارم"، ابراز کرد: خوشبختانه جایگاه آتش‌نشانان میان مردم نسبت به سال‌های گذشته ارتقا یافته است، اما هنوز هم به جایگاه واقعی و شایسته خود نرسیده و بدون شک نیاز به کار و فرهنگ‌سازی دارد.

حادثه پلاسکو تلنگری برای شناخت آتش‌نشانان بوده است

این آتش‌نشان به ایثارگری آتش‌نشانان در حادثه پلاسکو اشاره کرد و افزود: ایثارگری و شهادت تعدادی از آتش‌نشانان در حادثه پلاسکو تلنگری بود تا مردم آتش‌نشانان را بیش از پیش بشناسند و بدانند زمانی که مردم از آتش فرار می‌کنند آتش‌نشانان وارد معرکه می‌شوند.

عقیلی با بیان اینکه وضعیت تجهیزات آتش‌نشانی نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده است، گفت:، اما با توجه به بلندمرتبه‌سازی و گسترش عملیات‌ها نیازمند تجهیزات بروز و حفاظت فردی هستیم.

عقیلی اظهار داشت: وقتی مردم خانه‌هایشان آتش می‌گیرد همه زندگی خود را رها می‌کنند و از شعله‌های آتش فرار می‌کنند، اما در همان لحظه آتش‌نشانان به دل آتش می‌روند و نوید امیدواری می‌دهند.

"استرس" بخشی از شغل ما است

وی راجع به استرس ناشی از آژیر عملیات و صحنه حوادث گفت: استرس بخشی از شغل ما است چراکه وقتی آژیر عملیات به‌صدا در می‌آید نمی‌دانیم که چه صحنه حادثه‌ای پیشِ‌روی ما است و چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.

این آتش‌نشان درباره روحیه ایثارگری آتش‌نشانان نیز گفت: طبق دستورالعمل، در مرحله نخست حفظ سلامت فرد نجات‌دهنده و آتش‌نشان الزامی است چراکه باید او سلامت باشد تا بتواند افراد دیگر را نجات دهد، اما ما در عمل بالعکس هستیم و فقط به‌فکر نجات و سلامتی افراد گرفتار هستیم.

عقیلی گفت: روز‌های کاری ما سرشار از صحنه‌های دلخراش است و بعضی اوقات شدت اندوه صحنه‌ها به‌اندازه‌ای است که ناراحتی و استرس خود را به خانه و خانواده هم وارد می‌کنیم.

وی ابراز کرد: با این حال بخشی از سختی‌های کار و استرس ما بر دوش خانواده‌هایمان است و آن‌ها نیز در سختی‌های کار ما سهیم‌اند.

این آتش‌نشان گفت: ما در ۲۴ ساعتی که در محل کار خود هستیم، در حالت آماده‌باش هستیم و استراحت کامل برای ما معنایی ندارد به‌طوری که هنگام غذاخوردن و هر عمل دیگری باید آماده رفتن به عملیات باشیم.

عقیلی با بیان اینکه "هنگام عملیات ما باید در مدت زمان کمتر از یک دقیقه از ایستگاه خود خارج شویم و به محل حادثه برویم"، عنوان کرد:، اما زمان مشخصی برای اتمام عملیات وجود ندارد و ممکن است یک عملیات به‌اندازه‌ای وقت‌گیر و گسترده باشد که ساعت‌ها در آن بمانیم.

وی گفت: ما عاشقانه کار می‌کنیم و از کمک کردن به افراد گرفتار و درمانده لذت می‌بریم، اما در مقابل انتظار داریم مردم هم جایگاه واقعی آتش‌نشانان را بشناسند و با ما همکاری کنند.

این آتش‌نشان تصریح کرد: آتش‌نشانان کنار همه مهارت‌های جسمانی و حرفه‌ای که دارند باید دارای مهارت‌های روان‌شناسی، خلاقیت و توان تصمیم‌گیری در لحظه هم باشند تا در زمان حادثه بهترین و مؤثرترین اقدام را انجام دهند.

تعطیلی‌های تقویم برایمان معنایی ندارد

عقیلی با بیان اینکه "ساعات کاری ما به‌شکل شیفتی و ۲۴ ساعته است"، گفت: تعطیلی‌های تقویم برای ما معنایی ندارد بنابراین ممکن است شیفت کاری ما در روز اول عید یا هر تعطیلی رسمی دیگری قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: یک شبانه‌روز دور از خانواده بودن موجب دلتنگی و خلأ فرزند و همسرمان می‌شود پس اگر آن‌ها ما را درک نکنند بدون شک نمی‌توانیم وظایف خود را به‌خوبی عمل کنیم.

این آتش‌نشان ابراز کرد: بیماری‌های بسیاری در کمین آتش‌نشانان است تا جایی که بسیاری از همکاران ما پس از سنین بازنشستگی دچار سکته‌های مغزی، قلبی و بیماری‌های تنفسی می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه حقوق و مزایایی که آتش‌نشانان دریافت می‌کنند نسبت به کاری که انجام می‌دهند و خطراتی که آن‌ها را تهدید می‌کند، تناسب ندارد، تصریح کرد: ما عاشق حرفه خود هستیم و با عشق کار می‌کنیم، اما مسائل مالی هم برای زندگی هر آتش‌نشان ضروری است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار