مشاور فرهنگی سازمان نظام پرستاری کل کشور گفت: پرستاران ابتدا آموزش‌دهنده هستند، چنانکه ما مردم را به سمت شیوه صحیح زندگی سوق دهیم در آینده بسیاری از هزینه‌های درمان کاهش پیدا می‌کند.
کد خبر: ۶۴۰۸۸۴
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۴ 08 August 2018
مشاور فرهنگی سازمان نظام پرستاری کل کشور گفت: پرستاران ابتدا آموزش‌دهنده هستند، چنانکه ما مردم را به سمت شیوه صحیح زندگی سوق دهیم در آینده بسیاری از هزینه‌های درمان کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش ایسنا، فاطمه شیرانی در جمع خبرنگاران، بیان کرد: در بیمارستان‌ها و مراکز دولتی استان سه هزار و ۵۰۰ نفر کادر پرستاری داریم که دارای مدرک فوق‌لیسانس کارشناس بیهوشی، کارشناس اتاق عمل، بهیار کمک‌پرستار و کمک‌بهیار هستند که از این تعداد ۳۵ نفر در رشته‌های مختلف دارای دکترا بوده و حدود ۲۰ نفر نیز دکترای پرستاری دارند.

وی ادامه داد: برخلاف تصور جامعه که پرستاران با بُعد درمانی قضاوت می‌شوند، پرستاران ابتدا آموزش‌دهنده هستند و چنانکه ما مردم را به سمت شیوه صحیح زندگی سوق دهیم در آینده بسیاری از هزینه‌های درمان کاهش پیدا می‌کند.

شیرانی تصریح کرد: پرستاران را به بقاع متبرکه اعزام می‌کنیم تا به صورت خودجوش از مردم فشارخون بگیرند و درخواست می‌کنیم خبرنگاران و رسانه‌ها نیز به کمک ما برای اصلاح سبک زندگی و خودمراقبتی بیایند.

وی افزود: پرستاران پژوهشگر هم هستند چرا که هنگامی‌که بیماری شیوع پیدا می‌کند یا مردم منطقه‌ای به نوع خاصی از بیماری دچار می‌شوند علت مسأله را هم بررسی می‌کنند بنابراین پژوهش در پرستاری یکی از ابعاد این حرفه محسوب می‌شود.

رئیس دفتر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی همدان مددکاری را بخش مهمی از کار درمانگری پرستاران دانست و اظهار کرد: نمی‌توان به روحیه مریض بی‌توجه بود و انتظار داشت حالشان خوب شود، بخش مهمی از پرستاری بر پایه علوم انسانی است و باید به ابعاد روحی فرد توجه کنند.

وی افزود: با طرح تحول نظام سلامت میزان پرداختی از جیب مردم کاهش یافت، وضعیت مددکاری در بیمارستان‌ها بهبود پیدا کرد و اگر کسی به این طرح نقد دارد، به شکل دوستانه به ما بگوید، اما خودزنی نکنیم چرا که مردم از این طرح بهره‌های زیادی بردند.

شیرانی اضافه کرد: حال دانشگاه‌های علوم پزشکی در حوزه خدمت‌رسانی به مردم خوب است، اما به معنای این نیست که ایراد نداریم بلکه به معنای مقایسه با مراکز دیگر است، رأی مثبت مردم به امنیت و سلامت مسئولیت ما را سنگین‌تر کرد تا فرآیند‌های پذیرش تا ترخیص بیماران را بهبود بخشیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی در زمینه ارتقاء توانمندی پرستاران حامی ما هستند، اظهار کرد: یکی از مهمترین مؤلفه‌های این طرح سالمندی و پرستاری خواهد بود و سالمندان ایران تا ۳۰ سال آینده دو برابر می‌شوند و مراقبت پرستاری در منزل و پرستاران متخصص جزء برنامه‌های آینده مدیران پرستاری دانشگاه‌ها در سراسر کشور خواهد بود.

مشاور فرهنگی سازمان نظام پرستاری کل کشور پرستاران را مدیران داخلی بیمارستان‌ها دانست و ادامه داد: در این زمینه از سه سال گذشته کلاس‌های توانمندسازی مدیریتی و جانشین‌پروری برای مدیران پرستاری برگزار شده و از آنجایی‌که تمام اقدامات باید پیوست فرهنگی داشته باشند و هرجایی که کار‌های ما پیوست فرهنگی نداشت ضرر کردیم، انتظار داریم سال آینده و پس از سه سال از اقدامات فرهنگسازی خوشه بچینیم و مداوم از آن بهره ببریم.

برگزاری نهمین جشنواره ورزشی پرستاران کشور در همدان

رئیس نظام پرستاری استان همدان نیز از برگزاری نهمین جشنواره ورزشی پرستاران کشور در همدان خبر داد و گفت: از ۲۳ تا ۲۷ مرداد جشنواره فرهنگی ورزشی پرستاران کل کشور را در همدان خواهیم داشت و بیش از ۶۰۰ پرستار خانم و آقا در این مسابقات شرکت می‌کنند.

هادی زرینی ادامه داد: این مسابقات در ۸ رشته و دو رشته تیمی فوتسال آقایان و والیبال خانم و رشته‌های انفرادی تنیس روی میز، تیراندازی با کمان، دارت، شطرنج و دوومیدانی که مشترک بین آقایان و بانوان است، برگزار خواهد شد.

وی همدان را در کشور استانی محبوب دانست و بیان کرد: نخستین دوره‌ای است که سقف شرکت‌کنندگان به علت علاقه به حضور در همدان بسیار افزایش پیدا کرده است.

یک مدرس دانشگاه و فعال حوزه پرستاری نیز با تأکید بر اینکه همه افراد به ویژه بانوان به بحث چکاب‌های سالیانه، مراقبت خودشان و ورزش بپردازند، گفت: در جامعه زنان با توجه به معضل «میانسالان فراموش شده حوزه سلامت» در جامعه باید بیشتر به ورزش و سلامت خود توجه داشته باشند.

اعظم بشیری ادامه داد: یکی از راهکار‌های موفقیت پرستاری ورود پرستار‌ها به جامعه است، اما ورود پرستار در عرصه ورزش و افتخارآفرینی و قهرمانی نشانگر این است که پرستاری چه حرفه زیبا و جامعی است و این پیام را به جامعه می‌دهد که ورزش یکی از ارکان سلامت جامعه است و پرستاران که خود پیام‌آوران عرصه بهداشت و سلامت هستند آن را رعایت می‌کنند.

این فعال حوزه پرستاری اظهار کرد: داوطلب بودن پرستاران در بحث ورزش و ورودشان به جامعه نشانه عزت پرستاری است و علاوه بر نقش آموزشی در حوزه سلامت و عرصه‌های آموزشی نشانه اهمیت ورزش در بحث سلامت جامعه است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار