اگر دندان عقل در زمان مناسب و به صورت اصولی رشد کند میتواند در جویدن غذا به ما کمک کند، اما متاسفانه همیشه این اتفاق نمیافتد. برخی مواقع دندان عقل به صورت ناقص رشد می‌کند و گاهی نیز شکل نرمالی ندارد و محل آن نیز مساعد نیست. در این مواقع دندان عقل می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند که باید کشیده شود، ولی در حالتی که وضعیت دندان عقل نرمال باشد و جایگاه آن نیز مشکلی نداشته باشد نیازی به کشیدن ندارد.
کد خبر: ۶۵۶۲۵۸
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۳ 16 September 2018
ما در دهان خود سه دندان کرسی داریم که سومین دندان، دندان عقل نامیده میشود. به طور معمول اولین دندان کرسی در ۶ سالگی، دومین دندان کرسی بین ۱۲ تا ۱۳ سالگی و سومین دندان که دندان عقل نام دارد بین ۱۷ تا ۲۱ سالگی میروید و به همین دلیل آن را دندان عقل مینامند.

دندان عقل کجاست؟
۴ عدد دندان عقل در قسمت انتهایی فک که دو واحد در فک بالا و دو واحد در فک پایین وجود دارد. در تصویر زیر میتوانید جایگاه دندان عقل و نحوه قرارگیری آن را مشاهده کنید.


نحوه قرارگیری دندان عقل
 

نشانه‌های درد دندان عقل
۱. گوش درد، سردرد

۲. بلع دردناک

۳. گردن درد و غدد لنفاوی دردناک

۴. بوی بد دهان

۵. محدودیت در باز کردن دهان

۶. تورم، خونریزی یا درد لثه

انواع دندان عقل 
دندان‌های عقل ممکن است به صورت روییده، نیمه نهفته و یا دندان عقل نهفته باشند و حتی ممکن است اصلا وجود نداشته یا بیش از یک دندان عقل نهفته در هر سمت باشند. رویش دندان‌های عقل نیاز به وجود فضای کافی در استخوان فک دارد و اگر فضای کافی در قوس فکی وجود نداشته باشد دندان به صورت نهفته یا نیمه نهفته باقی میماند.


انواع دندان عقل
 
دندان عقل چه مشکلاتی میتواند برای شما ایجاد کند؟
التهاب لثه، پوسیدگی دندان عقل یا پوسیدگی دندان مجاور آن، از جمله مشکلاتی است که دندان‌های نهفته عقل می‌توانند ایجاد کنند. سایر مشکلات عبارتند از: تحلیل ریشه دندان آسیای دوم، تشکیل کیست‌ها و تومور‌های با منشأ دندانی در اطراف دندان عقل نهفته، تضعیف استخوان فک توسط یک دندان نهفته و عدم استحکام مکانیکی استخوان فک در برابر ضربه و نامرتب شدن و درهم ریختگی بقیه دندان‌های فک.

خارج کردن بدون دلیل دندان عقل، به خاطر احتمال آسیب به اعصاب توصیه نمی‌شود و تا زمانی که فضای کافی برای رویش دندان عقل وجود دارد، ضرورتی برای کشیدن آن وجود ندارد.

عوارض خاص و نادر کشیدن دندان عقل 
۱- عفونت
۲- آسیب دیدن تصادفی فک و دیگر دندان‌ها در طول جراحی
۳- درد شدید ناشی از عفونت (حفره دندانی خشک). حفره دندانی خشک به حالتی گفته می‌شود که لخته خون دلمه بسته روی زخم باز شود.
۴- بی‌حسی لب پایین یا زبان: این مشکل از آسیب دیدن عصب ناشی می‌شود و احتمال دائمی بودن آن وجود دارد، هر چند این احتمال پایین است.
۵- گرفتگی و خشکی فک: بیمار نمی‌تواند در مدت در حال التیام بودن زخم دهان را کامل باز کند.

هزینه جراحی دندان عقل نهفته و نیمه نهفته
هزینه عمل جراحی به تعداد دندان‌ها و میزان پوسیدگی و زمانی که میبرد بستگی دارد، اما طبق تعرفه‌های آزاد مراکز درمانی نظام پزشکی هزینه جراحی هر واحد دندان عقل نیمه نهفته ۴۷۶۰۰۰ تومان و برای دندان عقل نهفته ۶۳۶۰۰۰ تومان میباشد. 

جراحی دندان عقل به چه صورت است؟

تمام بافت و استخوان قرار گرفته روی دندان عقل با بهره‌گیری از تجهیزات تخصصی و پیشرفته جراحی برداشته می‌شود.

از وسایل مخصوص کشیدن دندان برای شل و لق کردن دندان و جدا کردن آن از بافت پیوندی حفره دندانی استفاده می‌شود.

پس از آن که دندان به حد کافی شل شد، جراح آن را با انبر (فورسپس) خارج می‌کند. این عمل هیچ دردی ندارد و بیمار فقط قدری فشار و لرزش حس می‌کند.

جراح برای این که بتواند دندان را خارج کند، باید آن را بشکند. شنیدن صدای ترک خوردن طبیعی است.

دندانپزشک برای بسته شدن بافت آن را بخیه می‌زند تا سریعتر جوش بخورد و التیام بیابد. بیمار موظف است تمامی دستورات و توصیه‌های جراح را به دقت رعایت کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار