دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان از ایجاد «مجمع صیانت از بهبودیافتگان» برای نخستین بار در همدان طی یک ماه آینده خبر داد.
کد خبر: ۶۴۰۳۱۴
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲ 07 August 2018
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان از ایجاد «مجمع صیانت از بهبودیافتگان» برای نخستین بار در همدان طی یک ماه آینده خبر داد.

به گزارش فارس، سیدرسول حسینیدر نشست هم‌اندیشی کارآفرینی بهبودیافتگان اعتیاد، با بیان اینکه طی ۴۰ سال محیط را برای قاچاقچیان مواد مخدر ناامن کرده‌ایم، اظهار کرد: در همین راستا کشفیات مواد مخدر نیز افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه مراکز ترک اعتیاد و ماده ۱۶ یا اردوگاه کاردرمانی، زندان‌ها و ندامتگاه‌ها درگیر معضل مواد مخدر هستند، از تلاش دستگاه‌های اجرایی، امنیتی، انتظامی و قضایی در حوزه مقابله با آسیب اجتماعی تقدیر کرد و گفت: سازمان بهزیستی، علوم پزشکی و کمپ‌ها نیز یک ماه کار درمانی انجام می‌دهند، اما باز هم معضل اعتیاد را در جامعه شاهد هستیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان بیان کرد: بعد از ۴۰ سال از عمر انقلاب اسلامی برنامه‌هایی تدوین شده، اما برنامه‌ها برای مهار این معضل بوده و هست و ریشه‌کنی آن به دلایل مختلفی بسیار سخت است.

وی با اشاره به انجام کار‌های مبارزاتی و درمانی طی این ۴۰ سال، افزود: اکنون در این حوزه کار فرهنگی انجام می‌دهیم؛ البته در حوزه اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر نتوانسته‌ایم خوب ورود کنیم.

حسینی با بیان اینکه امروز ما دولتی‌ها دست نیاز به سمت سازمان‌های مردم‌نهاد دراز می‌کنیم تا ما را کمک کنند، گفت: امروز موضوع مواد مخدر همچون کلاف سردرگمی است که ابتدا و انتها ندارد.

وی با بیان اینکه از هر ۱۰۰ نفر دستگیری در حوزه مواد مخدر ۸۷ نفر شاغل هستند، ادامه داد: پس بیکاری دلیل اصلی اعتیاد نیست، ولی یکی از دلایل است؛ سال ۸۱ حدود ۱۰ عامل گرایش به اعتیاد شناخته شده و امروز بیش از ۳۰۰ عامل شناخته شده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان با تأکید بر اینکه با بازگشت افراد بهبود یافته به جامعه بستر جذب برای اشتغال در جامعه فراهم نیست، یادآور شد: این موضوع در حالی مطرح است که باید مانع بازگشت مجدد این افراد به سوی مواد مخدر شویم.

وی با بیان اینکه می‌خواهیم برای افراد بهبودیافته ایجاد اشتغال کنیم، اظهار کرد: ارتباط ما با سازمان‌های مردم‌نهاد برای استفاده از ظرفیت آن‌ها برقرار شده است؛ معتقدیم اگر کار با مردم و برای مردم باشد، نتیجه می‌دهد.

حسینی با بیان اینکه در نظر داریم برای افراد بهبودیافته، در حال بهبود و خانواده آسیب‌دیده از معضل مواد مخدر تسهیلاتی برای ایجاد اشتغال پرداخت کنیم، گفت: تفاهم‌نامه‌ای منعقد شده که حداقل برای پنج نفر حتی در دورافتاده‌ترین نقاط آموزش رایگان به افراد بهبودیافته یا در حال بهبود ارائه شود.

وی بیان کرد: اگر فرد بهبودیافته و یا خانواده آن‌ها نیاز به آموزش داشته باشند به آن‌ها آموزش رایگان ارائه می‌دهیم تا گواهینامه فنی‌و‌حرفه‌ای برای اخذ تسهیلات دریافت کنند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان با اشاره به مشکل ضمانت برخی افراد بهبودیافته، افزود: تفاهم‌نامه‌ای نیز با سازمان صنعت، معدن و تجارت داشتیم که در قالب کارفرمایی کار انجام دهند و به ازای هر فرد بهبودیافته آقا ۱۰ میلیون تومان و بهبودیافته خانم ۱۲.۵ میلیون تومان با کارمزد چهار درصد با بیمه به آن فرد ارائه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اعتبارات در این خصوص در اختیار بانک توسعه تعاون و صندوق کارآفرینی است و باید از این فرصت استفاده کنیم؛ سازمان بهزیستی نیز ۲۰ میلیون تومان و کمیته امداد ۵ تا ۱۵ میلیون تسهیلات به بهبودیافتگان و خانواده‌های درگیر این معضل ارائه می‌دهد.

حسینی خواستار معرفی افراد بهبودیافته و خانواده‌های درگیر این معضل در اولین فرصت ممکن برای استفاده از تسهیلات شد و گفت: اعتبارات در نیمه دوم سال و یا سه ماهه سوم ابلاغ و تخصیص می‌یابد؛ اگر اعتبارات همچون سال گذشته باشد ۵۰ درصد بیمه افراد متقاضی اشتغال را نیز پرداخت می‌کنیم.

وی اظهار کرد: برای ایجاد اشتغال افراد در نقاط روستایی و شهر‌های زیر ۱۰ هزار نفر نیز تا مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان وام و کف ۲ تا ۴ درصد با عنوان تسهیلات روستایی پرداخت می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان بانک‌های عامل پرداخت تسهیلات روستایی را صندوق کارآفرینی امید، پست بانک، توسعه تعاون و کشاورزی دانست و تصریح کرد: با پیگیری‌ها در نظر داریم برای افراد بهبودیافته در شهر که قادر به اشتغال در روستا باشند نیز تسهیلات روستایی پرداخت کنیم.

وی از ایجاد «مجمع صیانت از بهبودیافتگان» برای نخستین بار در همدان خبر داد و ادامه داد: این مجمع در حال شکل‌گیری است که طی یک ماه آینده ایجاد می‌شود؛ فعالیت این مجمع تنها در حوزه مباحث مالی نیست بلکه می‌تواند در کمک‌های معنوی نیز موثر باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار