رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان همدان از ثبت ۷۵۰ موقوفه همدان در سامانه جامع بانک اطلاعاتی خبر داد؛ و گفت: با راه اندازی این سامانه شفافیت خوبی در موقوفات به وجود آمده است.
کد خبر: ۶۴۷۷۰۸
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۸ 26 August 2018
رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان همدان از ثبت ۷۵۰ موقوفه همدان در سامانه جامع بانک اطلاعاتی خبر داد؛ و گفت: با راه اندازی این سامانه شفافیت خوبی در موقوفات به وجود آمده است.

به گزارش تابناک همدان، حجت‌الاسلام سیدعلی حسینی در نشست خبری خود به معرفی سامانه جامع و بانک اطلاعاتی موقوفات و اماکن متبرکه پرداخت و گفت: از سال ۸۸ سامانه‌ای به صورت آزمایشی برای همه اطلاعات موقوفات راه اندازی شد و در حال حاضر همه اطلاعات لازم درباره املاک موقوفات در این سامانه ثبت شده است.
 
 
۷۵۰ موقوفه و ۹۵۰۰ رقبه در سامانه جامع اطلاعاتی اوقاف همدان ثبت شده است
 
وی با بیان اینکه بازنویسی و بازخوانی موقوفات انجام شده و در این سامانه بارگذاری شده است، افزود: در حال حاضر اطلاعات رقبات و مستاجرین موقوفات وارد سامانه شده است و تاکنون اطلاعات ۷۵۰ موقوفه همدان به همراه ۹۵۰۰ رقبه در سامانه جامع اوقاف و امور خیریه کشور ثبت شده است.

حسینی با اشاره به اینکه ۹ هزار مستاجر از موقوفات اداره اوقاف استفاده می‌کنند افزود: اجاره بیش از ۲ هزار سند به پایان رسیده و اسناد آن منقضی شده است که با صدور فیش جدید باید اجاره بهای آن توسط مستاجران پرداخت شود.
 
وی تصریح کرد: این سامانه کمک شایانی در دسته بندی و مدیریت موقوفات اوقاف داشته و به صورت آنلاین تمامی اطلاعات از قبیل: درآمد، هزینه، مدت اعتبار اجاره نامه، تعداد موقوفات و بسیاری از موارد دیگر را مشخص می‌کند.

حسینی خاطرنشان ساخت: موقوفات به دو دسته انتفاعی و منفعتی تقسیم می‌شود.

وی با بیان اینکه موقوفات انتفاعی شامل مساجد، حسینیه‌ها، تکیه‌ها و عباسیه‌ها هستند که درآمدی از آن‌ها حاصل نمی‌شود و تنها برای داشتن آمار در سامانه ثبت شده است، افزود: برای اجاره موقوفات منفعتی قیمت آن توسط واقف مشخص شده که از محل درآمد در جا‌هایی دیگر هزینه شود.

حسینی درباره درمانگاه موقوفه بها الملک نیز گفت: خوشبختانه بخش قلب این مجموعه راه‌اندازی و دستگاه اکو نیز خریداری شده است تا اینگونه اهالی ۳۲ روستای هدف واقف خیر اندیش این موقوفه بتوانند از خدمات بیشتری بهره‌مند شوند.

 رییس اداره اوقاف و امور خیریه همدان با اعلام اینکه سال گذشته ما ۱۵۰ میلیون تومان درآمد مازاد در این درمانگاه داشتیم بیان کرد: تلاش کردیم با اخذ مجوز‌های لازم این درآمد صرف بیماران صعب العلاج، سرطانی و سخت درمان شود.

وی ابراز کرد: در تفاهم نامه‌ای با دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز موفق شدیم تعداد ۱۰ بیمار سرطانی را در روستا‌های هدف موقوفه بهاالملک شناسایی کرده و برای هریک کمک هزینه درمان پرداخت کنیم.

حسینی درباره اقدامات اوقاف در عرصه تسهیل ازدواج جوانان نیزگفت: در حال حاضر در راستای مصوبات سفر مقام معظم رهبری در سال ۸۳ با ورود اوقاف و امور خیریه ۱۲۰ باب منزل در شهرک مدنی احداث شده و زوجین واجد الشرایطی که بتوانند معرفی نامه‌ای ازدستگاه‌های مربوطه بیاورند می‌توانند به مدت ۳ سال از این ظرفیت استفاده کنند.

رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان همدان در پایان با اشاره به وضعیت موقوفه شاهزاده حسین (ع)، خاطرنشان کرد: با تلاش مدیرکل اوقاف و نمایندگان همدان در مجلس، جلساتی در سطح وزرای اقتصاد و دارایی و رئیس بانک مرکزی برگزار شد و نتایج خوبی به دست آمده است.

وی با تاکید بر اینکه قرار بر این است اداره اوقاف شهرستان اسنادی را معرفی کند به منظور تحویل ساختمان اوقاف برای تبدیل به مکان فرهنگی، گفت: قرار است هفته‌های آینده اسناد و مدارک ارائه شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار