معاون ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه به علت شخم بی‌رویه و عدم استفاده صحیح از ماشین‌آلات اراضی و خاک تهدید می‌شود، گفت: ۳۷ صندوق توانمندسازی زنان روستایی در استان تشکیل شده است.
کد خبر: ۶۴۰۲۹۰
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۲ 07 August 2018
معاون ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه به علت شخم بی‌رویه و عدم استفاده صحیح از ماشین‌آلات اراضی و خاک تهدید می‌شود، گفت: ۳۷ صندوق توانمندسازی زنان روستایی در استان تشکیل شده است.

به گزارش تسنیم، احمد قدیمی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه بخش ترویج در بخش کشاورزی کار فرهنگ‌سازی، تغییر رفتار و تغییر الگوی بهره‌برداران و تولیدکنندگان را پیگیری می‌کند، اظهار داشت: کار اصلی بخش ترویج ارتباط بین مراکز تحقیقاتی و تولید دانش و علم با مزارع، واحد‌های تولیدی و دامی است.

وی با بیان اینکه بخش ترویج یافته‌های تحقیقاتی و نتایج علمی را به زبان ساده به جامعه کشاورزی، روستایان و باغ داران ارائه می‌کند، افزود: حوزه ترویج سال گذشته در چند بخش و ریز بخش زنان روستایی، آموزش روستایان، آموزش بهره‌برداران و آموزش سربازان سازندگی فعال بود و این‌ها برنامه‌ها به صورت نگاه به تولیدکنندگان و بهره‌برداران بوده است.

قدیمی بیان کرد: آموزش‌های بخش ترویج در حوزه‌های زراعت، حفظ نباتات، آب و خاک، باغبانی، مکانیزاسیون، امور دام، امور اراضی و صنایع تبدیلی و به تفکیک بهره‌برداران در بخش‌های تولیدی بوده است.

معاون ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با تأکید بر اینکه در سال‌های گذشته ترویج کشاورزی به روش‌های قدیمی بود، تصریح کرد: از سال گذشته نظام نوین ترویج با سه هدف دستیابی به آمار قابل استناد از تعداد بهره‌برداران، ساماندهی کارشناسان استخدام شده در پهنه‌های تولیدی و مدیریت دانش انجام شد.

قدیمی با اشاره به اینکه در استان همدان ۳۳ مرکز جهاد کشاورزی و ۱۰۷ پهنه تولیدی وجود دارد، ابراز کرد: ۱۲۹ کارشناس در پهنه‌های تولیدی استان فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه ۳۳ محقق در مراکز جهاد کشاورزی شهرستان‌ها حضور دارند، عنوان کرد: رابطه تنگاتنگ و تعامل خوبی بین محققان و مدیریت ترویج در استان وجود دارد.

معاون ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با تأکید بر اینکه ۱۱۵ هزار بهره‌بردار در استان فعال هستند، گفت:۱۰۷ مروج پهنه و ۷۸ سایت جامع الگویی در استان همدان وجود دارد.

قدیمی با اشاره اینکه یکی از شیوه‌های جدید آموزش کانون‌های یادگیری است، تأکید کرد: در کانون‌های یادگیری کشاورزان باسابقه و باتجربه ساماندهی شده و از این طریق انتقال دانش و تجربه به کشاورزان انجام می‌شود.

معاون ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان همدان اظهار داشت: سال گذشته ۷۸ کشاورز استان در بخش‌های مختلف به عنوان کشاورز نمونه انتخاب شدند.

قدیمی با بیان اینکه ۳۷ صندوق توانمندسازی زنان روستایی در استان تشکیل شده است، ابراز کرد: ۲ هزار و ۸۰۰ نفر روز از زنان استان با اعتبارات استانی آموزش دیده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه ۲ هزار و ۸۳۱ نفر خانم در استان نیز با اعتبارات ملی آموزش‌دیده‌اند، بیان کرد: در مجموع ۵ هزار و ۸۹۱ خانم در دوره‌های آموزشی معاونت ترویج آموزش‌دیده‌اند.

معاون ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه کارگاه‌های آموزشی ترویجی برای ۲۶ هزار نفر از بهره‌برداران استان برگزار شده است، افزود: دوره‌های آموزش برای ۳۰۰ نفر تسهیل گران زنان و آموزش پیشگیری از تب مالت برای ۵۰۰ نفر برگزار شده است.

قدیمی با بیان اینکه بیش از ۵۴۰ کارگاه آموزش مبارزه با سن غلات و علف‌های هرز در سال گذشته برگزار شد، ابراز کرد: در انتهای سال گذشته و ابتدای امسال اقداماتی نظیر تغییر الگوی کشت، استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری و استفاده درست از سیستم‌های نوین و نگهداری آن از جمله اقداماتی است که به صورت جدی مورد پیگیری قرار گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه ارتقای بهره‌وری از دیگر اقدامات مهم و مورد پیگیری است، تصریح کرد: با توجه به اینکه منابع ما محدود است و خطراتی نیز منابع آب، خاک، محیط‌زیست و ... را تهدید می‌کنند در مقابله با تهدیدات بهره‌وری درست مهم‌ترین راهکار است.

معاون ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه امسال در ۹ شهرستان استان ارتقای بهره بری پیگیری می‌شود، بیان کرد: با این اقدام ضمن حفظ منابع، تولید با وقفه مواجه نمی‌شود.

قدیمی با بیان اینکه یکی دیگر از موضوعات شاخص مدیریت ترویج، کشاورزی حفاظتی و خاک‌برداری حفاظتی است که با این اقدام خاک حفظ می‌شود، گفت: به علت شخم بی‌رویه و عدم استفاده صحیح از ماشین‌آلات اراضی و خاک تهدید می‌شوند که در این راستا باید کشاورزان کشاورزی حفاظتی را بیاموزند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار