رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر گفت: همزمان با برگزاری آیین شیره پزی سنتی مانیزان، همایش ملی خوشه برتر انگور نیز صبح روز پنجم مهرماه در دانشگاه ملایر برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۶۵۵۷۶۵
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۴ 16 September 2018
ابراهیم جلیلی گفت: روستای هدف گردشگری مانیزان آماده برگزاری نهمین دوره آیین شیره پزی سنتی است که هر سال گردشگران بسیاری را جذب می کند.

به گزارش ایرنا، جلیلی اظهار داشت: از 10 میلیارد ریال اعتباری که از محل شاخص توسعه اقتصادی به این شهرستان اختصاص پیدا کرد، 6 میلیارد ریال برای اجرای سه طرح در روستای مانیزان هزینه شد.

وی افزود: برای آسفالت معبر ورودی روستا به طول 600 متر اعتباری افزون بر 2 میلیارد ریال هزینه شد که هم اکنون این طرح اجرایی و به اتمام رسیده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر ادامه داد: احداث سرویس بهداشتی و آبرسانی به منطقه قلعه مانیزان یکی از نیازهای ضروری این آیین بود که امسال با اعتبار یک میلیارد و 750 میلیون ریال اجرایی شد.

جلیلی بیان کرد: آبرسانی به مانیزان به اتمام رسیده است و روند اجرایی احداث سرویس بهداشتی نیز بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی گفت: ساخت جایگاه برگزاری آیین شیره پزی سنتی مانیزان نیز از دیگر طرح های این روستا است که 2 میلیارد و 250 میلیون ریال اعتبار برای آن پیش بینی شد.

جلیلی ادامه داد: مساحت این جایگاه 2 هزار و 700 مترمربع است که مرحله نخست اجرای آن حدود 55 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر بیان کرد: با توجه به رونق گردشگری و استقبال بسیار مسافران و گردشگران از آیین شیره پزی سنتی مانیزان، اقامتگاه بوم گردی این روستا را در دست اقدام داریم که همزمان با هفته گردشگری راه اندازی می شود.

جلیلی همچنین ثبت جهانی انگور ملایر در سازمان فائو را اقدام دیگری در راستای رونق گردشگری منطقه دره جوزان و مانیزان عنوان کرد و افزود: 25 و 26 مهرماه امسال نمایندگان فائو برای بررسی نهایی پرونده ثبت جهانی انگور دره جوزان به ملایر سفر می کنند.

وی برپایی غرفه های عرضه و فروش سوغات و صنایع دستی ملایر و روستای مانیزان، بازدید از کارگاه های سنتی پخت شیره، برپایی مسابقه عکاسی با موضوع شیره پزی و طبیعت بکر مانیزان و نقادی را از جمله برنامه های پیش بینی شده در این آیین برشمرد.

جلیلی با اشاره به تقارن آیین شیره پزی سنتی مانیزان با ایام محرم اظهار داشت: به همین منظور برنامه هایی همچون تئاتر عاشورایی و تعزیه خوانی کلاسیک نیز در این آیین اجرا می شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر برگزاری کنفرانس ملی انگور و کشمش در چهارم و پنجم مهرماه در دانشگاه ملایر را از دیگر برنامه های شاخص این شهرستان عنوان و بیان کرد: این آیین ها همزمان با فصل برداشت انگور برگزار می شود.

جلیلی با بیان اینکه فصل برداشت انگور ملایر و خشک کردن انگور بهترین زمان برای بازدید گردشگران است، گفت: در این راستا تورهای یکروزه گردشگری توسط دفاتر خدمات مسافرتی همزمان با برگزاری این آیین در پنجم مهرماه دایر می شود.

وی ادامه داد: هم اکنون باغداران ملایری در منطقه دره جوزان ملایر در حال برداشت انگور هستند و روند برداشت، حمل و انتقال انگور و خشک کردن سبزه ها تا اواسط مهرماه ادامه دارد.

مانیزان واقع در منطقه دره جوزان ملایر، یکی از روستاهای هدف گردشگری شهرستان ملایر است که برگزاری آیین شیره پزی آن در سال 1390 ثبت ملی شد. 

امسال برای نهمین سال است که این آیین با حضور شمار زیادی از گردشگران در پنجم مهرماه برگزار می شود. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار