کد خبر: ۶۵۳۷۷۶
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۸ 10 September 2018
این روز‌ها سران صهیونیست از مرگ ناگهانی ابومازن و شکست حزب جمهوری‌خواهان در انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا به‌شدت نگرانند چرا که این دو حادثه می‌تواند روند حرکتی آن‌ها را داخل فلسطین و عرصه منطقه و بین‌الملل متوقف کند.

 صهیونیست‌ها دوره دونالد ترامپ را برای خود فرصتی می‌دانند که دیگر تکرار نخواهد شد. ترامپ این خوشحالی را از زمان تبلیغات انتخاباتی‌اش برای صهیونیست‌ها فراهم کرد. زمانی که ترامپ به ریاست جمهوری رسید، موجی از شادی در محافل داخلی صهیونیست‌ها به‌راه افتاد و آن‌ها رسماً اعلام کردند، فلسطینی‌ها باید کشور فلسطینی را فراموش کنند. او با انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس، این شادی را تکمیل کرد. حال صهیونیست‌ها برنامه‌های دیگر خود را پیش می‌برند. اما با وجود این، وقایعی در حال وقوع است که موجبات نگرانی آن‌ها را فراهم کرده است و آن‌ها به‌رغم اینکه خود را بر مدار اقبال در حرکت می‌بینند به‌شدت از آن نگران هستند چرا که می‌تواند حرکت آن‌ها بر این مدار را به پایان برساند.

عاموس گیلبوعا، تحلیلگر ارشد روزنامه معاریو ــ که سابقه مشاورت نخست وزیر رژیم صهیونیستی را نیز دارد ــ در گزارشی از دو حادثه سخن می‌گوید که این روز‌ها صهیونیست‌ها را نگران کرده و می‌تواند سلسله برنامه‌های آن‌ها را قطع کند.

مرگ ابومازن

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان ــ که به ابومازن مشهور است ــ مهمترین کلید پیشبرد اهداف صهیونیست‌ها در کرانه باختری محسوب می‌شود. عملکرد ابومازن در این منطقه به‌گونه‌ای بوده است که بسیاری از مقامات صهیونیستی او را بهترین شریک خود معرفی می‌کنند. برخی خاخام‌های یهودی گفته‌اند او نعمتی است که یهوه به آن‌ها هدیه کرده است. مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرده‌اند هیچ کس نمی‌تواند پس از ابومازن جای وی را پر کند.

ابومازن رئیس هیئتی است که طی سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۳ در دوره‌ای که صهیونیست‌ها در کنفرانس مادرید حاضر نبودند هیئت فلسطینی اعزامی از ساف را به‌رسمیت بشناسند با صهیونیست‌ها طی ۱۲ دوره نشست سرّی در اسلوی نروژ در حال مذاکره بود.

همکاری تام دستگاه امنیتی تشکیلات خودگردان با صهیونیست‌ها در کرانه باختری ــ که با دستور مستقیم ابومازن صورت می‌گیرد ــ عملاً هر گونه اقدام علیه صهیونیست‌ها را در این منطقه غیرممکن ساخته است. همراهی او با صهیونیست‌ها طی دوره ریاستش بر تشکیلات خودگردان موجب شده صهیونیست‌ها نوار غزه را که محل تجمع هسته‌های مقاومت فلسطین است در محاصره قرار دهند و هر روز عرصه بر گروه‌های مقاومت تنگ‌تر شود. در حقیقت این ابومازن است که در کرانه باختری و نوار غزه اهداف صهیونیست‌ها را پیش برده است. او همان کسی است که با تأکید بر مقاومت مسالمت‌آمیز عملاً هرگونه اقدام مسلحانه را تقبیح و محکوم می‌کند و فقط بر مذاکره با صهیونیست‌ها تأکید دارد. از سوی دیگر پای میز مذاکره، آنچه صهیونیست‌ها خواسته‌اند رقم خورده است و او طی ۲۷ سال مذاکره با صهیونیست‌ها به این نقطه رسیده که امروز صهیونیست‌ها اصول فلسطینی را از مذاکرات حذف کرده‌اند و خواستار به‌رسمیت شناختن دولت یهودی از سوی تشکیلات خودگردان فلسطین هستند.

حال ابومازن در سن ۸۳ سالگی این روز‌ها وضع جسمانی خوبی ندارد و طی ماه‌های گذشته چند مرتبه به بیمارستان منتقل شده است. پشت سر او جمعی از مدعیان قدرت داعیه جایگاه وی را دارند. تحلیلگران صهیونیست در رسانه‌های خود به‌شدت این موضوع را انتشار می‌دهند که در صورت مرگ ناگهانی ابومازن، جنگ قدرت در کرانه باختری سر خواهد گرفت. اینکه این موضوع از سوی صهیونیست‌ها در حال تکثیر در رسانه‌های فلسطینی است به‌رغم اینکه می‌تواند یکی از احتمالات باشد، اما آنچه دقیق‌تر از این احتمال است این است که این پیگیری صهیونیست‌ها برای جهت دادن به افکار عمومی توجیهی است که آن‌ها را برای حضور خود در کرانه باختری پس از ابومازن آماده می‌کنند.

شکست جمهوری‌خواهان در انتخابات میان دوره‌ای کنگره 

دونالد ترامپ به‌دلیل اقدامات نامعقول و جنون‌آمیزش، با مشکلات متعددی در داخل آمریکا مواجه بوده است. به‌رغم اینکه حزب متبوع او اکثریت سنا و کنگره را از اواخر دوره اوباما در اختیار دارد، اما این روز‌ها برخی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد دموکرات‌ها در حال قدرت گرفتن در آمریکا هستند، بر همین اساس آن‌ها احتمالاً در انتخابات ماه نوامبر ۲۰۱۸ اکثریت را در دو مجلس از آن خود خواهند کرد.

پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات دو مجلس آمریکا یک معنی بیشتر نخواهد داشت و آن اینکه ترامپ در اجرای سیاست‌های خود با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهد بود. صهیونیست‌ها معتقدند به‌دلیل اختلاف ماهوی دموکرات‌ها با جمهوری‌خواهان و ترامپ در خصوص سیاست‌های خارجی‌اش، قطعاً ترامپ در صورت پیروزی دموکرات‌ها در سیاست خارجی‌اش با محدودیت‌های فراوانی روبه‌رو خواهد شد و به‌قولی دموکرات‌ها ترمز قطار سیاست خارجی ترامپ را خواهند کشید.

امروز بخش اعظم سیاست خارجی ترامپ در منطقه غرب آسیا در جریان است. ترامپ طی یک سال و اندی ریاست جمهوری‌اش، با نگاه صهیونیست‌ها به منطقه نگریسته و مطابق با اهداف آن‌ها به‌پیش رفته است لذا اگر قرار باشد سیاست خارجی ترامپ محدود شود بخش قابل توجهی از اهداف صهیونیست‌ها با مشکل مواجه خواهد شد. از آنجا که صهیونیست‌ها تنها با اهرم ایالات متحده همواره اهداف خود را پیش برده‌اند، اگر سیاست خارجی ترامپ توسط دو مجلس ایالات متحده محدود شود، صهیونیست‌ها پیش از آنکه شادی‌هایشان را تکمیل کنند مجبور خواهند بود دست از اهداف بلندپروازانه و متهورانه‌شان بردارند و به چانه زنی‌های گذشته با دولت‌های آمریکا مشغول شوند و با کمک لابی‌گری‌های دوره‌ای و مستمر بتوانند به بخشی از اهداف خود برسند.

تجربه دوره اوباما نشان داد که صهیونیست‌ها شاید در برخی موارد مجبور باشند حتی با ایالات متحده در بیفتند، چرا که دموکرات‌ها معتقدند امروز دیگر منافع آمریکا با منافع رژیم صهیونیستی با هم منطبق نیست و به‌رغم اعلام همپیمانی استراتژیک با صهیونیست‌ها دیگر حاضر نیستند هم‌چون ترامپ تمام خواسته‌های صهیونیست‌ها را عملی کنند.

جمع‌بندی

مرگ ناگهانی ابومازن و شکست حزب جمهوری‌خواه در انتخابات دو مجلس ایالات متحده، دو مسئله‌ای است که این روز‌ها موجب هراس صهیونیست‌ها شده است، چرا که صهیونیست‌ها با تکیه بر ابومازن اهداف خود را داخل فلسطین و با تکیه بر ترامپ در منطقه و نظام بین الملل به‌پیش برده‌اند. حال اگر در مقطع کنونی هر یک از دو واقعه نامبرده به‌وقوع بپیوندد قطعاً اجرای برنامه‌های صهیونیست‌ها با مشکل جدی مواجه خواهد شد، لذا آن‌ها به‌شدت نگران وقوع این دو واقعه هستند.

البته صهیونیست‌ها نگرانی‌های دیگری دارند که هراس محو آن‌ها را با خود دارد، اما به‌جهت اینکه این دو واقعه در کوتاه‌مدت امکان وقوع دارند و هم اینکه خود نویسندگان صهیونیست آن را منتشر کرده‌اند توجه به این دو نگرانی این روز‌های صهیونیست‌ها می‌تواند مهم و قابل توجه باشد.

منبع :تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار