رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: در حال حاضر انبه و موز از میوه‌های لوکس محسوب می‌شوند و افزایش نرخ دلار ثانویه که ۳۲۰۰ تومان بوده به ۸۰۰۰ تومان باعث افزایش قیمت شده به طوریکه موز چیکیتا قبلا ۵۰۰۰-۵۲۰۰ تومان بوده و حالا ۱۱۰۰۰ تومان شده که ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است، اما با توجه به اینکه مراحل نگهداری و رسیدگی به آن در داخل صورت می‌گیرد باعث تعدیل قیمت می‌شود.
کد خبر: ۶۵۲۷۷۷
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۵ 09 September 2018
علیرضا شجاعی درباره گرانی میوه در بازار گفت: بسته‌بندی و توزیع محصولات کشاورزی مانند محصولات صنعتی ساماندهی نشده و این کار نظارت بر بازار این محصولات را سخت کرده است.

به گزارش ایسنا، شجاعی درباره نظارت بر تخلفات میادین میوه و تره‌بار همدان اظهار کرد: نظارت کالا‌هایی که در حوزه اختیار ماست از نرخ نسبتا ثابتی برخوردار است، اما باید دانست که نظارت بر میوه و تره‌بار مانند نظارت بر محصولات صنعتی نیست چرا که یک محصول صنعتی که دارای بارکد و قیمت مشخص است، در همه جا همان قیمت را دارد، اما میوه و تره‌بار دارای این نظام بسته‌بندی و توزیع نیست.

وی در رابطه با درجه‌بندی میوه‌ها در میدان‌بار همدان عنوان کرد: با توجه به اینکه محصولات کشاورزی نظام توزیع مشخصی ندارند درجه‌بندی آن‌ها در میدان‌بار صورت می‌گیرد و ملاک برای درجه یک دانستن آن به طور مثال درشت بودن میوه و در یک ردیف چیده شدن آن است در حالیکه امکان دارد از نظر کیفی از میوه‌های ریزتر هم کیفیت پایین‌تری داشته باشد.

شجاعی در رابطه با افزایش قیمت میوه اعلام کرد: برای قیمت‌گذاری عموما به قیمت عرف بازار توجه می‌شود؛ به عنوان مثال با توجه به قیمت همان جنس در شهر‌های اطراف مانند زنجان، مرکزی، کردستان و لرستان قیمت را کمی بالاتر یا پایین‌تر تعیین می‌کنیم، اما به هرحال میوه به صورت فله از نواحی مختلف وارد می‌شود و کشاورزانی که محصولاتش را خودش به میادین و بازار‌ها می‌رسانند هزینه‌های مالیات، عوارض شهرداری و ... را نمی‌پردازند.

وی در رابطه با دستفروشان و چرخی‌های میوه موجود در خیابان باباطاهر و شهدا نیز خاطرنشان کرد: قیمت میوه‌هایی که دستفروشان می‌فروشند با وجود کیفیت بالایی که دارد، مبلغ کمتری دارند و این به علت کاهش عوامل هزینه‌زا برای فرد است.

شجاعی درباره میوه‌های وارداتی گفت: با توجه به بالا رفتن نرخ ارز هیچ میوه‌ای چه قانونی و چه به صورت قاچاق وارد کشور نمی‌شود مگر موز و انبه که همواره به صورت عام و همیشگی وارد می‌شده و در شرکت‌های نگهداری آن طبق دستورالعمل‌ها قیمت‌گذاری و درجه‌بندی می‌شود و انبه هم بدین صورت است چرا که اگر مستقیم از هند وارد ایران شود، خراب شده و از بین می‌رود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار