کد خبر: ۶۴۶۸۵۷
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۰ 24 August 2018
ابوعلی سینا دانشمند پرآوازه ایرانی از برجسته‌ترین چهره‌های جهانی در عرصه پزشکی است که کتاب‌های او تا مدت‌ها در دانشگاه‌های مطرح جهان تدریس می‌شد و همچنان آرامگاه وی میزبان علاقه‌مندان است.
 
 از میدان بوعلی سینا تا آرامگاه راهی نیست، هستند گردشگران داخلی و خارجی که کیلومتر‌ها راه را می‌پیمایند تا برای عرض ادب به ساحت حکیم بزرگ ایرانی لحظاتی را در اینجا سپری کنند.

آرامگاه ابوعلی سینا بنای یادبود شیخ‌الرئیس ابن‌سینا؛ فیلسوف، دانشمند و پزشک مشهور ایرانی است که در میدان بوعلی سینا در مرکز شهر همدان قرار دارد و این روز‌ها میزبان گردشگران و مهمانانی است که برای ادای احترام به این دانشمند برجسته راهی همدان شده‌اند.

بنای ابتدایی آرامگاه ابوعلی سینا در زمان قاجاریه ساخته شد و آرامگاه جدید به مناسبت هزارمین سالروز تولد این دانشمند بزرگ، توسط انجمن آثار ملی ایران ساخته و در سال ۱۳۳۳ خورشیدی افتتاح شد. نقشه آرامگاه بر اساس قدیمی‌ترین بنای تاریخ‌دار اسلام در ایران یعنی گنبد قابوس (در استان گلستان) که از شاهکار‌های معماری به شمار می‌آید، کشیده شده است.

تنها اختلاف ظاهری این بنا با گنبد قابوس در این است که گنبد قابوس ۱۰ تَرک، ولی آرامگاه بوعلی ۱۲ تَرک دارد و وجود ۱۲ ستون نشان‌دهنده ۱۲ رشته دانشی است که ابن‌سینا بر آن‌ها احاطه داشته است.

روی خط تصاویر و فیلم سری به آرامگاه بوعلی سینا می‌زنیم.

نام: حسین بن عبدالله بن سینا

تاریخ و مکان ولادت: یک شهریور ۳۵۹ ه. ش. (۳۷۰ ه. ق) - بخارا

تاریخ و مکان وفات: ۲ تیر ۴۱۶ (اول رمضان ۴۲۸ ه. ق) - همدان

لقب: شیخ‌الرئیس، ابوعلی سینا، پور سینا

عوامل شهرت: از بزرگ‌ترین اندیشمندان و دانشمندان پزشکی، فیلسوف و نویسنده دانشنامه علمی- فلسفی «شفا»، مشهورترین دانشمند تاریخ ایران، شاعر، کارشناس علم موسیقی

بوعلی سینا نادره دوران

آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی رئیس بنیاد علمی فرهنگی بوعلی سینا بابیان اینکه بوعلی سینا نادره دوران است، اظهار داشت: ابوعلی سینا از نظر شخصیت در حدی بود که امام خمینی (ره) فرمودند: در کل قلمرو کره زمین بوعلی سینا یک شخصیتی است که از علمی، فرهنگی، پزشکی و همه فنون نظیر ندارند این سخن از شخصیتی مانند امام بسیار مهم است.

وی افزود: همه ما وظیفه داریم این شخصیت ممتاز جهانی را هم بهتر بشناسیم و هم بتوانیم آن را بشناسانیم، چون این‌ها سند، شناسنامه و هویت ما هستند، دنیای امروز همدان را با نام بوعلی سینا می‌شناسد، متأسفانه در ایران ما آن‌چنان که می‌بایست عظمت این انسان را به دنیا نتوانسته‌ایم معرفی کنیم.

رئیس بنیاد علمی فرهنگی بوعلی سینا بابیان اینکه دنیا بوعلی را مصادره کرده است، گفت: عرب‌ها می‌گویند بوعلی سینا ایرانی نیست به دلیل اینکه کتاب‌هایش را عربی نوشته، ترک‌ها از ۴۰ سال قبل یک تندیس بزرگی از جناب ابن‌سینا ساخته‌اند و آن را به عنوان فرزند پرافتخار ترک به دنیا معرفی می‌کنند.

بوعلی سینا فارسی‌زبان است

طه‌محمدی خاطرنشان کرد:، ولی شواهد فراوانی وجود دارد که بوعلی سینا فارسی‌زبان هستند و سروده‌های به زبان فارسی ایشان و زادگاهشان همه گواهی بر فارس زبان بودن بوعلی سینا هستند.

هویت ایرانی شیخ‌الرئیس، چون آفتاب درخشان است و با تحریف و تغییر موذیانه نمی‌توان بوعلی و کارنامه علمی او را خارج از جغرافیای ایران دانست
رئیس بنیاد بوعلی سینا گفت: هویت ایرانی شیخ‌الرئیس، چون آفتاب درخشان است و با تحریف و تغییر موذیانه نمی‌توان بوعلی و کارنامه علمی او را خارج از جغرافیای ایران دانست.

وی بابیان اینکه ما باید مفاخر خود در حدی که شایستگی دارند تکریم کنیم، بیان کرد: مردم از عقل، علم، ادب و دیانت این مفاخر الگو می‌گیرند، بوعلی سینا با عمر بسیار کم و در ناامنی که وجود داشته تعداد بسیار زیادی کتاب نوشته است.

رئیس بنیاد علمی فرهنگی بوعلی سینا عنوان کرد: لحظه‌لحظه‌های زندگی بوعلی سینا برای جهان درس است بنده در حالات ایشان می‌خواندم که هر ۳ روز یک‌بار قرآن کریم را ختم می‌کردند در مسائل پیچیده وضو می‌گرفتند می‌رفتند مسجد با همه وجود دو رکعت نماز می‌خواندند و مشکل علمی‌شان حل می‌شد.

طه‌محمدی یادآور شد: بوعلی سینا همه علوم را تولید کردند و علوم وارداتی نداشتند در حمله افغان به مرکز حکومت ایران بسیاری از نوشته‌های بوعلی سینا در آتش سوخت و ما باید آثار بوعلی سینا از همه کشور‌های دنیا را جمع‌آوری کنیم.

وی بابیان اینکه دنیا باید بداند بوعلی سینا چه شخصیتی بوده است، گفت: بوعلی سینا افتخار همدان، ایران و افتخار مکتب شیعه است که چنین شخصیتی دارد که امروز عالم به وجود او مباهات می‌کنند و ما باید دین خود را به این شخصیت ادا کنیم.

رئیس بنیاد علمی فرهنگی بوعلی سینا افزود: اگر ما بوعلی را به جهانیان معرفی کنیم ایران اسلامی و مکتب شیعه را معرفی کرده‌ایم.

آیین ادای احترام به ابن سینا روز سوم شهریور برگزار می‌شود

رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی نیز با اشاره به مراسم بزرگداشت ابن‌سینا و روز پزشک در تقویم رسمی کشور در اول شهریور ماه، گفت: با توجه به تعطیلات مرتبط با عید سعید قربان، ستاد هماهنگی استانی تصمیم گرفت آیین ادای احترام به ابن سینای بزرگ روز سوم شهریور ۱۳۹۷ در آرامگاه این حکیم و طبیب جهانی برگزار شود.

‌توکل دارایی افزود: رونمایی از تصحیح کتاب اول قانون در طب ابن‌سینا، ادای سوگند پزشکی دانشجویان، رونمائی از دفترچه جدید تامین اجتماعی با تصویر بوعلی‌سینا و اهدای فاتحه و شاخه گل توسط حاضران به آرامگاه شیخ‌الرئیس، جزء برنامه‌های این روز است.

وی با دعوت از اهالی رسانه برای حضور در این مراسم گفت: اهمیت برگزاری آیین احترام به ابوعلی سینا در سال جاری با توجه به اخبار مصادره و تصاحب نام و میراث ابن‌سینا توسط برخی همسایگان، وظیفه اطلاع رسانی در این‌باره را دو چندان می‌کند؛ بنابراین گزارش سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا قائم مقام وی، دکتر خدادوست رئیس دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت و تنی چند از استادان طب سنتی از تهران، دکتر حسن بلخاری، رئیس انجمن آثار و مفاخر کشور، دکتر نجفقلی حبیبی، استاد دانشگاه و مصحح کتاب قانون، دکتر نوربخش رئیس سازمان تامین اجتماعی کشور، آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی نماینده، ولی فقیه در استان و رئیس بنیاد بوعلی‌سینا، مهندس محمدناصر نیکبخت استاندار همدان و معاونان وی، روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی، بوعلی‌سینا، پیام نور و آزاد اسلامی به همراه هیئت علمی و مدیران کل ادارات فرهنگی و اجرایی استان همدان و جمع زیادی از علاقه‌مندان و دوستداران شیخ‌الرئیس در این آیین به ابن‌سینا ادای احترام می‌کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان هم نیز با تأکید بر حمایت از فعالیت‌های پژوهشی درخصوص معرفی مفاخر و بزرگان، گفت: تصرف مفاخر ایران توسط سایر کشور‌ها در سال‌های اخیر شدت گرفته و برای مقابله با این امر به برنامه‌ریزی اصولی نیاز است.

استفاده از ظرفیت‌های پژوهشگران و محققان

علیرضا درویش‌نژاد افزود: برگزاری بزرگداشت برای بوعلی سینا لازم است، اما کافی نیست و باید با استفاده از ظرفیت‌های پژوهشگران و محققان در این زمینه، ابن سینا را آنگونه که شایسته است به جهان معرفی کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان باتاکید بر اینکه بوعلی سینا را باید در دل کودکان جای دهیم تا در آینده حافظ و میراث دار خوبی برای داشته‌های فرهنگی کشورمان باشند، گفت: آیین تولد بوعلی سینا را در قالب برنامه‌هایی شاد و مفرح برای کودکان و نوجوانان اجرا خواهیم کرد.

وی بابیان اینکه روزانه گردشگران بسیاری از سراسر ایران و جهان به آرامگاه بوعلی سینا می‌آیند و با مفاخر و دانشمندان این خطه آشنا می‌شوند، اما کودکان هیچ درک و تصوری از بوعلی سینا ندارند، عنوان کرد: شخصیت بوعلی سینا، مقبره، موزه، کتابخانه و دیگر بخش‌های آرامگاه این فیلسوف نامی برای کودکان خشک و ناملموس است و با اجرای برنامه‌های شعر، تئاتر‌های عروسکی، تهیه کیک تولد و برش آن توسط کودکان می‌توان بوعلی سینا را در ذهن کودکان ماندگار کرد.

رونمایی از کتاب «تصحیح قانون بوعلی سینا»

در همین خصوص رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان در گفتگو با خبرنگار مهر از برگزاری برنامه‌های روز پزشک در همدان خبر داد و عنوان کرد: روز چهارشنبه مصادف با ۳۱ مردادماه و یک روز قبل از روز رسمی انتخاب شده به عنوان روز پزشک؛ در مراسمی نمادین شماری از پزشکان همدان به دیدار یکی از پزشکان پیشکسوت می‌روند و با تبریک این روز به وی از بیانات ارزشمند وی بهره می‌برند.

سیدحبیب الله موسوی بهار بابیان اینکه روز پنج شنبه یکم شهریورماه از ساعت ۲۰:۳۰ مراسم روز پزشک در سالن همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی برگزار می‌شود، گفت: در این مراسم از ۵ پزشک پیشکسوت استان همدان تجلیل خواهد شد.

وی بابیان اینکه نفراتی که برای تجلیل انتخاب شده اند پزشکانی هستند که سال‌ها در حرفه پزشکی خدمات قابل توجهی را به مردم ارائه داده‌اند، گفت: مراسم ادای احترام به مقام شامخ بوعلی سینا روز شنبه سوم شهریورماه ساعت ۷:۳۰ صبح با حضور مقامات کشوری و استانی در آرامگاه این حکیم فرزانه برگزار می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه در این برنامه کتاب «تصحیح قانون بوعلی سینا» نوشته دکتر نجف‌قلی حبیبی رونمایی می‌شود، گفت: رونمایی از دفترچه بیمه تامین اجتماعی با عکس حکیم ابوعلی سینا با حضور مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیز در برنامه است.

موسوی بهار بابیان اینکه مراسم آیین ادای احترام به مقام بوعلی‌سینا و قرائت سوگندنامه ۶۰ پزشک با حضور مسئولان استانی و کشوری، استادان، اعضای هیئت علمی و پزشکان دانشگاه برگزار خواهد شد، گفت:جشنواره طب ایرانی با عنوان «طب سینوی» نیز در ۴ محور پژوهش، آموزش، درمان و ثبت اختراع و تولید محصول برگزار می‌شود.

حکیم و طبیب و نابغه‌ای کم‌نظیر

بنابراین گزارش در خصوص وضع اخلاقی و علمی و پزشکی ابن‌سینا مطالب بسیاری عنوان‌شده به‌طوری‌که ابن‌سینا با بیش از ۲۰ نفر از دانشمندان زمان خود ملاقات و مکاتبه و مباحثه داشته و در گفته‌ها و نوشته‌هایش به حکما و علما و شاگردانش توصیه و تأکید می‌کرده که از تعصبات جاهلانه و ظاهرسازی و ریاکاری که در میان همه قوم‌ها و ملت‌ها و دین‌ها و مذهب‌ها وجود دارد دوری کنند.

وی غالباً بیماران سخت و صعب‌العلاجی را نزدش می‌آوردند و آن‌ها را درمان می‌کرد و از فقرا نیز حل‌العلاج نمی‌گرفت و با بیماران و همراهان آن‌ها بسیار خوش‌برخورد و مهربان بود و چنان شیفته و عاشق علم و حکمت و منطق و طبابت و تألیف بود که به خانه و زن و فرزند و ثروت و مال فکر نمی‌کرد.

اما در باب کتاب‌ها و رساله‌ها و نامه‌ها و اشعار ابن‌سینا نیز کتاب‌های بسیاری نگارش شده است و جای تعجب و تحسین و تمجید بسیار است که ابن‌سینا در حدود ۳۷ سال یعنی از ۲۱ سالگی که همه دانش‌های رایج زمان خود را بسیار عالی و قوی آموخت تا ۵۸ سالگی که در همدان رحلت نمود ضمن طبابت و وزارت و تدریس و قرار و فرار و سفر و آزادی و زندان ۴۵۶ کتاب و رساله و نامه نوشته و در آن‌ها دانسته‌های دینی و فقهی و فلسفی و عرفانی و ریاضی و طبیعی و پزشکی و موسیقی خود را به یادگار گذاشته که بر بعضی از آن‌ها حکما و دانشمندان بزرگ مثل امام فخر رازی و خواجه نصیر طوسی شرح نوشته‌اند و درستی آن‌ها را تائید و تأکید کرده‌اند؛ بنابراین ابن‌سینا حکیم و طبیب و نابغه‌ای کم‌نظیر است؛ کتاب شفای ابن‌سینا که دائره‌المعارفی از کلیه علوم رایج در نزد حکمای قبل و هم‌عصر او است و پنج جلد کتاب قانون که مجموعه‌ای بزرگ و کامل در طب است که به زبان‌های لاتین و انگلیسی و فرانسه و آلمانی و ایتالیایی و عبری ترجمه شدند و متجاوز بر ۵۰۰ سال موردمطالعه حکما و دانشمندان و پزشکان بوده و در دانشگاه‌ها تدریس می‌شدند و کتاب نجات که خلاصه کتاب شفاست و کتاب الاشارات و التنبیهات که منطق و حکمت را در آن توضیح و تشریح می‌کند؛ گنجینه‌هایی به‌جای مانده از وی است.

بیست‌وسه جلد از کتاب‌های ابن‌سینا به فارسی موجود است که بعضی را خودش به فارسی نوشته و ترجمه کرده و بعضی را مترجمین آگاه و فاضل و دانشمند ترجمه کرده‌اند.

و، اما در باب روز پزشک یا روز بزرگداشت ابن‌سینا نیز در سال ۱۳۷۷ شمسی سازمان نظام پزشکی ایران بعد از شور و مشورت و نظرخواهی کامل اول شهریورماه را که روز تولد ابن‌سیناست به‌عنوان روز پزشک انتخاب کردند که مورد تائید شورای انقلاب فرهنگی و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی قرار گرفت.

بر همین اساس هرسال اول شهریورماه پزشکان و اعضای سازمان نظام پزشکی ایران تحت نظارت و سرپرستی سازمان نظام پزشکی دورهم جمع می‌شوند که این برنامه در همدان به عنوان شهری که با نام بوعلی سینا شناخته می‌شود پررنگ‌تر از سایر شهر‌ها برگزار می‌شود.
 
منبع :خبرگزاری مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار