معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: بر اساس آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر چهار میلیون و ۳۰۰ هزارنفر در کشور تجربه مصرف مواد مخدر را دارند که ۱۰ درصد آن‌ها را زنان تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۶۵۴۸۱۹
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱ 13 September 2018
معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: بر اساس آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر چهار میلیون و ۳۰۰ هزارنفر در کشور تجربه مصرف مواد مخدر را دارند که ۱۰ درصد آن‌ها را زنان تشکیل می‌دهند.

به گزارش تابناک همدان، فرید براتی سده در جمع خبرنگاران با حضور در سازمان بهزیستی استان همدان افزود: یک هزار و ۲۸۲ مرکز بهبود و بازتوانی دارای مجوز در سراسر کشور وجود دارد که در آن خدمات مختلفی به معتادان ارائه می‌شود.
۱۱/۴ درصد مستمری مددجویان بهزیستی افزایش یافت / وضعیت نابسامان اقتصادی، بیکاری و فقرعامل اصلی افزایش اعتیاد در کشور/ ۱۰ درصد معتادان را زنان تشکیل می‌دهند

براتی‌سده با بیان اینکه ۴۵ تا ۵۰ هزار نفر در مراکز اقامتی ترک اعتیاد به سرمی‌برند، تصریح کرد: دوره اقامت در این مراکز ۲۱ تا ۲۸ روز است که تعرفه‌ها هر دو سال یکبار از طرف دولت تعیین و به وسیله معاون اول رئیس جمهور ابلاغ می‌شود.

وی وضعیت نابسامان اقتصادی، بیکاری و فقر را عامل افزایش تعداد مصرف کنندگان مواد مخدر و خرده فروشان دانست و افزود: خوشبختانه بهزیستی در بحث پیشگیری پیشگام و موفق بوده است.

براتی در ادامه  با بیان اینکه بیش از ۳ هزار منطقه حاشیه در کشور داریم، افزود: امسال ۵۰۰ منطقه را به عنوان طرح تحولی انتخاب کردیم که آموزش‌ها در این مکان‌ها انجام می‌شود.

براتی‌سده با بیان اینکه اولین گام در این طرح شناسایی محله و مشکلات محلات برای اجرای طرح است، افزود: به دنبال اعزام تیم‌ها به استان‌ها هستیم تا بتوانیم از امکانات موجود بیشترین بهره‌وری را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه رویکرد بهزیستی در انجام اقدامات پیشگیرانه یک رویکرد مردمی و اجتماع‌محور است، افزود: به‌طوریکه ۲۸۷ سازمان مردم‌نهاد در قالب تیم‌های اجتماع‌محور (CBO) در این زمینه داریم.

براتی سده در تشریح فعالیت تیم‌های اجتماع‌محور (CBO) افزود: بهزیستی مردم را در قالب تیم‌های اجتماع‌محور در محله‌های شهری، روستایی، کاری و آموزشی قرار می‌دهد به طوریکه در کشور نزدیک به ۵ هزار تیم اجتماع‌محور داریم که بالای ۱۵ میلیون نفر تحت پوشش بهزیستی و مردم را آموزش می‌دهند.

وی در بحث درمان و کاهش آسیب در سازمان بهزیستی نیز گفت: در حال حاضر ۱۱۸۲ مرکز بازتوانی دارای مجوز در کشور وجود دارد که تعدادی از مراکز بدون مجوزهستند.

براتی‌سده بابیان اینکه‌کاهش آسیب در سیاست‌های کلان رهبری نام برده شده است، افزود: کاهش آسیب، خدمت درحال است و خدمت آینده، برنامه ریزی برای ایجاد اشتیاق برای ترک است.

وی بااشاره به یکی دیگر از مراکز کاهش آسیب در کشور، گفت: SHELTER خوابگاه معتادانی است که مکانی برای گذرندان شب ندارند، این مراکز از اهمیت بالایی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی برخوردارند.

معاون‌پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی بااعلام تعداد مراکز موجود DIC و SHELTER درکشور، تشریح کرد: درمجموع ۱۴۰ مرکز DIC داریم که ۲۲ مرکز ویژه بانوان درحال فعالیت است همچنین درکل کشور ۹۲ مرکز SHELTER وجود دارد که از این تعداد،۲۷ مرکز ویژه بانوان است.

براتی سده بااشاره به وجود ۱۹ موبایل سِنتر در کشور، افزود: از این تعداد ۱۲ موبایل سنتر درتهران قرار دارد.

وی در قسمتی از سخنان خود با اشاره به عدم بیمه سلامت مراجعه کنندگان به مراکز اقامتی یا کمپ‌ها، گفت: تعداد زیادی از مراجعه‌کنندگان به این مراکز افراد محروم جامعه هستند که باید مورد توجه قرار گیرند به طوریکه امسال بیمه درمان معتادان ۷۴ میلیون تومان اختصاص داده شده است.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی به اختصاص یارانه به مبلغ نفری ۶۹۰ هزار تومان اشاره کرد و افزود: ۹۶ درصد خدمات معتادان در مراکز غیردولتی انجام می‌شود.

براتی‌سده بااشاره به حمایت بهزیستی بعداز بهبود معتادان در قالب ۱۶ مراکز توانمندسازی و صیانت، اظهار کرد: پس از بهبودیافتن، اگر فرد بهبودیافته‌مکانی برای رفتن نداشته باشند می‌توانند به این مراکز به مدت ۶ ماه مراجعه کنند و تحت آموزش مهارت‌های زندگی و فنی و حرفه‌ای قرار بگیرند.

وی در ادامه با بیان اینکه سالانه بیش از هزاران تن مواد مخدر در افغانستان تولید و نگه داری می‌شود، عنوان کرد: قاچاقچیان هر لحظه به دنبال عرضه این مواد به بازار‌های جهانی هستند و با توجه به همسایگی ایران و افغانستان، امکان ورود و نگه داری این مواد در کشور ما وجود دارد.

براتی سده  با بیان اینکه بخشی از فرایند کار در بخش پیشگیری و پیش‌دستی بر عهده سازمان بهزیستی است، عنوان کرد: ۱۱ هزار تن تریاک و هروئین در افغانستان دپو شده و از این کشور به بازار جهان عرضه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته ارتباط خوبی با آموزش و پرورش و تعاون، کار و رفاه اجتماعی داریم، بیان کرد: یکی از طرح‌هایی که به دنبال آن هستیم اجرای «طرح کیان» در خصوص پیشگیری از مصرف مواد مخدر در محیط ادارات است این طرح با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان بهزیستی در حال پیگیری است.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور همچنین به «طرح پازک» اشاره کرد و گفت: این طرح به منظور پیشگیری از مصرف مواد در بین زنان و کودکان در نقاط آسیب‌پذیر و یا حاشیه شهر‌ها است که در آن به طور مشخص بر روی زنان و کودکان در معرض آسیب و یا آسیب دیده متمرکز می‌شویم.

براتی سده با بیان اینکه از ۲۰ سال قبل بهزیستی پیشگام پیشگیری از مصرف مواد مخدر با رویکرد اجتماع‌محوری بوده است، یادآور شد: بهزیستی نقش تسهیل‌گری و برنامه‌ریزی را به عهده دارد.

مدیر کل بهزیستی استان همدان نیز در این جلسه از افزایش مستمری افراد تحت پوشش این اداره خبر داد و گفت: در سال جاری ۱۱/۴ درصد مستمری مددجویان بهزیستی افزایش یافته است.

حمید رضا الوند با اشاره به اینکه امسال سازمان بهزیستی کشور تمام افرادپشت نوبتی را به تعداد ۵۵ هزار نفر تحت پوشش خود در آورده است، افزود: سهم استان همدان ۵ هزار و ۴۶۷ نفردر ماه مرداد بود که مستمری دریافت کرده و شهریور نیز ۲ هزار نفر پشت نوبتی قرار دارند که این تعداد نیز مستمری بگیران افزوده خواهند شد.

وی در پایان با بیان اینکه در حال حاضر ۴۳ مرکز اقامتی میان مدت و کمپ داریم، تصریح کرد:امسال ۷ هزار و ۹۵۰ نفر از این مراکز خدمت دریافت کرده اند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار