کد خبر: ۶۵۸۶۹۰
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰ 23 September 2018
اجلاس سازمان جهانی جهانگردی، فرصت تکرار نشدنی برای ایران و همدان این روز‌ها در حالی به روز جهانی گردشگری نزدیک می‌شویم که استان همدان با همت شرکت سیاحتی علی‌صدر خود را برای میزبانی از بزرگ‌ترین رویداد گردشگری کشور در آبان ماه سال‌جاری آماده می‌کند.

بدون شک میزبانی از چهلمین اجلاس اعضای وابسته سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO) در سال ۲۰۱۸ فرصت بی‌بدیلی برای ایران و به ویژه استان همدان خواهد بود که تا سالیان سال تکرار نخواهد شد.

سازمان جهانی جهانگردی به عنوان متولی اصلی امر گردشگری در دنیا و سیاست‌گذار اصلی این حوزه همه ساله با برگزاری اجلاسی، ضمن بررسی چالش‌های صنعت گردشگری، سیاست‌ها و راهبرد‌های جدید خود را تدوین و تلاش می‌کند تا مسیر توسعه گردشگری در دنیا هموارتر شود.

کشور ایران نیز از آنجا که سال‌هاست به دنبال ایجاد سازوکار‌هایی برای کاهش وابستگی خود به نفت هست، یکی از بهترین راه‌های ممکن توسعه صنعت توریسم بوده و با میزبانی از این اجلاس مهم می‌تواند مسیر رسیدن به گردشگری پایدار را با سرعت بیشتری طی کند.

ایران به عنوان کشوری که ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل بسیاری در بحث گردشگری دارد و می‌تواند سالانه پذیرایی میلیون‌ها گردشگر خارجی باشد، در نخستین گام باید بتواند چهره‌ای متفاوت از فضای گردشگری ایران را به دنیا نشان داده و بستر لازم برای حضور گردشگران را مهیا کند.

اجلاس سازمان جهانی جهانگردی به عنوان یکی از اجلاسیه‌های مهم این صنعت در دنیا نقش بسیار کلیدی در تغییر تصویر گردشگری ایران در منظر گردشگران داشته و می‌تواند کاتالیزور گردشگری کشور باشد.

اینکه دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی به همراه هیات رییسه و نیز تعداد قابل توجهی از اعضای وابسته این سازمان در یک بازه سه روز در ایران و آن هم پایتخت تاریخ و تمدن این سرزمین یعنی همدان حضور پیدا کنند، بهترین فرصت است تا ایران را آن گونه که باید و شاید به جهانیان معرفی کرده و توان گردشگری این مرز و بوم به رخ آنان کشیده شود.

بی‌شک حاضران در این اجلاسیه بهترین سفرایی هستند که می‌توانند نگاه دنیا به ایران را تغییر داده و زمینه اتفاقات خوب گردشگری را رقم بزنند.

استان همدان نیز به عنوان یکی از پایلوت‌های مهم گردشگری ایران، همواره ثابت کرده است که توان و ظرفیت بسیار بالایی در حوزه گردشگری دارد و اکنون با میزبانی شایسته از این رویداد می‌تواند مهر محکمی بر این توانایی خود بکوبد.

همدان با دارا بودن جاذبه‌های مختلف تاریخی و طبیعی، با بهره‌مندی از ظرفیت‌های غنی فرهنگی، با داشتن چهره‌های بی‌شمار جهانی، با تکیه بر تمدن بزرگ و شگفت‌انگیز نهفته در دامن خود و با اتکا به تجارب ارزشمندش در میزبانی از رویداد‌های جهانی که نمونه اخیر آن میزبانی از اجلاس بین‌المللی «همدان ۲۰۱۸» بود، قطعا می‌تواند این‌بار نیز خوش بدرخشد و از این فرصت بی‌نظیر تاریخی بهترین بهره را ببرد.

سال‌ها پیش البته نه خیلی دور وقتی صحبت از گردشگری و توسعه این صنعت حرف به میان می‌آمد شاید بسیاری از مردم آن را یک رویای دست نیافتنی می‌پنداشتند، اما اکنون توسعه این صنعت دغدغه همه مردم شده است تا جایی که آن را به عنوان یک مطالبه جدی از دولت‌مردان و دست‌اندرکاران امر درخواست می‌کنند و به خوبی می‌دانند توسعه این صنعت، تغییر در سطح زندگی آنان را رقم خواهد زد.

اکنون و در آستانه یک اتفاق بزرگ، اتفاقی که شاید حداقل تا ۱۰ سال آینده تکرار نخواهد شد، مردم انتظار دارند که از این فرصت بهترین بهره‌برداری صورت پذیرفته، ایران و به ویژه استان همدان سربلند از این میزبانی بیرون بیاید.


قطعا با سابقه ذهنی که از توان شرکت سیاحتی علی‌صدر به ویژه مدیران این شرکت وجود دارد و با همراهی نهادهایی، چون استانداری همدان و سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و استان و نیز با تکیه بر تجارب گذشته می‌توان خوش‌بین بود که بزرگ‌ترین رویداد گردشگری کشور در تراز بین‌المللی و درجه یک برگزار شود؛ و نکته پایانی این که برگزاری هرچه باشکوه‌تر این اجلاسیه نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و منسجم داشته و دارد که خوشبختانه بخشی از آن صورت پذیرفته و ادامه راه نیز با تلاش دوچندان مسئولین امر، کاری سخت و دشوار نخواهد بود. تنها اینکه یادمان باشد میزبانی از چنین اجلاسی شانس بسیار بزرگی بوده که ممکن است هر بازه زمانی چند ده سال یک‌بار سراغ ما بیاید. پس قدرش را بدانیم و برای بهتر برگزار شدنش تلاش فراوان کنیم که اگر چه راه سخت است، اما مقصد زیبا و دلنشین است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار