کنفرانس «همدان، پایتخت گردشگری کشور‌های آسیایی» در استان همدان پایان یافت.
کد خبر: ۶۴۹۳۰۹
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۵ 30 August 2018
کنفرانس «همدان، پایتخت گردشگری کشور‌های آسیایی» پایان یافت.

به گزارش مهر، آئین پایانی کنفرانس بین‌المللی گردشگری کشور‌های آسیایی با حضور دبیرکل مجمع گفت‌وگو‌های کشور‌های آسیایی، میهمانان خارجی، معاون دفتر تبلیغات و بازاریابی سازمان میراث فرهنگی، مسئولان استانی، فعالان گردشگری و خبرنگاران برگزار شد.

آئین پایانی این اجلاس بین‌المللی همراه با مارش نظامی، رونمایی از بیانیه اجلاس، قرائت بیانیه به دو زبان فارسی و انگلیسی و اهدای تاج گل به مقام شامخ بوعلی سینا برگزار شد.

در ادامه مراسم بیانیه پایانی کنفرانس بین‌المللی همدان پایتخت گردشگری آسیایی ۲۰۱۸ به شرح زیر قرائت شد.

جمهوری اسلامی ایران، یکی از اعضای فعال مجمع گفت‌وگوی همکاری‌های آسیا، در کنفرانسی که به مناسبت انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری کشور‌های آسیایی در سال ۲۰۱۸ و با حضور نمایندگانی از ۱۶ کشور برگزار شد، پیام صلح و دوستی خود را به تمامی کشور‌های دنیا ارسال می‌کند.

گردشگری به عنوان ابزاری برای گفت‌وگوی سازنده میان تمدن‌ها می‌تواند به بسط روابط فرهنگی، بهبود وضعیت اقتصادی جوامع محلی، ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و تقویت دوستی میان کشور‌های آسیایی که دارای تمدن کهن و مشترک هستند، کمک شایانی کند.

از اهداف تدوین شده در شکل‌گیری مجمع گفت‌وگوی آسیا، ایجاد انسجام و همکاری قوی میان کشور‌ها با هدف افزایش قدرت و نقش آن‌ها در سیر تصمیمات جهانی و تاکید بر نقاط مشترک و رفع اختلافات میان آنهاست.

گردشگری همواره به عنوان پل ارتباطی میان ملت‌ها به توسعه روابط ماندگار در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، زمینه‌ای برای تحقق دوستی‌ها بوده است.

توانمندی‌های فرهنگی، طبیعی و تاریخی موجود در کشور‌های آسیایی، قابلیت بسیار بالایی در امر توسعه گردشگری در آن‌ها ایجاد کرده است.

استفاده از تجربیات موفق در نشست‌هایی مانند کنفرانس بین‌المللی همدان ۲۰۱۸ می‌تواند به معرفی بهتر این ظرفیت‌ها و همین طور بازتاب آن‌ها در سطح بین‌المللی کمک کند و لذا شرکت‌کنندگان در کنفرانس بین‌المللی همدان ۲۰۱۸، بر برگزاری رویداد‌های تخصصی در حوزه گردشگری و مشارکت فعال کشور‌های عضو ACD در رویداد‌های یکدیگر تاکید کردند.

همدان پایتخت اولین تمدن شکوهمند آریایی و زادگاه شکل‌گیری تمدن بزرگ ایرانی، همواره محور تحولات و رویداد‌هایی بوده که این قاره کهن به خود دیده است.

ظهور بزرگانی، چون بوعلی‌سینا نامدارترین پزشک سده‌های اول دوره اسلامی و صاحبان علم و ادب مانند باباطاهر، این شهر را به یکی از تاثیرگذارترین مراکز رشد و بالندگی فرهنگ ایرانی و اسلامی تبدیل کرده است.

برخورداری از جاذبه‌های طبیعی فراوان مانند غار علیصدر که یکی از بزرگترین غار‌های آبی جهان است و نیز توانمندی بالای هنرمندان در خلق آثار صنایع‌دستی ارزشمند و کم نظیر، این شهر را مهیای پذیرش گردشگرانی با سلایق مختلف کرده است.

انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیایی در سال ۲۰۱۸ توسط ACD، توانست نقش موثری در معرفی این شهر به عنوان مقصد جدیدی در گردشگری آسیا ایفا کند؛ لذا شرکت‌کنندگان در کنفرانس بین‌المللی ۲۰۱۸ بر تعامل و همکاری و انتقال تجارب و هم افزائی بین شهرهائی که از سوی ACD به عنوان پایتخت گردشگری آسیایی انتخاب می‌شوند تاکید کردند و همدان آمادگی خود را برای ایجاد دبیرخانه دائمی پایتخت‌های گردشگری آسیائی (ATC) اعلام کرد.

گردشگری روستایی به عنوان یک ابزار کارآمد توسعه پایدار، می‌تواند بر مبنای میراث ناملموس، تنوع فرهنگی، سبک زندگی، فرهنگ غذائی، آداب، سنن، معماری، لباس و موسیقی، محصولات متنوعی را برای سلائق و علائق مختلف گردشگران فراهم کند.

اگرچه اغلب کشور‌های دنیا دارای تجارب ارزشمندی در توسعه گردشگری روستائی هستند، لیکن وجود روستا‌های بی‌شماری با ویژگی‌های منحصر به فرد و دارا بودن ظرفیت‌های توسعه در نقاط مختلف جهان، ایجاد شبکه‌ای برای انتقال تجربیات موفق کشور‌های پیشرو در حوزه گردشگری روستائی را ضروری می‌کند؛ لذا شرکت‌کنندگان در کنفرانس بین‌المللی همدان ۲۰۱۸ بر تشکیل شبکه جهانی روستا‌های گردشگری تاکید کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار