نمایندگان سازمان جهانی فائو (سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد) مهرماه سال جاری در راستای ثبت پرونده ثبت جهانی انگور دره جوزان ملایر از این منطقه بازدید می‌کنند.
کد خبر: ۶۴۰۳۷۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۸ 07 August 2018
نمایندگان سازمان جهانی فائو (سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد) مهرماه سال جاری در راستای ثبت پرونده ثبت جهانی انگور دره جوزان ملایر از این منطقه بازدید می‌کنند.

به گزارش ایرنا، بیش از ۲ سال است که پرونده ثبت جهانی انگور دره جوزان ملایر تکمیل و به سازمان جهانی فائو ارسال شده است که هم اکنون پس از پیگیری‌های مستمر و طولانی مرحله نخست این پرونده به تایید فائو رسید و حالا پرونده در مرحله سوم تکمیل قرار دارد.

معرفی انگور و کشمش ملایر در سطح جهان و ایران، ثبت حق مالکیت جهانی برای برند انگور و کشمش ملایر، ایجاد زمینه ارتباط بین باغداران، محققان و صنعتگران این محصول در سطح ملی و بین المللی از جمله اهداف ثبت جهانی انگور ملایر است که دست اندرکاران امیدوار هستند بزودی این پرونده با حضور نمایندگان سازمان فائو در این شهرستان تایید و به ثبت جهانی برسد.

در این راستا مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی همدان روز یکشنبه در نشست هماهنگی ثبت جهانی انگور ملایر به نتیجه رسیدن این پرونده را افتخاری بزرگ برای استان دانست و گفت: بیش از ۲ سال است که پیشنهاده تحقیق اولیه برای ثبت جهانی انگور ملایر تهیه شده است و نمایندگان وزارت جهاد کشاروزی بررسی میدانی از این منطقه انجام داده اند.

حجت الله شهبازی افزود: پس از تهیه طرح و انجام بررسی‌های کارشناسی، پرونده ثبت جهانی انگور ملایر از طریق موسسه پژوهش‌های اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی به امور بین الملل این وزارتخانه ارسال و از آنجا به نمایندگی ایران در فائو ارجاع شد.

وی ادامه داد: در روند بررسی پرونده ثبت جهانی انگور ملایر، ۲ بار متن پرونده به لاتین ترجمه و به دفتر سازمان فائو رفته است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی همدان بیان کرد: پرونده ثبت جهانی انگور ملایر هم اکنون در مرحله سوم قرار دارد که سازمان فائو ۲۲ بند اصلاحیه و تعدادی جدول و ضمائم را برای تکمیل پرونده از ما خواسته است که باید در موعد مقرر تکمیل و دوباره برای فائو ارسال شود.

شهبازی تاکید کرد: باید همه دستگاه‌های مرتبط و مجموعه شهرستان برای این اقدام در سطح جهانی تلاش کنند تا موارد تکمیلی را در اولین فرصت و تا پایان هفته جاری اصلاح و به تهران ارسال کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کارشناسان سازمان فائو قرار است ۲۵ و ۲۶ مهرماه امسال از انگور دره جوزان ملایر بازدید کنند، در تلاش هستیم این بازدید را به یک زمان مناسب موکول کنیم.

شهبازی ادامه داد: در صدد هستیم بازدید نمایندگان فائو از انگور دره جوزان ملایر با زمان برگزاری کنفرانس ملی انگور و کشمش، ۲ جشنواره ملی خوشه برتر و شیره پزی سنتی مانیزان همزمان کنیم تا برای کارشناسان فائو قابل دید و توضیحات قابل لمس باشد.

وی ابراز امیدواری کرد: طبق هماهنگی با شهرستان ملایر و وزارت جهاد کشاورزی بتوان زمان بازدید کارشناسان فائو را به پنجم و ششم مهرماه امسال تغییر داد تا در آینده‌ای نزدیک ثبت جهانی انگور ملایر را به سرانجام برسانیم.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی همدان با اشاره به جعل برند کشمش ملایر توسط سایر کشور‌ها تاکید کرد: به طور قطع یکی از دستاورد‌های ثبت جهانی انگور ملایر، جلوگیری از تکرار این امر است.

شهبازی با بیان اینکه اقدامات مثبتی را در ۲ سال گذشته برای ثبت جهانی انگور و گردوی استان انجام دادیم گفت: در محصول انگور توانستیم موفقیت‌های بیشتری را کسب کنیم.

وی بیان کرد: با مشخص شدن اکوتوریسم و مشخصات منطقه و ثبت جهانی انگور دره جوزان ملایر، هر گردشگر و توریست در هر نقطه از جهان انگیزه پیدا می‌کند ظرفیت، قدمت و پیشینه انگور و کشمش این منطقه و قابلیت‌های ثبت جهانی آن را ببیند.

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ویژه ملایر نیز خواستار همکاری و مشارکت دستگاه‌های اجرایی شهرستان برای رفع نواقص پرونده ثبت جهانی انگور ملایر شد و افزود: ثبت نهایی این پرونده نیازمند هم افزایی تمامی مجموعه شهرستان است.

سعید کتابی افزود: اقدامات بسیار اثرگذاری نیز از سوی نمایندگان ملایر در مجلس شورای اسلامی برای روند اجرایی این طرح انجام گرفت و هم اکنون طرح به مرحله نهایی رسیده است.

وی ادامه داد: هر دستگاه اجرایی مسئول یکی از بند‌های اصلاحی این پرونده است و باید تا پایان هفته جاری موارد درخواستی تکمیل و به جهاد کشاورزی و در نهایت به تهران ارسال شود.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر نیز با بیان اینکه ثبت جهانی انگور به نام دره جوزان ملایر ثبت خواهد شد گفت: مرحله نخست پرونده ثبت جهانی انگور ملایر تایید و وارد مرحله بعدی شده است و موفقیت در گام نهایی نیازمند تعامل و همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی است.

علی مروت امیری اظهار داشت: در حال حاضر این پرونده به مرحله خوبی رسیده است و ثبت نهایی آن موجب می‌شود انگور و فرآورده‌های آن با برند ملایر در سطح جهانی شناخته شود.

وی با اشاره به حساسیت ویژه پرونده ثبت جهانی انگور ملایر از سوی فائو تاکید کرد: باید از صدور هرگونه مجوز معدن و ذخایر زیرزمینی در این منطقه خودداری شود.

مدیر اداره جهاد کشاروزی ملایر گفت: با توجه به همزمانی کنفرانس ملی انگور و کشمش و ۲ جشنواره ملی خوشه برتر و شیره پزی مانیزان با رویداد همدان ۲۰۱۸، امیدواریم شاهد ثبت نهایی پرونده جهانی انگور ملایر در این مقطع باشیم.

نقشه کاربری انگور دره جوزان، نقشه دسترسی به شهر ملایر، راه آهن، فرودگاه، پایتخت و استان نسبت به دره جوزان و روستا‌های پیرامون، تهیه عکس از دامنه کوه دره جوزان، توضیح علت برتری انگور ملایر با داخل ایران و جهان، علل جالب بودن منطقه برای گردشگران، نقش انگور دره جوزان در امنیت غذایی و معیشت مردم، آمار صادرات و تولیدات انگور منطقه، روش مبارزه با سرمازدگی و روش داربستی، شناخت فرهنگ، آداب و رسوم از سایت انگور دره جوزان، چشم انداز منطقه و نقشه حفاظت منطقه از جمله ۲۲ بند اصلاحی این پرونده است که توسط سازمان فائو برای تکمیل پرونده ثبت جهانی انگور ملایر درخواست شده است.

به گزارش ایرنا، حدود ۱۱ هزار هکتار از اراضی ملایر زیر کشت انگور است که سالانه بیش از ۲۴۰ هزار تن انگور در این شهرستان تولید می‌شود و جایگاه سوم تولید انگور کشور را به خود اختصاص داده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار