بوم گردی یا اکوتوریسم فرصتی برای گردشگران و طبیعت گردان است تا با اقامت در مناطق بومی، تجربه‌ای دلچسب از زندگی ساده و بی آلایش روستایی تجربه کنند؛ از این رو توسعه اقامتگاه‌های بوم گردی استان همدان در سال طلایی ۲۰۱۸ راهبردی ضروری است.
کد خبر: ۶۴۰۳۶۶
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰ 07 August 2018

بوم گردی یا اکوتوریسم فرصتی برای گردشگران و طبیعت گردان است تا با اقامت در مناطق بومی، تجربه‌ای دلچسب از زندگی ساده و بی آلایش روستایی تجربه کنند؛ از این رو توسعه اقامتگاه‌های بوم گردی استان همدان در سال طلایی ۲۰۱۸ راهبردی ضروری است.

به گزارش ایرنا، انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری کشور‌های آسیایی در سال ۲۰۱۸ و میزبانی این استان از ۵۰۰ عضو از ۱۵۰ کشور وابسته به سازمان جهانی گردشگری و همچنین وزرای خارجی ۳۴ کشور آسیایی، زمینه ساز رونق گردشگری خارجی و نقطه عطفی در معرفی ظرفیت‌های استان در عرصه جهانی است.


این استان و به تبع آن مدیران دولتی در انتظار میزبانی ۲ رویداد بزرگ بین‌المللی در حوزه گردشگری هستند؛ شرایطی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان فرصتی برای احیای صنعت توریسم در روستا‌های هدف گردشگری است.


بافت ویژه و معماری خاص خانه‎ها، مغازه‎ها و مراکز محلات این روستاها، زیبایی‌های طبیعی و طبیعت بکر و دست نخورده، آثار تاریخی با قدمت چند هزار ساله، وجود قنات‌های قدیمی و رود‌های جاری و تولید محصولات مرغوب کشاورزی، این روستا‌ها را به روستا‌های شاخص با ارزش‎ گردشگری قابل توجه تبدیل کرده است.


از طرف دیگر مسئولان نیز معتقدند که رویداد همدان ۲۰۱۸ می‌تواند تاثیر بسزایی در برندسازی مقاصد گردشگری همدان داشته باشد، بر شعار گردشگری، اشتغال و ارزش افزوده پایدار جامه عمل بپوشاند و فرصت بی‌بدیلی برای شناسایی ظرفیت‌های روستا‌های هدف گردشگری استان همدان باشد.


در همین چارچوب است که این روستا‌ها تلاش دارند از فرصت یاد شده و سال طلایی ۲۰۱۸، به فراخور ظرفیت‌های خود در راستای جذب گردشگر و رونق این صنعت سبز و در نهایت برندسازی مقاصد گردشگری منطقه خود بهره مطلوبی ببرند.


در حقیقت طبیعت منحصر به فردی که در روستا‌های هدف گردشگری همدان وجود دارد می‌تواند چشم هر مسافری را به خود خیره کند و وجود روستا‌های بکر با طبیعت وصف‌نشدنی در این استان، فرصت بسیار خوبی برای اجرای طرح‌های روستای هدف گردشگری در جهت ایجاد اشتغال، درآمد و توسعه در همدان است.


روستا‌های 'گشانی'، 'اشتران'، 'شهرستانه' و 'سنجوران' در شهرستان تویسرکان، 'علیصدر' و 'اکنلو' در کبودرآهنگ، 'سیمین ابرو'، 'ورکانه'، 'خاکو' و 'وفرجین' در شهرستان همدان، 'مانیزان'، 'پری پیروز' و 'جوراب' شهرستان ملایر، 'ملحمدره'، 'حبشی' و 'محمدآباد' شهرستان اسدآباد، 'ازناو' و 'قلعه جوق' شهرستان فامنین، 'رسول آباد سفلی' در شهرستان بهار و 'کاج' در شهرستان رزن از میان یکهزار و ۳۰ روستای دارای سکنه استان همدان به عنوان روستا‌های هدف گردشگری استان همدان انتخاب شده اند.‌


می‌توان گفت، اقامتگاه‌های بوم گردی یکی از نوآوری‌های دولت یازدهم بود و تعداد اقامتگاه‌های روستایی کشور از ۲۰ اقامتگاه در سال ۹۲ به بیش از ۵۳۰ اقامتگاه رسیده است و استان همدان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در حال حاضر بیش از ۱۵ اقامتگاه بوم گردی میزبان علاقمندان به طبیعت و جاذبه‌های بکر است.

*** بررسی نقش روستا‌های هدف گردشگری


مدیرکل امور روستایی و شورا‌های استانداری همدان در نخستین نشست هم اندیشی و بررسی نقش روستا‌های هدف گردشگری استان در رویداد ۲۰۱۸ گفت: این جلسه با حضور دهیاران ۲۱ روستای هدف گردشگری استان تشکیل شده است.


ظاهر پورمجاهد افزود: با توجه به محدودیت‌های طبیعی که در اشتغال سنتی روستاییان پدیدار شده، اهمیت گردشگری روستایی، توسعه صنایع دستی و تغییر نگرش روستاییان ضروری است.


وی از دهیاران خواست ضمن مطالعه عملکرد استان‌های پیش رو و موفق در امر بوم گردی روستاها، با نگاه نو و ایده‌های جدید روستا‌های خود را مدیریت کنند.


پورمجاهد اظهار امیدواری کرد که با برگزاری مدون این جلسات در طول سال بتوانیم راه را برای معرفی این فرصت‌های بکر و بی نظیر به گردشگران هموار کنیم.

*** تخصیص اعتبار به سه روستای گردشگری


معاون بنیاد مسکن استان همدان نیز در این نشست گفت: معرفی ۳۰۰ روستای هدف گردشگری در برنامه ششم توسعه از سوی بنیاد مسکن در حوزه گردشگری و بافت باارزش تعریف شده است که امکان سنجی ۲۱ روستای استان انجام و به تهران معرفی شد.


محمود امیری افزود: ۹ روستای گردشگری و ۱۲ روستای بافت باارزش در استان همدان مصوب و عملیات بهسازی در پنج روستای بافت باارزش اجرا شده است.


وی با بیان اینکه باید بافت‌های سنتی و بومی احیا و الگوبرداری شود، افزود: 'اشتران' از روستا‌هایی بود که تلاش شد با بهره گیری از الگوی بومی و رنگ و نمای منطقه، مولفه‌های گردشگری و بسترسازی زیرساخت‌های ورود مسافر را در آن فراهم کرد.


امیری با بیان اینکه برای سه روستای هدف گردشگری در سال ۹۷ نیز اعتبارات تخصیص یافت، گفت: اعتبار مطالعاتی و اجرایی روستای 'خاکو' همدان به مبلغ سه میلیارد ریال، روستای 'حیدره دارالامام' بهار با اعتبار ملی ۲ میلیارد ریال و 'ملحمدره' اسدآباد با اعتبار اجرایی ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تصویب شده است.


معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان نیز در این ارتباط گفت: برای توسعه روستایی، شغل جدید در روستا‌های هدف گردشگری استان ایجاد می‌شود.


رزیتا ناصرالمعمار افزود: بخشی از اعتبارات برای اشتغالزایی و جذابیت روستا‌ها در زمینه مرمت و بهسازی بنا‌های تاریخی و واجد ارزش در روستا‌ها هزینه می‌شود.


همدان که در دامان کوه الوند پهنه گسترانیده، با تمدن سه هزار ساله از کهن‌ترین شهر‌های جهان است که به واسطه دارا بودن بیش از یکهزار و ۸۰۰ اثر تاریخی و گردشگری، در سال ۸۵ با مصوبه مجلس شورای اسلامی به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران معرفی شد.


این استان با داشتن حدود یکهزار و ۷۹ روستای دارای سکنه، آثار تاریخی و باستانی ارزشمندی همچون تپه هگمتانه، کتیبه‌های گنجنامه، آرامگاه بوعلی سینا، آرامگاه باباطاهر، گنبد علویان و جاذبه‌های طبیعی همچون غار علیصدر را در دل خود جای داده و این در حالی است که مرکز آن یعنی شهر همدان به عنوان پنجمین شهر گردشگری کشور شناخته می‌شود؛ شهری که بی تردید توجه به ظرفیت‌های گردشگری روستایی آن، باعث رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار