مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید اظهار داشت: ما در برخی مناطق کشور مشکل تامین سرمایه نداریم بلکه متاسفانه افراد توانمندی که بتوانند طرحی مناسب با توسعه جوامع محلی و زنجیره ارزش روستا داشته باشند، نداریم و نیازمند توانمندسازی افراد هستیم.
کد خبر: ۶۵۱۹۴۰
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۴ 06 September 2018

نوراله زاده، مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در همایش تخصصی تعاون، کشاورزی، روستا ضمن تشریح مدل‌های حمایتی صندوق کارآفرینی امید از جوامع روستایی اظهار داشت: تزریق منابع مالی به تنهایی برای توسعه روستایی کافی نیست و توانمندسازی و توان افزایی لازمه این امر می‌باشد.

به گزارش تابناک همدان به نقل از روابط عمومی صندوق کارآفرینی امید؛ نوراله زاده در این همایش که با حضور دکتر کیخا رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، کلانتری معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دکترحسین نژاد مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون و دکتر مهدیان مدیرعامل بانک توسعه تعاون برگزار شد، به بررسی مبانی نظری طرح‌های صندوق، مفهوم روستای بدون بیکار و نقش تعاون در توسعه روستایی پرداخت.

وی گفت: مدل‌های حمایتی صندوق در هر روستا متناسب با ساختار و بافت فرهنگی همان روستا تدوین شده است و ما یک دستورالعمل یکسان برای تمامی روستا‌ها نداریم.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید ارتقای سطح مشارکت و سرمایه اجتماعی، رشد و شکوفایی اقتصاد محلی روستا، توسعه کارآفرینی و گسترش فرصت‌های اشتغال، کاهش هزینه کسب و کار‌های روستایی به دلیل فعالیت‌های گروهی، بهره وری تولید و تشویق ایجاد کسب و کار‌های جدید را از جمله نقش‌های شکل گیری تعاونی‌ها در جامعه روستایی دانست.

نوراله زاده تقویت سرمایه‌های اجتماعی، توانمندسازی، ظرفیت سازی و نهادسازی را به عنوان مسیر دستیابی به جایگاه مورد انتظار در تعاونی‌های روستایی و دستیابی به توسعه پایدار روستایی عنوان کرد.
وی افزود: اگر بخواهیم تعاون سهم و نقش خود را در جامعه روستایی به خوبی بدست بیاورد باید یک بازآفرینی در این حوزه داشته باشیم. امروزه توسعه روستایی بیش از هر چیزی در گرو توسعه سرمایه اجتماعی از طریق تعهد، همیاری، مشارکت و اعتماد است.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید اظهار داشت: ما در برخی مناطق کشور مشکل تامین سرمایه نداریم بلکه متاسفانه افراد توانمندی که بتوانند طرحی مناسب با توسعه جوامع محلی و زنجیره ارزش روستا داشته باشند، نداریم و نیازمند توانمندسازی افراد هستیم.
 
تزریق منابع مالی به تنهایی برای توسعه روستایی کافی نیست
 نوراله زاده گفت: استان سیستان و بلوچستان از جمله این مناطق است که مشکل کمبود طرح‌های موفق را دارد. با این حال ما در شهرستان زابل، روستای میر را به عنوان روستای هدف طرح روستای بدون بیکار شناسایی کردیم و در روز گذشته به اتفاق دکتر ربیعی از این طرح بازدید کردیم و ۶۰ طرح را در این روستا با مشارکت همکاران صندوق استان و روستائیان شناسایی کردیم و مورد حمایت قرار دادیم.

وی افزود: توانمندسازی یک فرآیند تدریجی است که با ارتقاء مهارت، آگاهی، ایجاد باور و اعتمادسازی شکل می‌گیرد. بعضاَ مردم باور ندارند که دولت تسهیلات صفر درصد پرداخت کند. در حالی که در روز گذشته ما در شهر‌های میرجاوه، خاش و... استان سیستان و بلوچستان ۲۰ میلیارد تومان طرح افتتاح کردیم که با تسهیلات صفر درصد صندوق کارآفرینی امید آغاز به کار کرده اند.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در ادامه در تشریح رویکرد‌های اجتماعی صندوق در توسعه روستایی به طرح صندوق‌های خرد محلی اشاره کرد و اظهارداشت: صندوق کارآفرینی امید بیش از ۸۰۰ صندوق خرد محلی در ۸۰۰ روستا در سراسر کشور ایجاد کرده است که این صندوق‌های مرتب در حال شارژ شدن هستند و بسیار کارگشای روستاییان می‌باشند.

نوراله زاده درخصوص فعالیت‌های صندوق در ایجاد نهاد‌های موثر در توسعه کارآفرینی روستایی به ایجاد اتاق فکر روستایی و شبکه همکاری بین فعالین روستایی اشاره کرد و گفت: روستای زردویی از جمله روستا‌هایی است که هر دو مدل با همکاری صندوق در آن اجرایی شده اند.

در این همایش همچنین از تعاونی‌های روستایی و اتحادیه‌ها و تشکل‌های برتر سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران قدردانی به عمل آمد.
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار